Annons

Lista: Böckerna som vi köpte mest i fjol

Camilla Läckbergs ”En bur av guld” var den mest sålda boken i Sverige förra året. Mer än hälften av läsarna tog del av den genom digitala abonnemangstjänster, den kanal som står för hela försäljningsökningen på bokmarknaden. 

Författaren Camilla Läckberg toppade listan över bästsäljarna i fjol.
Författaren Camilla Läckberg toppade listan över bästsäljarna i fjol.Foto:Claudio Bresciani/TT

I kronor räknat ökade försäljningen av böcker med 1,1 procent under 2019. Räknat i antal sålda exemplar var ökningen 4,9 procent. Dessa ökningar kan alltså helt tillskrivas digitala abonnemangstjänster, huvudsakligen strömmade ljudböcker, som sammantaget visar en uppgång på 36,2 procent i kronor räknat. Det visar årsrapporten över bokförsäljningen 2019 från Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen.

Trenden är tydlig, det digitala ökar och försäljningen av tryckta böcker minskar. De digitala abonnemangen står nu för 21 procent av den totala bokförsäljningen i kronor räknat, medan de tryckta böckerna står för 79 procent.

Försäljningen av tryckta böcker minskar på alla håll, det vill säga i den traditionella bokhandeln, internetbokhandeln (inklusive bokklubbar) och i dagligvaruhandeln, som procentuellt sett tappar mest. Dagligvaruhandeln har ett sortiment som mest liknar det som lyssnas på i strömmade tjänster, det vill säga skönlitteratur och deckare. 

De digitala tjänsterna fick under fjolåret extra skjuts i och med att momssatsen på abonnemangen sänktes från 25 till 6 procent från halvårsskiftet. Därmed gäller samma momssats för alla typer av böcker. Momssänkningen kom inte konsumenterna till godo, priserna på abonnemang sänktes nämligen inte. 

Ekonomiskt sett är försäljningen genom digitala tjänster och den fysiska handeln jämförbara, men i volym är det knepigare. Den enskilda fysiska boken ska då mätas mot ett verk som strömmats ett visst antal gånger. Till exempel räknas en bok där lyssnaren gav upp efter en femtedel som en femtedel såld bok. Den tryckta boken å andra sidan bli kanske liggande oläst eller läsas av flera personer. På så sätt kan det verka som man jämför äpplen och päron. 

”Det är de mest jämförbara frukterna som finns i korgen, det finns inget bättre sätt att mäta på”, säger Erik Wikberg, ekonomie doktor på Handelshögskolan i Stockholm, som skrivit rapporten.

För första gången kan han presentera försäljningsstatistik för olika genrer i olika kanaler - och statistik för enskilda författares verk i samtliga kanaler. Att Camilla Läckberg sålde mer än David Lagercrantz förra året kan delvis förklaras av att hennes bok fanns tillgänglig i fler kanaler än hans.  

David Lagercrantz sålde också bra i fjol.
David Lagercrantz sålde också bra i fjol.Foto:Henrik Montgomery/TT

Bland enskilda genrer kan det noteras att försäljningen av skönlitteratur ökade med nästan 10 procent i kronor räknat. Deckare och utländsk litteratur ökade också.

”Det kan ses som en spegling av att strömningstjänsterna växer. Det är den typ av böcker som folk köper för förströelse”, säger Erik Wikberg.

Facklitteratur lämpar sig inte lika väl att lyssna på och försäljningen minskar följaktligen. Samma sak med böcker om mat- och dryck, som minskade med drygt 9 procent under 2019. Det kan tolkas som ett trendbrott för den långvariga boomen för kokböcker. 

Mer överraskande är att försäljningen av barn- och ungdomsböcker minskade med 1,8 procent, detta efter att ha ökat stadigt år från år sedan 2013. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?