ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Lilla e-handelsföretaget gick från noll till 125 miljoner

  • Pernilla och Niclas Nyrensten startade det snabbväxande e-handelsföretaget Fritidsfabriken och klädmärket Revolutionrace för att sätta färg på byxor för utomhusaktiviteter. Foto: Magnus Gotander

Pernilla och Niclas Nyrensten gick emot branschen och lyssnade på konsumenterna i stället när man startade e-handelsföretaget Fritidsfabriken Outdoor med det egna märket Revolutionrace. På fyra år har omsättningen gått från 0 till 125 miljoner kronor.

”Vi växer så det knakar. Jag och Niclas arbetar i konferensrummet för vårt kontor måste användas av våra anställda. Samtidigt håller vi på att rekrytera fem nya medarbetare”, säger Pernilla Nyrensten, vd och medgrundare av klädmärket Revolutionrace.

E-handelsföretaget Fritidsfabriken Outdoors moderna kontor ligger i centrala Borås. Hit flyttade företaget förra hösten, men det har redan blivit trångt.

”Det har gått fort. För fyra år sedan arbetade jag och Pernilla själva hemma i garaget. I dag hoppas vi kunna expandera en våning upp och fortsätta växa här”, säger Niclas Nyrensten, medgrundare och it- och produktionsansvarig.

Sälj fakturan till bäst pris. Starta ansökan här (extern tjänst)

Paret Nyrensten designar, tillverkar och säljer fritidskläder med fokus på byxor för utomhusaktiviteter. De har valt bort återförsäljare och säljer endast via sin webbutik.

”Återförsäljare gör ett urval av klädmärken åt kunderna. Deras smak styr. Vi ville i stället låta kundernas smak styra de kläder vi ritar. Med egen webbshop har vi direktkontakt med kunderna. Dessutom får vi bättre marginaler”, säger Pernilla Nyrensten.

Sociala medier har haft en nyckelroll i företagets snabba tillväxt. Pernilla Nyrensten pekar på kontorsväggen som är fylld med instagrambilder på företagets kunder.

”Det har skapats en online-gemenskap kring vårt varumärke där kunder bland annat ger varandra tips och råd om våra produkter.”

Bolaget har ett brutet räkenskapsår som slutar sista juni. Under första verksamhetsåret 2013/14 blev omsättningen 5,5 Mkr och vinstmarginalen drygt 3 procent. I fjol hade omsättningen ökat till 43,5 Mkr med en vinstmarginal på 30 procent. Med bibehållen vinstmarginal är omsättningsprognosen för 2017 imponerande 125 Mkr. Antalet anställda har under perioden ökat från två till tolv anställda.

”Vi hittade en lucka i marknaden för fritidskläder med hög kvalitet till rimligt pris. Och vi ville sätta färg på utomhuskläder för vanliga människor. Slittåliga snygga byxor för exempelvis blåbärsplockare och tjejer som tränar i skogen med sina hundar. Folk i branschen avrådde oss och menade att det inte fanns någon efterfrågan. Tur att vi inte lyssnade på dem”, säger Pernilla Nyrensten.

Den snabba tillväxten har också fått skjuts av en tidig internationell expansion till bland annat Finland och Norge. Och i år har man tagit steget in på marknaden i Tyskland som beräknas generera en försäljning på närmare 40 Mkr redan första året.

”Sverige är fortfarande vår största marknad och omsätter omkring 50 Mkr, men Tyskland kan gå om redan nästa år. Därför har vi anställt en tysk tjej till vår kundtjänst här i Borås”, säger Niclas Nyrensten.

Paret Nyrensten har mångårig branschkunskap som säljare för olika klädmärken. De har också vuxit upp i branschen i textilstaden Borås.

”Min mamma var sömmerska och gav mig tidigt en symaskin. Så lärde jag mig klädkonstruktion som jag har användning av i dag”, säger Niclas Nyrensten.

Och Pernillas pappa Jonny, fortfarande aktiv klädföretagare, skolade henne tidigt i traktens knalletradition.

”Jag var sju år när jag första gången var med pappa på marknader och sålde kläder”, säger hon.

Affärsidén för Fritidsfabriken kom till under föräldraledigheten med sonen Viggo som nu är nio år.

”Vi hade rest runt på mässor i Sverige och Europa under sju år för andras klädmärken och kände att vi inte längre ville vara hemifrån så mycket. Att starta en webbhandel skulle hjälpa oss att dra ned på resandet”, säger Pernilla Nyrensten.

Niclas Nyrensten tillägger:

”På mässor hade vi under åren hört olika önskemål om kläder och kvalitet från kunderna. Vi tog fasta på detta och ritade vår första byxa.”

Med ett sparat startkapital på 300.000 kronor drog de i gång verksamheten. Och Niclas som är utbildad nätverkstekniker byggde företagets hemsida och webbutik.

”För att hålla nere kostnaderna så gjorde vi allt själva. Men när det gäller produktion och lager så anlitade vi en svensk agent vilket gjorde att vi hade råd att komma i gång och producera vår första produkt”, säger Niclas Nyrensten.

Nu för tiden har Fritidsfabriken Outdoor tagit större kontroll även över produktionsledet och tillverkar hälften av sortimentet via egna kontakter i Vietnam och Kina.

Och Nyrenstens planerar för fortsätt tillväxt. Om tre år ska man omsätta 400 Mkr och ha 40 anställda.

”Men ska vi nå det målet måste vi nog ta in externt kapital genom en strategisk partner”, säger Pernilla Nyrensten.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies