Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 344 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Ta del av villkoren
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News AB:s personuppgiftspolicy. Bonnier News AB ansvarar för kundrelationen samt för behandlingen av dina personuppgifter.
Dagens industri är en del av Bonnier News.
Ange ditt företags namn eller organisationsnummer för att hämta adressuppgifter. Hittar du inte ditt företag i sökresultatet? Vänligen ange uppgifterna manuellt.
Innehåll från BlikkAnnons
Så ökade IT-konsulterna debiteringsgraden med 20 procent
David Baron, delägare och konsult på Ndit.
Det halmstadsbaserade IT-konsultbolaget Ndit upplevde att de tappade bort debiterbara timmar varje månad. Efter att ha implementerat affärssystemet Blikk har de ökat sin debiteringsgrad med 20 procent.
För en konsult som arbetar med upp till 10 kunder varje dag och besvarar så mycket som 40 telefonsamtal, varav en handfull ska generera debiterbara konsulttimmar, kan det vara utmanande att hålla koll på tiden. Det har IT-konsulterna på Ndit fått erfara.
– Vi arbetar med många olika kunder och uppdrag på daglig basis. Att hålla koll vad man gjort under en arbetsdag är därför svårt och resulterade tidigare i att timmar glömdes bort att faktureras, berättar David Baron, konsult på Ndit och fortsätter:
– Men nu när vi använder Blikk har vi fått full koll på vår tid och personligen har jag dessutom kunnat fakturera en timme mer varje dag.
I dag är Blikk en naturlig del av Ndits vardag. De arbetar huvudsakligen i löpande projekt och registrerar dagligen den tid de lagt ner på olika projekt, men även eventuella resor och artiklar som använts. Därefter sammanställer de kompletta fakturaunderlag som skickas över till ekonomisystemet för fakturering och bokföring.
– Till skillnad från de system vi testat innan erbjuder Blikk ett väldigt sömlöst arbetsflöde från tidrapportering till fakturering och kan även integreras med vårt ekonomisystem, vilket är en stor fördel, säger David Baron och fortsätter:
– De gånger en befintlig kund efterfrågar vår kompetens i ett större engångsprojekt har vi möjlighet att skapa en offert med Blikks offertverktyg. Offerten skickas sedan ut till kunden, som kan godkänna och signera den via BankID.
Systemet har medfört många fördelar
Efter implementationen av Blikk har Ndit ökat både debiteringsgraden och intäkterna.
– Personligen lägger jag in alla mina kommande arbetsuppgifter i Blikks uppgiftsmodul och får således en god överblick av vad som ska göras. Genom att tidrapportera direkt på uppgifterna kan jag även känna mig trygg med att inga debiterbara timmar tappas bort, säger David Baron.
Han uppskattar dessutom att de nu lägger mellan tre och fyra timmar mindre på administrationen varje vecka.
– Tiden som vi sparar på minskad administration kan vi istället lägga på kunduppdrag och andra uppgifter som är mer värdeskapande, säger David Baron.
Genom att samla flera viktiga funktioner i ett system kan Blikk hjälpa företag att minska administrationen, spara tid och öka lönsamheten. Systemet håller koll på kunder, försäljning, avtal, projekt, tidrapporter, kvitton, faktura- och löneunderlag. Blikk är integrerat med marknadens vanligaste ekonomi- och lönesystem som Fortnox, Visma eEkonomi, Visma Administration och Björn Lundén.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
spara 1180kr
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev