ANNONS:
Till Di.se
Underleverantörer

Leverantörerna mot nya rekord

Fordonsleverantörerna går mot ett rekordår, men dissar regeringens industripolitik. Det visar Fordonskomponentgruppens, FKG:s, senaste halvårsbarometer.

”Det ser ut att bli ett väldigt bra fordonsår”, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

”Vi har kapacitetsutmaningar men ett fantastiskt marknadsläge. Vi ligger på rekordnivå i det globala produktionssystemet men kan samtidigt se att det är en ansträngd situation hos våra leverantörer”, sa Jonas Eriksson, strategisk inköpschef på Scania, under sitt föredrag på fordonsbranschens konferens Stora leverantörsdagen häromveckan.

Att hjulen snurrar på hos fordonsleverantörerna bekräftas av FKG:s halvårsbarometer Vägvisaren som Di har tagit del av.

Hela 70 procent av de svarande har ökat sin omsättning under första halvåret jämfört med i fjol. Samtidigt bedömer två tredjedelar att omsättningen fortsätter öka det kommande året. Det är visserligen en minskning med 5 procentenheter jämfört med i våras, men en ökning med 16 procentenheter från förra hösten och är den näst högsta nivån sedan FKG började undersökningen 2012.

”Det känns som att fordonsindustrin sätter positiva kryss i alla rutor just nu. Förutom själva produktionen sker väldigt mycket framåtsyftande aktiviteter vilket ger ett positivt momentum som gör att leverantörerna vågar satsa”, säger Fredrik Sidahl.

En knapp majoritet hade även en ökad lönsamhet under första halvåret, vilket Fredrik Sidahl förklarar med att produktivitetsförbättringar har varit prioriterat allt sedan undersökningen startade 2012.

”Det är en långvarig trend som egentligen började redan efter finanskrisen, att man tittar på fler robotar och effektiviseringar. Den ökade lönsamheten är ju ett kvitto på det arbetet”, säger Fredrik Sidahl som anser att det är glädjande att bolagen enligt höstens mätning även har ett ökat fokus på forskning och utveckling.

”Vår industri är global så för att hänga med i konkurrensen måste man öka sin egen insats i nya produkter och produktförbättringar”, säger han.

Andelen företag som tror på en ökad försäljning utomlands når i höstens mätning en rekordnivå. Hela 69 procent tror på mer utlandsförsäljning och bara 8 procent spår en minskning. Allt fler säljer i Kina och andelen leverantörer som ser Asien som sin tillväxtmarknad ökar, enligt FKG.

”Jag tror att det hänger ihop med Volvo och Geely men också Nevs. Närheten som det har skapat till kinesisk industri gör att företagen känner en trygghet i att göra affärer i landet”, säger Fredrik Sidahl som även pekar på uppgång i Ryssland och Brasilien.

En majoritet av företagen tror också att de behöver rekrytera det närmsta året.

”Men då gäller det att det finns personer att anställa. Andelen som behöver rekrytera har aldrig varit så hög men det är svårt att hitta folk. Det gäller både ingenjörer och produktionspersonal”, säger Fredrik Sidahl.

Det är alltså de där kapacitetsutmaningarna Jonas Eriksson på Scania pratade om inledningsvis, utmaningar som återfinns även hos konkurrenter som Volvo. Di har vid flertalet tillfällen skrivit om lastbilstillverkarens ansträngda leverantörskedja.

”Leverantörerna kör alla skift man kan göra så det går inte att hitta fler dagar. Då återstår att bygga ut, effektivisera eller anställa fler. Det finns armar och ben i landet men det behövs utbildningsinsatser”, säger Fredrik Sidahl.

Anmärkningsvärt är att bara 7 procent av företagen upplever en positiv utveckling genom Regeringens satsningar på industrin, enligt FKG.

”Det är ju lite överraskande för jag upplever att den här regeringen åtminstone pratar mer om industrin än den förra. Samtidigt är det ju ett tecken på att det behövs mer verkstad. Det första konkreta som har kommit ut från regeringen är uppgörelsen om betaltiderna och den här undersökningen gjordes ju före den nyheten”, säger Fredrik Sidahl.

Det var i förra helgen som Di kunde avslöja att tretton av Sveriges största företag har för avsikt att ta fram en hederskod om att förkorta betaltiderna till små och medelstora leverantörer till 30 dagar.

”Det känns fantastiskt bra att vi äntligen sitter och pratar om den här frågan. Mycket återstår, men det är början på en resa mot ett bättre företagsklimat i Sverige”, säger Fredrik Sidahl.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies