1515

Liten integritetssmäll för Google och Twitter

Googles moderbolag Alphabet och Twitter duckade smällen från Apples nya integritetsinställningar under det tredje kvartalet. 

Samtidigt fortsatta teknikjätten Microsofts molntjänster att växa.

Foto:Michael Nagle

De senaste dagarnas skörd av kvartalsrapporter från Silicon Valley har mestadels bjudit på positiva nyheter för investerarna.

Alphabets GOOGL +2,35% Dagens utveckling kvartalssiffror brädade förväntningarna på nästan samtliga punkter. Intäkterna på motsvarande 559 miljarder kronor kom in klart över förväntningarna. Även vinsten per aktie var högre än analytikerkåren räknat med, enligt Infront.

Bolaget, vars största verksamhetsgren är sökmotorn Google GOOGL +2,35% Dagens utveckling , drog nytta av en stark marknad för digitala annonser. Intjäningen från annonsförsäljningen, där detaljhandelsannonser var ett starkt draglok, ökade med 43 procent i årstakt under kvartalet.

En stor fördel för Google är att bolaget är mindre känsligt för de förändringar som teknikjätten Apple nyligen genomfört för att skydda användardata. Både Facebook och Snap, chattjänsten Snapchats moderbolag, har tidigare rapporterat att förändringarna i Apples operativsystem för mobiltelefoner begränsar deras tillgång på användardata och i förlängningen också deras annonsaffär.

Alphabets finanschef Ruth Porat uppgav på tisdagen att Apples förändringar haft en begränsad effekt på annonsintäkterna från streamingsajten Youtube. Affärsområdet var en av få plumpar i kvartalsrapporten jämfört med konsensusprognoserna inför siffersläppet då intäkterna steg något mindre än väntat till 61,9 miljarder kronor.

Inte heller Twitter tog någon större smäll från ändringarna i Apples operativsystem. Enligt finanschefen Ned Segal blev effekten under kvartalet mindre än väntat och Twitter väntar sig nu en fortsatt mindre effekt även under det innevarande kvartalet.

Vd:n och grundaren Jack Dorsey argumenterade under en telefonkonferens för att användare som får fler verktyg att kontrollera vilken information de delar med sig av utgör ett bättre underlag för annonsförsäljningen.

”Folk väljer dessa saker med flit, de säger att de är intresserade av den här specifika saken och det ger oss en mycket starkare signal”, 

Twitters kvartalsrapport var mer blandad. Intäkterna ökade med 37 procent på årsbasis till motsvarande knappt 11 miljarder kronor men kom fortfarande in en hårsmån under förväntningarna. Antalet dagliga användare steg i linje med förväntningarna medan en förlikning med en grupp aktieägare som anklagat bolaget för att vilseleda investerare med alltför optimistiska prognoser i användartillväxten ledde till en något större förlust än väntat.

Varken Twitter eller Alphabet belönades dock i den inledande onsdagshandeln. Alphabets aktie var i stort sett oförändrad, i linje med utvecklingen för Wall Streets tunga börsindex. Twitter tappade drygt 2 procent medan Facebook fortsatte ned 0,6 procent.

Tisdagens tredje tunga rapport kom från techjätten Microsoft som levererade bättre intäkter och högre vinst än väntat jämfört med en analytikersammanställning från Factset. Intäkterna ökade med 22 procent på årsbasis till 45,3 miljarder dollar, till stor del drivet av en fortsatt stark efterfrågan på molntjänster.

Plattformstjänsten Azure levererade bättre än Microsoft själva förutspådde i början av kvartalet och totalt steg intäkterna från molntjänster med 48 procent i konstant valuta.

Teknikjätten gick klart starkare än börsen i den inledande onsdagshandeln, upp 2 procent.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?