1515
Annons

Leveransstörningar dämpade Axkids tillväxt

Axkid, som tillverkar bilbarnstolar, redovisar ett rörelseresultat på 0,7 miljoner kronor (1,7) för det första kvartalet 2022.

Nettoresultatet blev 0,4 miljoner kronor (1,1).

Nettoomsättningen ökade med 10 procent till 36,5 miljoner kronor (33,1).

Covid-19 pandemin fortsätter att påverka verksamheten, där det har varit en begränsning i möjligheten att erhålla leveranser på grund av nedstängningar lokalt i Kina. Givet denna situation avstår styrelsen för Axkid från att kommunicera tillväxt- och lönsamhetsmål för 2022, heter det i rapporten.

”Första kvartalet 2022 färgades av instabila leveranskedjor och en osäker omvärld vilket har gjort att vi har fått vara snabbfotade i vår affärsplanering för att skapa möjligheter för oss själva. Under kvartalet belastades vi av längre leveranstider än normalt, vilket påverkade vår förmåga att leverera produkter till våra kunder som i sin tur påverkade omsättningen negativt med 4,0 miljoner kronor”, skriver vd Daniel Johanson i rapporten.

Bruttomarginalen försvagades till 42,4 procent (45,2) under kvartalet, vilket enligt Daniel Johanson var ett ”trendbrott” då marginalen var högre än de föregående två kvartalen. Jämfört med första kvartalet 2021 sjönk dock marginalen på grund av ökade kostnader för insatsvaror och framför allt frakt under andra halvan av 2021. 

”Genom en lansering av mer lönsamma produkter bedömer vi att bruttomarginalen kommer att förstärkas under innevarande år”, skriver han.

Vidare uppger Axkids vd att leveransflödena har försämrats efter första kvartalet 2022 beroende på den rådande covidsituationen i Kina och i synnerhet i Shanghaiområdet. 

”Vår fabrik har tvingats hålla stängt i fem veckor. Sedan början på maj har vi kunnat öppna produktionen igen och vi arbetar på flera plan för att säkerställa tillgången på produkter till våra marknader”, skriver Daniel Johanson.


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?