1515
Annons

Lista: här är företagen som luras mest

De har erbjudit dig en gratis prenumeration på kosttillskott eller lockat med en Iphone för en krona. Konsumenttidningen Råd&Rön listar företagen som lurar konsumenter in i abonnemang och släpper ”Skamlistan” – företagen som lurats mest i år. 

Bild:Colourbox

Genom enkla annonser i främst sociala medier lockas konsumenter in i abonnemangsfällor på nätet. Anmälningar mot denna typ företag har mer än fördubblats det senaste året.

Råd&Rön listar de femton företagen med flest klagomål mot sig hos Konsumentverket. Förstaplatsen tas av Maximera TM Scandinavia som tidigare gick under namnet LV Hälsokost. Bolaget säljer prenumerationer av vitamintillskott och har fått uppmärksamhet för sina aggressiva försäljningsknep, som att locka med tävlingsvinster som inte finns och kräva betalt för beställningar som inte gjorts.

Maximera TM Scandinavia har stämts av Konsumentombudsmannen som förbjudit deras försäljningsmetoder i väntan på slutgiltig dom. Vitaminföretaget är sedan i oktober i år försatt i konkurs.

”Det är vanligt att oseriösa bolag försätter sig i konkurs efter att vi inlett en domstolsprocess” säger Carolina Andersson, processråd på Konsumentverket till Råd&Rön.

Med på Skamlistan finns även stora företag som Telia och Comhem och teleföretaget 3. Den stora mängden anmälningar beror att de är stora företag med många kunder, men klagomålen indikerar ändå att det finns frågetecken kring marknadsföring och kundhantering.

Det är svårt att stoppa oseriösa bolag som till exempel Maximera TM, skriver Råd&Rön. Ofta är verksamheten förlagd utomlands för att undvika svensk lagstiftning. Vissa företag kan lägga ned verksamheten efter att de blivit avslöjade, men tar upp den snart igen under ett annat bolagsnamn.

Lista: De 10 lurigaste företagen

1. Maximera TM Scandinavia – Säljer prenumerationer på vitamintillskott. Lockar med tävlingsvinster som inte finns, gratisprover som innebär abonnemang och tar betalt utan beställningar.
2. Bright Nutrition – Har fått kritik för att de skickat fakturor och Omega 3-tillskott till konsumenter utan att det finns någon beställning. Använder sig av marknadsundersökningar och lockar vinster om kunden accepterar varuprov.
3. Telia 
4. Vitality club – Lockar med gratis provpaket på skönhetsprodukter och kosttillskott. Annonserna har fått kritik för att vara vilseledande eftersom konsumenten luras in i en prenumeration.
5. 3 
6. Svenska telebolaget – Har uppmanat konsumenter, främst äldre, att byta telefonabonnemang. Har fått kritik för att de skickar fakturor utan att beställning har gjorts och hotar med vite.
7. CleanDevice 365 – Lockar med erbjudande om en ny Iphone för en krona och lurar in konsumenten i abonnemang som måste avslutas inom tre dagar, annars dras 749 kronor i månaden.
8. Adresstjänst – Säljer Skatteverkets kostnadsfria flyttanmälningsblankett som en tjänst för flyttanmälan och säker adressändring.
9. New Life – Erbjuder gratis bantningspreparat via annonser på Facebook, som oftast startar ett abonnemang. Gratisprovet har sedan inte nått konsumenten som ändå blivit debiterad.
10. Diet & Detox – lockar med gratisprovpaket av grönt kaffe och bantningspiller där konsumenten endast behöver betala frakten. Erbjudandet leder sedan till ett abonnemang.

Källa: Råd&Rön 


Innehåll från Lunds universitetAnnons

De tog sin cancerforskning från idé till verklighet

Lao Saal, en av de två grundarna av SAGA Diagnostics AB.
Lao Saal, en av de två grundarna av SAGA Diagnostics AB.Foto:André de Loisted

På Lunds universitet är cancerforskningen ett av akademins flaggskepp. I nära samarbete med vården och andra aktörer är målet att ta universitetets innovationer ut i den verkliga världen där den kan göra verklig skillnad. Ett lyckat exempel är SAGA Diagnostics AB – ett spinoff-företag som nu arbetar med bland annat AstraZeneca.  

Allt började 2009 när Lao Saal, idag universitetslektor på Lunds universitet, flyttade till Lund och startade en cancerforskargrupp. Forskargruppen fick finansiellt stöd av bland annat Cancerfonden och Vetenskapsrådet och studerade flera olika typer av behandlingssätt för cancersjukdomar. Men, ett område som fick dem att höja på ögonbrynen lite extra var vätskebiopsi.  

– Istället för att behöva göra ett större ingrepp på patienten där man tar ett vävnadsprov, som man vanligtvis gör, kan man genom vätskebiopsi ta ett prov baserat på vätska. Antingen blod, urin eller i vissa fall saliv, säger Lao Saal. 

Här kan du läsa mer om vätskebiopsi

Genom vätskebiopsi kan man mäta hur många cancerceller en patient har i kroppen och hur den förändras. Teknologin mäter nämligen en specifik biomarkör, så kallad cirkulerande tumör-DNA (ctDNA). 

– Det finns idag ett stort behov av förbättrade biomarkörer för att diagnostisera cancer, välja bäst behandling och övervaka hur patienten svarar. Genom ctDNA kan vi lösa de problemen på ett minimalt invasivt sätt, förklarar han. 

Från forskargrupp till spinoff-företag

Åren gick och cancerforskningen fortsatte att blomstra. Forskargruppen hade något stort på gång och en organisation på universitetet såg potential i att ta forskningen ett steg längre. Som en avknoppning bildades cancergenomikföretaget SAGA Diagnostics under 2015, som idag utvecklar ultrakänsliga flytande biopsitester för tidig upptäckt av canceråterfall och precisionsmedicin vid cancerbehandling.

– Vi hade egentligen inga planer på att starta ett företag, utan vi fokuserade bara på forskningen. Men när idén presenterades och chansen kom så tog vi den. Lunds universitet och Lunds universitets cancercentrum (LUCC) har spelat en stor roll för att kunna ta det här betydande steget, säger Lao Saal som är en av de två grundarna av SAGA Diagnostics AB. 

Läs mer om SAGA Diagnostics här 

Lunds universitet en möjliggörare

Sex år har passerat sedan företaget startades och idag har bolaget 20 anställda som strävar efter att förbättra vården med deras ultrakänsliga tjänster och produkter. Företaget finansieras av stora investerare såsom Segulah Medical Acceleration och samarbetar bland annat med läkemedelsjätten AstraZeneca och svenska Alligator Bioscience. 

– Jag är oerhört stolt att vår teknik har nått till vården och kan användas i praktiken. Vi är ett ungt företag som kommit långt på kort tid. Den utveckling och kommersialisering vi har gjort från Lund universitet till att faktiskt kunna göra skillnad för patient och samhälle betyder otroligt mycket, säger Lao Saal. 

Om Lunds universitet cancercentrum
LUCC samordnar cancerforskning vid Lunds universitet och startade under 2019. LUCC ska ge stöd till universitetsledning, fakultetsledning och Region Skånes ledning till att fatta välinformerade och strategiska beslut som rör cancerområdet inom verksamheterna forskning, utbildning, innovation och samverkan. Läs mer om LUCC här.

 

Mer från Lunds universitet

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Lunds universitet och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?