Annons

Lista: Svenska jättar bland världens största publika företag

Det är idel Kina och USA i topp när affärsmagasinet Forbes listar världens 2.000 största publika bolag. Men även flera svenska bolag tar plats på listan. 

AB Volvo, SEB och Nordea tar alla plats bland världens största publika företag.
AB Volvo, SEB och Nordea tar alla plats bland världens största publika företag.Foto:TT

För att kunna kora världens största publika bolag tar Forbes fram fyra separata listor baserat på försäljning, vinst, tillgångar och börsvärde. Bolagens placering på dessa läggs sedan ihop till den slutgiltiga listan. När det kommer till börsvärdet har stängningskursen den 11 maj använts. 

I topp hittar vi kinesiska ICBC och China Construction Bank följt av JP Morgan Chase. Apple, världens största bolag sätt till börsvärde, placerar sig på åttonde plats. 

Överlag så är det jämnt skägg mellan Kina och USA i toppen och bägge har fem företag vardera på topp tio. 

För Sveriges del placerar sig 27 svenska bolag på listan vilket dock även inkluderar Nordea som är väg att flytta huvudkontoret till Finland. 

"Det är positivt att svenska företag är så pass framgångsrika, men konkurrensen skärps hela tiden och det krävs offensiva satsningar mot framtiden", säger Andreas Hatzigeorgiou, chefsekonom på Stockholms Handelskammare, i ett pressmeddelande. 

Nordea är även det svenska bolag som placerar sig högst på listan med plats 199 följt av lastbilskoncernen Volvo. Därefter kommer övriga tre storbanker SEB, Swedbank och Handelsbanken. 

"För Sverige och Stockholm är de finansiella företagen uppenbart väldigt viktiga och det är oroande att man tappar mark i den globala konkurrensen. Det skulle behövas större insatser för att göra Stockholm till ett finansiellt centrum", säger Andreas Hatzigeorgiou. 

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera