Annons

Lista: Svenskarnas favoritaktier i USA

Amerikanska aktier lockar allt fler svenska sparare, och hittills i år har placeringarna burit frukt.

”Många skulle absolut gynnas av att ha breda amerikanska aktier i portföljen”, säger Claes Hemberg på Avanza.

Avanzas sparekonom Claes Hemberg.
Avanzas sparekonom Claes Hemberg.Bild:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Vänligen notera att fr.o m 1 februari 2023 är det vårt koncernbolag Bonnier News AB som ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter, vi uppdaterar då personuppgiftspolicyn och användarvillkoren.

Innehåll från nShiftAnnons

Bygg en flexibel leveranskedja med verktyg i molnet

Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift.
Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift.

Osäkerheten på transportmarknaden är mycket stor, både på lokal och global nivå. Brist på lastbilsförare och kapacitetsbrist inom containertrafiken från Asien leder till långa ledtider och volatila priser – pandemieffekter som dröjer sig kvar och tvingar företag att tänka nytt.

Före pandemin hade många bolag ett fast upplägg för sin leveranskedja, eller supply chain. Komponenter köptes in från Asien, där bolagen i många fall även hade sin produktion. Frakten till Europa sköttes av transportbolag som man samarbetat med i alla år. 

– Under pandemin blev bolagen tvungna att justera sina leveranskedjor löpande. Det gäller fortfarande. Vi ser allt fler företag som väljer att ta hem sin produktion till Sverige nu, just för att det råder så stor osäkerhet kring transporterna. Man ser att konsekvenserna av förlängda ledtider kostar mer än att producera, eller åtminstone montera, i Sverige, säger Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift som är marknadsledande inom molnbaserad leveranshantering.

”Störst värdeutväxling”

Enligt Wictor Dennmyr går de flesta av utmaningarna som tillverkningsindustrin nu ställs inför att lösa genom att koppla upp leveranskedjan.

– Mitt råd är att starta där man har störst utmaningar i dag. Där kommer man också få störst värdeutväxling, säger han.

Wictor Dennmyr lyfter fem pelare som alla bolag bör ha på plats för att lyckas på marknaden. Det handlar om just uppkoppling, men också spårbarhet och transparens, flexibilitet och motståndskraft, förbättrade prognoser och hållbarhet. 

– Spårbarhet och transparens hänger ihop med kundupplevelsen. Om en slutkund vill veta status för en virkesbeställning som gjorts på nätet, och byggvaruhuset där upphämtningen ska ske inte kan svara påverkar det kundens helhetsupplevelse av köpet. Man måste ha data från sin leveranskedja tillgänglig för att kunna ge bra service, säger Wictor Dennmyr.

Ta höjd för leveransproblemen

Flexibilitet och motståndskraft handlar om att ständigt utvärdera och optimera sitt upplägg för transporter med avstamp i insamlade data, samt att bygga in möjlighet till flexibilitet och en viss överkapacitet i sin leveranskedja. Det hänger ihop med området förbättrade prognoser, som i praktiken kan handla om att frångå ”just in time”-konceptet och ta höjd för leveransproblem genom att beställa komponenter i god tid.

– Det sista området, hållbarhet, handlar om att köpa in en större andel hållbara transporter. Tidigare letade man efter det billigaste och snabbaste alternativet. Nu är det viktigare att hitta transportlösningar med korta ledtider, låga utsläppsnivåer och bra arbetsvillkor för chaufförer, säger Wictor Dennmyr.

nShift hjälper i dag över 90 000 kunder att optimera sin leveranshanteringsprocess genom en automatiserad molnplattform. Lösningen kan även ge beslutsunderlag som kan hjälpa kunden att fatta databaserade och hållbara beslut.

– Med en molnbaserad leveransplattform som grund blir det betydligt enklare att få till de fem pelarna som krävs för att lyckas på marknaden i dag, konstaterar Wictor Dennmyr. 

Läs mer om nShifts lösning här. 

 

Mer från nShift

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera