Lista: Här är jobben där du tjänar bäst

Vill du bli rik på jobbet? Då ska du satsa på att bli chef inom finansbranschen. Men det finns så klart möjligheter att förhandla upp sin lön oavsett yrke. Här är de hetaste tipsen inför lönesamtalet, och listan på jobben du ska satsa på om du vill ha hög lön.

Bild:TT

Höga chefer inom bank, finans och försäkring tjänar allra bäst i Sverige med en genomsnittlig månadslön på hisnande 123.100 kronor, visar en ny kartläggning från SCB. Att satsa på börsen kan också vara bra ur en yrkesmässig synpunkt, eftersom aktiemäklare är den näst bäst betalda yrkesgruppen med en lön på 77.700 kronor i månaden.

Men det finns givetvis andra vägar till ett fetare lönekuvert. Eva Lindquist är förhandlingschef på Sveriges Ingenjörer, som är Sacos största fackförbund med närmare 150.000 medlemmar. Hon tycker att det är viktigt att som anställd förbereda sig noga inför en eventuell löneförhandling med nedskrivna argument.

”De individuella prestationerna, dina bidrag till verksamheten och förändringar i ansvar ska vara i fokus. Det är viktigt att man hittar konkreta exempel från vardagen som man kan lyfta fram i lönesamtalet. Man kanske har ingått i en projektgrupp och lyckats väldigt bra där”, säger hon.

Det är också viktigt att inför samtalet undersöka marknadslöneläget, alltså hur lönenivåerna ser ut inom samma yrkesgrupp utanför din arbetsplats. Men man ska inte jämföra sin lön med sina närmaste kolleger på kontoret. Det kan istället grusa möjligheterna till en påökning, anser Eva Lindquist.

”Att en kollega har högre lön eller att man fått ökade kostnader i sitt privatliv är inga argument att använda. Man ska fokusera på de invidiviuella prestationerna, allt annat ska bort.”

Det behövs heller inte hymlas om vilken ny lön man förväntar sig, anser Sveriges Ingenjörer. Att ha en konkret siffra förberedd kan snarare vara en fördel:

”Man ska absolut ge en löneförväntan, som motiveras utifrån de argument man lägger fram till sin chef.”

Många av de högavlönade yrkesgrupperna, som tjänar mer än 57.000 kronor i månaden, är chefsjobb. Det går att jämföra med genomsnittslönen för hela den svenska arbetsmarknaden som är 32.000 kronor, enligt SCB. 

För att nå en högt uppsatt position i ett företag krävs lyhördhet och en tydlig plan för sin karriär, rådger Eva Lindquist på Sveriges Ingenjörer.

”Om man vill bli chef är det inte fel att föra fram det under utvecklingssamtalen med sin arbetsgivare, så länge man kommer med goda argument varför man passar i en sådan roll och kan visa att man lever upp till företagets värderingar.”

https://infogr.am/ee19ae45-451d-447f-b8bd-b90216a0e0ad

Källa: Statistiska Centralbyrån, SCB.

Fotnot: Alla löner är månadslöner från 2015 före skatt och uppräknade till heltid.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?