Annons

Leverantörerna mot nya rekord

Fordonsleverantörerna går mot ett rekordår, men dissar regeringens industripolitik. Det visar Fordonskomponentgruppens, FKG:s, senaste halvårsbarometer.

”Det ser ut att bli ett väldigt bra fordonsår”, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG.

Fredrik Sidahl.
Fredrik Sidahl.Bild:Patrik Olsson

”Vi har kapacitetsutmaningar men ett fantastiskt marknadsläge. Vi ligger på rekordnivå i det globala produktionssystemet men kan samtidigt se att det är en ansträngd situation hos våra leverantörer”, sa Jonas Eriksson, strategisk inköpschef på Scania, under sitt föredrag på fordonsbranschens konferens Stora leverantörsdagen häromveckan.

Att hjulen snurrar på hos fordonsleverantörerna bekräftas av FKG:s halvårsbarometer Vägvisaren som Di har tagit del av.

Hela 70 procent av de svarande har ökat sin omsättning under första halvåret jämfört med i fjol. Samtidigt bedömer två tredjedelar att omsättningen fortsätter öka det kommande året. Det är visserligen en minskning med 5 procentenheter jämfört med i våras, men en ökning med 16 procentenheter från förra hösten och är den näst högsta nivån sedan FKG började undersökningen 2012.

”Det känns som att fordonsindustrin sätter positiva kryss i alla rutor just nu. Förutom själva produktionen sker väldigt mycket framåtsyftande aktiviteter vilket ger ett positivt momentum som gör att leverantörerna vågar satsa”, säger Fredrik Sidahl.

En knapp majoritet hade även en ökad lönsamhet under första halvåret, vilket Fredrik Sidahl förklarar med att produktivitetsförbättringar har varit prioriterat allt sedan undersökningen startade 2012.

”Det är en långvarig trend som egentligen började redan efter finanskrisen, att man tittar på fler robotar och effektiviseringar. Den ökade lönsamheten är ju ett kvitto på det arbetet”, säger Fredrik Sidahl som anser att det är glädjande att bolagen enligt höstens mätning även har ett ökat fokus på forskning och utveckling.

”Vår industri är global så för att hänga med i konkurrensen måste man öka sin egen insats i nya produkter och produktförbättringar”, säger han.

Andelen företag som tror på en ökad försäljning utomlands når i höstens mätning en rekordnivå. Hela 69 procent tror på mer utlandsförsäljning och bara 8 procent spår en minskning. Allt fler säljer i Kina och andelen leverantörer som ser Asien som sin tillväxtmarknad ökar, enligt FKG.

”Jag tror att det hänger ihop med Volvo och Geely men också Nevs. Närheten som det har skapat till kinesisk industri gör att företagen känner en trygghet i att göra affärer i landet”, säger Fredrik Sidahl som även pekar på uppgång i Ryssland och Brasilien.

En majoritet av företagen tror också att de behöver rekrytera det närmsta året.

”Men då gäller det att det finns personer att anställa. Andelen som behöver rekrytera har aldrig varit så hög men det är svårt att hitta folk. Det gäller både ingenjörer och produktionspersonal”, säger Fredrik Sidahl.

Det är alltså de där kapacitetsutmaningarna Jonas Eriksson på Scania pratade om inledningsvis, utmaningar som återfinns även hos konkurrenter som Volvo. Di har vid flertalet tillfällen skrivit om lastbilstillverkarens ansträngda leverantörskedja.

”Leverantörerna kör alla skift man kan göra så det går inte att hitta fler dagar. Då återstår att bygga ut, effektivisera eller anställa fler. Det finns armar och ben i landet men det behövs utbildningsinsatser”, säger Fredrik Sidahl.

Anmärkningsvärt är att bara 7 procent av företagen upplever en positiv utveckling genom Regeringens satsningar på industrin, enligt FKG.

”Det är ju lite överraskande för jag upplever att den här regeringen åtminstone pratar mer om industrin än den förra. Samtidigt är det ju ett tecken på att det behövs mer verkstad. Det första konkreta som har kommit ut från regeringen är uppgörelsen om betaltiderna och den här undersökningen gjordes ju före den nyheten”, säger Fredrik Sidahl.

Det var i förra helgen som Di kunde avslöja att tretton av Sveriges största företag har för avsikt att ta fram en hederskod om att förkorta betaltiderna till små och medelstora leverantörer till 30 dagar.

”Det känns fantastiskt bra att vi äntligen sitter och pratar om den här frågan. Mycket återstår, men det är början på en resa mot ett bättre företagsklimat i Sverige”, säger Fredrik Sidahl.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?