Annons

Li Shufu om Daimler-köpet: Tjänar kinesiska strategier

Geelys ägare Li Shufu ser investeringen i Daimler som ett sätt att tjäna Kinas nationella strategier.

Samtidigt hävdar han att finansieringen inte kommer från Kina.

"Vi ska driva på samarbete där det är möjligt", säger han till kinesisk statlig tv.

Li Shufu.
Li Shufu.Bild:Maja Suslin/TT

Det har varit mycket knapphändiga uppgifter från Geely sedan chockbeskedet i fredags om att grundaren och storägaren Li Shufu, utan något tidigare flaggningsmeddelande, gått in och köpt 10 procent av Daimler.

Köpet leder till uppenbara intressekonflikter eftersom Geely redan har köpt in sig i en av Daimlers värsta konkurrenter, AB Volvo VOLV B +1,01% Dagens utveckling , och blir kapitalmässigt största ägare i det svenska lastbilsbolaget under förutsättning att man får godkännanden från kinesiska myndigheter. Även på personbilssidan uppstår en knepig konkurrenssituation eftersom Geelygruppen sedan 2010 äger Volvo Cars som slåss om kunderna med Daimlers personbilsmärke Mercedes-Benz.

För många har Li Shufus agerande framstått som svårbegripligt, för att inte säga obegripligt. Han har satt världen i gungning för både AB Volvo och Volvo Cars. Enligt uppgift var inte Geely förberett på att Daimleraffären skulle bli känd i fredags.

Geelys talesperson Ash Sutcliffe säger i dag att det är Geely Group som står bakom aktieköpet och inte Li Shufu som privat investerare som det först hette. I övrigt hänvisar informationsavdelningen till en intervju som Li Shufu har gjort med statlig kinesisk tv, CCTV. Di har fått en skriftlig engelsk översättning av den intervjun.

Den minskar inte misstankarna som florerar om att affären styrs eller i alla fall backas upp av högre politiska krafter i Kina. Li Shufu har omvittnat goda relationer med president Xi Jinping, som i år är på väg att stärka sin position genom möjligheten att få sitta på livstid.

Sedan Geely köpte Volvo Cars har den kinesiske företagsledaren stigit i anseende. Geely har till synes inga problem att få godkänt för att fortsätta handla företag utomlands och gjorde flera förvärv förra året, bland annat av sportbilsmärket Lotus och Terrafugia som utvecklar flygande bilar. Men Daimlerköpet spelar i en annan division.

"Vi tror på att alla investeringar och uppköp måste fungera för oss och vi ska driva på samarbete där det är möjligt för att höja vår kärnverksamhet. Varje investering vi gör, varje aktie vi köper har alla sina strategiska värden. För den här särskilda investeringen är vårt mål att stödja tillväxten av kinesisk bilindustri genom tillväxten av Geely för att därigenom tjäna våra nationella strategier", säger Li Shufu i intervjun.

"Den här investeringen måste vara en win-win för Daimler och Geely. Bara ett win-win-samarbete eller ett win-win-projekt har en hållbar framtid. Vi kommer att diskutera områden för samarbete som digital teknik, onlinetjänster och initiativ inom ny energi - som alla bidrar till mobilitetslösningar", fortsätter Geelys huvudägare.

Han beskriver också hur finansieringen har gått till. Många har ställt sig undrande till hur Geelygruppen har kunnat få ihop 75 miljarder kronor till Daimleraktierna samtidigt som köpet av aktieposten i AB Volvo kostar runt 30 miljarder kronor. Visserligen ska Li Shufu, som är en av Kinas tio rikaste personer, vara god för över 140 miljarder kronor enligt Forbes, men för så stora affärer krävs normalt sett hjälp från banker och finansinstitut.

"Angående finansieringen har folk ställt många frågor. Men det kostade inte så mycket pengar att köpa aktierna i Daimler och dessutom har vi inte lånat upp pengar i Kina. All upplåning har skett från internationella kapitalmarknadskällor, vilket gör att vi upprätthåller en balanserad finansiering", säger Li Shufu.

Han anser att det är en bra affär att köpa Daimleraktier.

"Vi kan göra detta eftersom den årliga utdelningen från Daimler är så generös. Till exempel var den årliga utdelningen 5 procent 2017, vilket är högre än rådande räntor för skulder. Både aktien och kassaflödet är högst likvida. I det här fallet, ser det ut som om vi har gjort en stor investering, men i själva verket är det en transformering av kapital, eget kapital och kontantomräkning. Därför är det mycket enklare att realisera en balanserad avkastning på det här aktieförvärvet", säger Li Shufu.


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?