1515
Annons

Lista: Tung smäll för svenska jättarnas varumärken

Värdet av krisande H&M:s varumärke rasar, enligt den årliga rapporten från Kantar Millward Brown. Även det enda svenska bolaget som tar sig in bland världens 100 mest värdefulla varumärken faller ordentligt.

Värdet av krisande svenska H&M:s varumärke rasar.
Värdet av krisande svenska H&M:s varumärke rasar.Foto:TT
Värdet av krisande svenska H&M:s varumärke rasar.
Värdet av krisande svenska H&M:s varumärke rasar.Foto:TT

Värdet av världens 100 mest värdefulla varumärken har ökat rekordmycket under det senaste året, enligt rapporten Brandz, som sammanställs årligen av det brittiska marknadsundersökningsbolaget. Topplistan bygger dels på bolagens finansiella resultat, men även på intervjuer med tre miljoner konsumenter.

"I år har vi sett den största ökningen någonsin av varumärkesvärde, drivet av tillväxt inom alla kategorier. Både nya och etablerade bolag har sett utdelningen från att vara djärva och anamma en långsiktig syn på varumärkesbyggande", konstaterar Björn Söderin, svensk vd på Kantar Millward Brown.

De 100 mest värdefulla varumärkenas värde har ökat med 21 procent, motsvarande 6.650 miljarder kronor. Totalt värderas de 100 bolagens varumärken till omkring 39.000 miljarder kronor.

Ikea är det enda svenska bolaget som tar sig in i topp 100, men möbelgiganten kommer i år in först på plats 76 – hela 23 placeringar sämre än i fjol. Inom kategorin detaljhandel kniper Ikea sjundeplatsen i rapporten, och tappar därmed mark jämfört med fjolårets femteplats.

Bolagets varumärke värderas nu till 155 miljarder kronor, ned från 168 miljarder i förra årets rapport. 

Även för klädjätten H&M HM B -1,42% Dagens utveckling är det tungt. Värderingen av varumärket har sjunkit med 15 procent till strax under 79 miljarder kronor, och man tappar en placering inom sin kategori. Nu ligger bolaget på fjärde plats, efter Nike NKE +0,16% Dagens utveckling , Zara och Adidas.

Techbolagen hittas fortsatt i toppen, med åtta av de tio mest värdefulla varumärkena. Google GOOGL -2,22% Dagens utveckling och Apple AAPL -1,28% Dagens utveckling kniper första- och andraplatsen, medan Amazon rundar av pallplatserna efter att ha passerat Microsoft.

"Varumärken som vinner i den intelligensdrivna marknadsföringseran är exempelvis bolag som Amazon och Tencent, som sätter konsumenten i fokus på allt de gör", skriver Björn Söderin.

Det är nu trettonde året som rapporten sammanställs, och för första gången växte amerikanska varumärken mindre än varumärken utanför USA. Kinesiska bolag stod för flera av de största värdeökningarna, exempelvis JD.com med en värderingsökning om 94 procent.

I år tar sig 14 kinesiska bolag in i topp 100, vilket kan jämföras med blott ett i rapporten 2006 – China Mobile.


Innehåll från MölnlyckeAnnons

Mölnlycke vill utveckla sårvården med ny teknik

Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.
Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D.

Mölnlycke, ett världsledande företag inom medicinteknik, utvecklar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer. Nu står företaget inför ett kompetensskifte när man vill utveckla nästa generations sårvård med ny teknik.

– Det handlar om att alla sår ska få optimal behandling, genom att rätt diagnos och rätt beslut kring behandling görs vid rätt tidpunkt. Man pratar om ”smarta sårvårdsprodukter”, där digitala lösningar och sensorer kan komma att vara mycket viktiga komponenter. Vi är övertygade om att detta är en del av framtiden inom sårvård, säger Malin Andersson, Global Vice President Wound Care R&D. 

För Investor-ägda Mölnlycke är sårvård (Wound Care) det största av företagets fyra affärsenheter, där Operating Room Solutions, Gloves och Antiseptics är de andra. Det Göteborgs-baserade företaget har en lång och stolt historia inom sårvård. Det var Mölnlycke som förändrade sårbehandlingen i grunden när man i början av 90-talet utvecklade Safetac®-teknologin, en lösning som innebär både mindre smärta och minskade skador på huden för patienten vid förbandsbyten.

– Vi drivs av ett starkt kundfokus och innovationsanda. Det finns en passion och drivkraft att göra skillnad för patienter och sjukvården med våra produkter och lösningar, säger Malin. 

Mölnlycke är ett globalt företag med ungefär 8 000 anställda världen över, en storlek som möjliggör snabba beslut och öppenhet för att testa nya lösningar. Det blev tydligt under pandemins första tid, där företaget var snabbt att ställa om och hitta flexibla lösningar för att stötta sjukvården i en svår situation samtidigt som nya arbetssätt för den egna personalen utvecklades.

Behov av kompetensskifte

Mölnlycke bedömer att sårvårdsbranschen nu står inför ett teknikskifte, där ny teknik skulle kunna innebära digital diagnostisering och övervakning av sårläkningen sker i realtid. Om sådan teknik utvecklas och förfinas skulle läkningstiden av ett sår kunna bli kortare samtidigt som effektiviteten i vården för kroniska och svårläkta sår förbättras.

Mölnlycke ser ett stort behov av en rad olika kompetenser för att kunna driva på teknikskiftet. Det handlar dels om ingenjörer med erfarenhet av att jobba med kundnära produktutveckling av sjukvårdsprodukter med erfarenhet inom nya material, konstruktion och industriell design, men också att knyta till sig personer från andra branscher med kompetens inom t.ex. sensorteknik, elektronik och mjukvara. 

Det handlar om långsiktiga kunskapsinvesteringar, betonar Malin, och menar att det är en trygghet att ha en ägare som Investor, som har ett långsiktigt perspektiv och en stor tro på forskning och utveckling.

– Det är en spännande resa vi har framför oss. Vi vill göra skillnad inom sårvården och söker nya taggade medarbetare som vill vara med oss och förverkliga den här visionen, avslutar hon.

Läs mer om de tjänster inom produktutveckling som finns tillgängliga på Mölnlycke just nu.

Om Mölnlycke:
Mölnlycke är ett världsledande företag inom medicinteknik, som designar och levererar lösningar för att förbättra vårdkvaliteten i alla vårdmiljöer – från sjukhuset till hemmet. Mölnlycke har ungefär 8000 anställda världen över och ägs till 99% av Investor. 

Vill du veta mer om de lösningar som Mölnlycke erbjuder för att förbättra vårdkvaliteten, läs här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mölnlycke och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?