Annons

Lista: 4 faror med hemarbete

Jobba hemma-trenden har ökat successivt under de senaste åren, starkt pådriven av ny teknik. Under virusutbrottet har arbetslivet förändrats i rekordfart för många.

Foto:TT

Redan innan coronakrisen hade Sverige tagit stafettpinnen och var med cirka 35 procent av befolkningen som ofta eller ibland jobbar hemma ledande i Europa, enligt en analys från den brittiska banken HSBC. Samtidigt har hemarbete i många fall setts med oblida ögon av arbetsgivare som upplevt att alltifrån kontroll till kommunikation försvårats. 

I coronapandemins kölvatten står nu hemarbete för en av de största livstilsförändringarna, särskilt i de utvecklade länderna. 

Ur ett arbetsgivarperspektiv finns dock en hel del att tänka på nu när köksbordet blivit den nya arbetsplatsen. Här är fyra fallgropar att hålla reda på:

1. Arbetsmiljön
Att exempelvis tillhandahålla dator, skrivbord, stol och belysning, är ett sådant område. 

”Även om arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön och både arbetsmiljölagen och Arbetsmiljöverkets föreskrifter gäller ska arbetstagarna ta ansvar för att rapportera risker, sjukdom och olycksfall”, säger Andreas Alskog, presskontakt på Prevent, en ideell organisation som ägs av Svenskt Näringsliv, LO och PTK. 

2. Ledarskapet
Hemarbete kräver en tätare dialog mellan chefer och de anställda menar Maria Morberg, arbetsmiljöexpert på arbetsgivarorganisationen Almega.

”Säg att man annars har utvecklingssamtal med sin chef fyra gånger per år. Nu kanske man får ha dem betydligt tätare, kanske varje vecka eller varje dag. Det gäller att höja farten på hela systemet”, säger hon. 

3. Lagar och regler
Om olyckan är framme så gäller arbetsskadeförsäkringen om arbetstagaren är ”stadd i arbetsgivarens ärende”, alltså utför något i arbetsgivarens intresse, när skadan sker. Oavsett var den sker. 

Men vid hemarbete ligger bevisbördan på arbetstagaren. Olyckor i hemmet som tillhör det dagliga livets faror, till exempel att man skadar sig när man kokar kaffe, omfattas inte av försäkringen även om det sker under arbetstid.

4. Säkerheten
I arbetsgivarens ansvar ingår även att se till att maskiner, redskap, skyddsutrustning och andra tekniska anordningar underhålls samt att se till att it-säkerheten är intakt. 

”Angreppen att komma åt data, som phishing i mailen, samtal från någon som låtsas vara någon annan eller webbgrafik som maskerar skadlig kod, har ökat under coronakrisen, Att ha bra skydd på datorerna även när personalen inte är på kontoret är av högsta vikt, men också att informera om vilka risker som kan uppstå och hur personalen kontakter företaget när det händer”, säger Jesper Blomé, säkerhetschef på it-säkerhetsföretaget Iver. 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SynchAnnons

Advokatbyrå har utvecklat unik AI för avtalsgranskning

I ett projekt som inte har någon motsvarighet i Norden har advokatbyrån Synch utvecklat ett AI-verktyg som kan granska om avtal uppfyller GDPR-krav. Det tar bara några sekunder, och kvaliteten blir bättre än vid manuell granskning.

Synch Advokat är en affärsorienterad advokatbyrå som har innovation och teknologi som en viktig del av verksamheten. Byrån underlättar hanteringen av juridiska frågor genom tekniska lösningar. Det innebär att Synch kan arbeta närmare sina kunder jämfört med traditionella advokatbyråer.

– Som i många andra delar av samhället kommer sådana här tekniskt avancerade lösningar även bli mycket viktiga inom juridiken. Därför vill vi ligga i framkant och visa vilka möjligheter det finns med den nya tekniken, säger Magnus Sundqvist, Head of Digital Services, Synch Advokat.

Verktyget, som baseras på AI och djupinlärning, används för granskning av Data Processing Agreements, DPA, eller personuppgiftsbiträdesavtal. Alla företag som delar personuppgifter på något sätt måste sluta sådana avtal. Verktyget kan indikera om kraven i dataskyddsförordningen GDPR efterlevs, och om de inte gör det kan verktyget tala om vad som är felaktigt. Granskningen tar några sekunder. Kvaliteten blir högre än vid manuell granskning.

För att utveckla lösningen har Synch fått stöd av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet. 

– Syftet med lösningen är dels att vi ska kunna använda den själva, dels att vi ska sälja den till kunder, säger Magnus Sundqvist. Allt för att skapa värde för våra kunder. Än så länge granskar verktyget bara avtal som är skrivna på engelska då detta är den största marknaden. Med tiden kommer fler språk läggas till. 

Synch har tagit fram AI-lösningen i samarbete med tre av sina kunder. En av dem är Dustin, en ledande onlinebaserad IT-partner med verksamhet i Norden och Nederländerna. 

– Vi tycker att det här är ett spännande sätt att både effektivisera våra processer och att öka kvaliteten på dem. Lösningen stöder vår vision att möjliggöra för våra kunder att ligga i framkant, säger Sara Edlund, chefsjurist, Dustin. 

Med cirka 450 000 kunder och 2 800 tillverkare sluter Dustin ett stort antal avtal. En stor del av dem är standardavtal. De avtal som avviker från standardavtalen behöver granskas.

– Vi sluter avtal som behöver granskas i stort sett varje dag. I samband med att GDPR trädde i kraft behövde ett stort antal DPA slutas med såväl leverantörer som kunder, och det visade sig att den manuella granskningen av DPA är mycket tidskrävande. Behovet av att effektivisera avtalshanteringen kommer öka med utvecklingen av vår affär, säger Tomas Gate, försäljningschef, Dustin. 

– Därför insåg vi att ett smart digitalt verktyg som kan automatisera vår DPA-granskning var en klockren lösning för oss, säger Sara Edlund. 

Ett avtal på tio sidor kanske tar två timmar att granska manuellt. Det kan jämföras med AI-verktyget som klarar av granskningen på i genomsnitt tre sekunder. Om avtalet inte uppfyller kraven i GDPR får användaren tillbaka det med kommentarer, till exempel att två specificerade uppgifter saknas.

– Lösningen innebär att vi kan spara mycket tid, säger Sara Edlund. Men det innebär också att vi kan uppnå en jämnare kvalitet i granskningen. När man granskar manuellt kan resultatet påverkas av personlig riskaptit och dagsform. 

AI-verktygets träffsäkerhet ligger uppåt 99 procent, vilket är högre än vid manuell granskning.

– Men det kommer alltid krävas en viss manuell hantering, säger Sara Edlund. Vi kommer göra stickprovskontroller för att säkerställa att granskningen håller hög kvalitet, och analysen av avvikelser kommer fortsatt ske manuellt. 

– AI-lösningen är också positiv för Dustins kunder och leverantörer eftersom lösningen innebär en effektivisering och förenkling av affärsflöden, säger Tomas Gate. 

Synch har sedan tidigare utvecklat ett annat AI-verktyg, Privacypolicycheck.ai, som företag kan använda för att granska om deras integritetspolicy följer bestämmelserna i GDPR. Denna tjänst finns på Synchs webbplats och kan användas gratis av vem som helst.

– Än så länge har vi bara tagit de första stegen. Vi kommer utveckla det nya AI-verktyget så att det blir ännu mer avancerat. Vi kommer också utveckla liknande verktyg för andra typer av avtal och dokument, säger Magnus Sundqvist.

Läs mer här

Mer från Synch

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synch och ej en artikel av Dagens industri
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?