1515
Annons

Liberalernas väljarstöd det sämsta på 10 år

Liberalerna har fortsatt lågt stöd från väljarna och minskar något från förra månaden från 3,3 procent till 3,2 procent. Det visar Svensk väljaropinion – en sammanvägning av flera mätningar som Kantar Sifo gör för Sveriges Radio Ekot en gång i månaden.

Foto:Jessica Gow/TT

3,2 procent är Liberalernas lägsta notering som har gjorts sedan Svensk väljaropinion började sammanställas för tio år sedan. Förändringen är inte statistiskt säkerställd.

”Det är klart det känns tungt för mig som för övriga medlemmar i partiet, men jag tänker att ingen har tänkt att det skulle vara lätt att vända en negativ spiral som vi har befunnit oss i de senaste åren”, säger Liberalernas partiledare Nyamko Sabuni, till Ekot.

Socialdemokraterna å sin sida, fortsätter att växa med 1,2 procentenheter till 31,5 procent. Moderaterna ökar med 0,4 procentenheter till 19,1 och går därmed om Sverigedemokraterna som enligt sammanställningen backar med 1,1 procentenheter till 18,7 procent.

För övriga partier noteras små förändringar.

Innehåll från AccentureAnnons

Bransch i omvandling: Det här krävs för partnerskap med den nya elkunden

Vinterns elpriser har, minst sagt, fått konsumenterna att lägga märke till sin elräkning. Nu måste elbolagen visa kunderna att de erbjuder något mer än bara en faktura, och det finns framförallt fem områden som krävs för att skapa partnerskap med den nya elkunden.

Läs mer om vad som krävs för att bli framtidens elleverantör 

Det är mycket el på agendan just nu. Efter en vinter med rekordhöga elpriser har Rysslands invasion av Ukraina satt kniven mot strupen på den europeiska energianvändningen, samtidigt som klimatkrisen kräver en omställning från fossila bränslen i varenda bransch, från transport till ståltillverkning.

– Energi är verkligen en bransch under stark omvandling, och det sker brett i hela samhället, konstaterar Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

– Framförallt ser vi att kunderna, oavsett om det är privatkunder eller företagskunder, i dag ställer helt andra krav på sin elleverantör än vad de har gjort tidigare.

Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.
Fredrik Engdar, ansvarig för affärsområde energi på Accenture.

Rapporten ”The New Energy Consumer” från Accenture konstaterar att relationen mellan kund och elleverantör tidigare var i princip transaktionsbaserad. El kom ur två hål i väggen, räkningen betalades, ingen tänkte mer på det än så.

– Men både det höga elpris vi ser nu och den höga medvetenhet som finns kring hållbarhet har ändrat det här markant. Slutkunden idag vill vara med och bidra till energi-omställningen genom att köpa grönare el, men de vill också ha hjälp från elbolagen med att effektivisera sin egen elkonsumtion.

Perspektivskifte av stora mått

Och det här ställer elbolagen inför ett perspektivskifte av stora mått. Inte minst kräver det en ny syn på vad som egentligen skapar värde för både dem själva, och för kunden. Enligt rapporten är det framförallt fem områden som elbolagen behöver fundera över för att skapa en känslomässig, snarare än transaktionsbaserad, relation med sina kunder: Syfte, Produkter, Teknikplattformar, Talang och Partnerskap.

– Alla de här fem är lika viktiga, men att ha ett ambitiöst och genuint syfte som fylls med reellt innehåll snarare än floskler är grunden. Syftet skall sedan driva åtgärder, för det är utan tvekan så att kunder och företag vill köpa tjänster och produkter från företag som bidrar till omställningen kring hållbarhet.

Det är med ett tydligt syfte företagen kan hitta riktningen för att utveckla nya produkter och tekniska plattformar, det är med ett tydligt syfte de kan attrahera anställda och kunder, och det är med ett tydligt syfte de hittar de partnerskap som blir avgörande för att kunna bli en viktig spelare, inte bara på elmarknaden, utan i den energiomställning som nu sker inom hela samhället. Och här ser Fredrik Engdar att de svenska bolagen ligger bra till.

– Många svenska elbolag ligger redan långt framme, för de vet vad de vill åstadkomma och de verkar vara genuina i sin önskan att nå dit. Nu gäller det att ta nästa steg och fortsätta driva omvandlingen mot ett hållbart samhälle.

Rapporten visar även att konsumenterna vill ha hjälp att själva ställa om sin energikonsumtion. Dels via råd och tips, dels också via nya produkter och miljövänliga alternativ. 

– De svenska bolagen ligger bra till när det gäller att erbjuda grön el, men sen behöver de hjälpa kunderna i deras omställning och effektivisera elanvändningen. För att åstadkomma detta behövs både större insikt i kunders beteende och behov, samt nya typer av produkter. 

Nya former av partnerskap

En annan viktig aspekt av omställningen är nya former av partnerskap för att i nära samarbete med företagskunder och andra aktörer på marknaden förändra energianvändningen. 

– Partnerskap är en hjärtefråga för mig. Energiomställningen har redan lett till helt nya sorters gränsöverskridande samarbeten mellan branscher som vi inte har sett så ofta tidigare.

Till exempel möbelföretag som säljer solpaneler, snabbmatskedjor som blir laddstationer för elbilar, oljebolag som köper kraftbolag – kombinationerna är många, ibland överraskande och uppstår överallt.

– Det är den ökande kundinsikten, och självinsikten, som ligger bakom. Företagen inser att de inte kan göra allt själv, utan att de måste ingå partnerskap både med aktörer i andra branscher och med snabba, digitala startups som kan hjälpa till att utveckla nya förmågor och snabba på energiomställningen. De här konstellationerna kommer att vara avgörande för att klara av att vara relevant på den nya energimarknaden.

Läs mer om elbranschens omställning 

 

Mer från Accenture

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accenture och ej en artikel av Dagens industri

Motvind för svenska hedgefonder

Den turbulenta starten på året har varit svårnavigerad för merparten av svenska hedgefonder.

Trots en återhämtning under juli har den genomsnittliga fonden backat sedan årsskiftet. Bäst har trendföljande fonder som Lynx och SEB Asset Selection klarat sig.

Foto:Colourbox

Facit för svenska hedgefonder per den sista juli är en negativ avkastning på 2,45 procent enligt analystjänsten Hedgenordic. En återhämtning på drygt 2 procent under juli räckte inte till för att nå över nollstrecket.

Skillnaderna mellan enskilda hedgefonder men även mellan kategorier är betydande. Bäst i år är trendföljande fonder, ofta kallade CTA. De har lyft med närmare 4 procent i snitt. Bland svenska hedgefonder märks mångmiljardfonderna Lynx, plus 29,6 procent vid utgången av juli, och SEB Asset Selection, plus 12,5 procent. Även fonden Volt har gått bra med drygt 8 procent i avkastning.

Lynx ägs delvis av landets ledande hedgefondbolag Brummer & Partners. Brummers samlingsfond Multistrategy, som förvaltar drygt 27 miljarder kronor, består av en handfull av gruppens fonder inklusive Lynx. Samlingsfonden har i år avkastat 3,8 procent trots en mindre nedgång under juli.

Fonden Florin Court hör också till Brummers starkaste kort med en avkastning på 16 procent i år.

Hedgefonden Elementa, inriktad på att köpa eller ta säljpositioner på små och medelstora bolag, har trots ett tapp på drygt 4 procent under juli hittills ett lysande år med en avkastning på 22,5 procent sedan årsskiftet. Därmed går fonden mot strömmen då aktiefokuserade hedgefonder enligt Hedgenordic i år har tappat 4,5 procent.

Till exempel så har Prior & Nilssons aktieinriktade hedgefond Idea haft det blytungt under året och ligger trots ett nästan sjuprocentigt lyft i juli back med 13 procent. Under den senaste månaden ökade fonden sin exponering mot verkstadsbolag och minskade innehaven i läkemedelsföretag. De största innehaven är den danska läkemedelsjätten Novo Nordisk, lastbilstillverkaren Volvo och verkstadsjätten Atlas Copco.

Även den aktietunga hedgefonden Rhenman Healthcare lyfte under juli med drygt 5 procent men ligger ändå back i år med 4,5 procent. Fondens bästa bidragsgivare under månaden var det amerikanska vårdbolaget Tenet Healthcare, som avkastade 20 procent, samt medicinteknikbolaget Abiomed, plus 14 procent.

I botten hittills i år ligger en av fjolårets vinnarfonder, Coeli Absolute European, med minus 22 procent i bagaget trots en viss återhämtning under juli månad.

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera