Annons

Lilla e-handelsföretaget gick från noll till 125 miljoner

Pernilla och Niclas Nyrensten gick emot branschen och lyssnade på konsumenterna i stället när man startade e-handelsföretaget Fritidsfabriken Outdoor med det egna märket Revolutionrace. På fyra år har omsättningen gått från 0 till 125 miljoner kronor.

Pernilla och Niclas Nyrensten startade det snabbväxande e-handelsföretaget Fritidsfabriken och klädmärket Revolutionrace för att sätta färg på byxor för utomhusaktiviteter.
Pernilla och Niclas Nyrensten startade det snabbväxande e-handelsföretaget Fritidsfabriken och klädmärket Revolutionrace för att sätta färg på byxor för utomhusaktiviteter.Bild:Magnus Gotander

”Vi växer så det knakar. Jag och Niclas arbetar i konferensrummet för vårt kontor måste användas av våra anställda. Samtidigt håller vi på att rekrytera fem nya medarbetare”, säger Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare av klädmärket Revolutionrace.

E-handelsföretaget Fritidsfabriken Outdoors moderna kontor ligger i centrala Borås. Hit flyttade företaget förra hösten, men det har redan blivit trångt.

”Det har gått fort. För fyra år sedan arbetade jag och Pernilla själva hemma i garaget. I dag hoppas vi kunna expandera en våning upp och fortsätta växa här”, säger Niclas Nyrensten, medgrundare och it- och produktionsansvarig.

Sälj fakturan till bäst pris. Starta ansökan här (extern tjänst)

Paret Nyrensten designar, tillverkar och säljer fritidskläder med fokus på byxor för utomhusaktiviteter. De har valt bort återförsäljare och säljer endast via sin webbutik.

”Återförsäljare gör ett urval av klädmärken åt kunderna. Deras smak styr. Vi ville i stället låta kundernas smak styra de kläder vi ritar. Med egen webbshop har vi direktkontakt med kunderna. Dessutom får vi bättre marginaler”, säger Pernilla Nyrensten.

Sociala medier har haft en nyckelroll i företagets snabba tillväxt. Pernilla Nyrensten pekar på kontorsväggen som är fylld med instagrambilder på företagets kunder.

”Det har skapats en online-gemenskap kring vårt varumärke där kunder bland annat ger varandra tips och råd om våra produkter.”

Bolaget har ett brutet räkenskapsår som slutar sista juni. Under första verksamhetsåret 2013/14 blev omsättningen 5,5 Mkr och vinstmarginalen drygt 3 procent. I fjol hade omsättningen ökat till 43,5 Mkr med en vinstmarginal på 30 procent. Med bibehållen vinstmarginal är omsättningsprognosen för 2017 imponerande 125 Mkr. Antalet anställda har under perioden ökat från två till tolv anställda.

”Vi hittade en lucka i marknaden för fritidskläder med hög kvalitet till rimligt pris. Och vi ville sätta färg på utomhuskläder för vanliga människor. Slittåliga snygga byxor för exempelvis blåbärsplockare och tjejer som tränar i skogen med sina hundar. Folk i branschen avrådde oss och menade att det inte fanns någon efterfrågan. Tur att vi inte lyssnade på dem”, säger Pernilla Nyrensten.

Den snabba tillväxten har också fått skjuts av en tidig internationell expansion till bland annat Finland och Norge. Och i år har man tagit steget in på marknaden i Tyskland som beräknas generera en försäljning på närmare 40 Mkr redan första året.

”Sverige är fortfarande vår största marknad och omsätter omkring 50 Mkr, men Tyskland kan gå om redan nästa år. Därför har vi anställt en tysk tjej till vår kundtjänst här i Borås”, säger Niclas Nyrensten.

Paret Nyrensten har mångårig branschkunskap som säljare för olika klädmärken. De har också vuxit upp i branschen i textilstaden Borås.

”Min mamma var sömmerska och gav mig tidigt en symaskin. Så lärde jag mig klädkonstruktion som jag har användning av i dag”, säger Niclas Nyrensten.

Och Pernillas pappa Jonny, fortfarande aktiv klädföretagare, skolade henne tidigt i traktens knalletradition.

”Jag var sju år när jag första gången var med pappa på marknader och sålde kläder”, säger hon.

Affärsidén för Fritidsfabriken kom till under föräldraledigheten med sonen Viggo som nu är nio år.

”Vi hade rest runt på mässor i Sverige och Europa under sju år för andras klädmärken och kände att vi inte längre ville vara hemifrån så mycket. Att starta en webbhandel skulle hjälpa oss att dra ned på resandet”, säger Pernilla Nyrensten.

Niclas Nyrensten tillägger:

”På mässor hade vi under åren hört olika önskemål om kläder och kvalitet från kunderna. Vi tog fasta på detta och ritade vår första byxa.”

Med ett sparat startkapital på 300.000 kronor drog de i gång verksamheten. Och Niclas som är utbildad nätverkstekniker byggde företagets hemsida och webbutik.

”För att hålla nere kostnaderna så gjorde vi allt själva. Men när det gäller produktion och lager så anlitade vi en svensk agent vilket gjorde att vi hade råd att komma i gång och producera vår första produkt”, säger Niclas Nyrensten.

Nu för tiden har Fritidsfabriken Outdoor tagit större kontroll även över produktionsledet och tillverkar hälften av sortimentet via egna kontakter i Vietnam och Kina.

Och Nyrenstens planerar för fortsätt tillväxt. Om tre år ska man omsätta 400 Mkr och ha 40 anställda.

”Men ska vi nå det målet måste vi nog ta in externt kapital genom en strategisk partner”, säger Pernilla Nyrensten.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?