Annons

Lemmelkaffe kokar ihop egen historia

Det började som en kul grej – och en rövarhistoria om fjällämlar som hämtar kaffe i Etiopien.
Några år senare är kokkaffe hippt bland friluftsmänniskor i hela världen.
”Inte hade jag trott att det skulle gå att leva på kokkaffe”, säger Markus Lemke på Lemmelkaffe.

EGEN VÄG. Som konceptdrivet företag är Lemmelkaffe ett lite udda inslag i Gällivare, där gruvnäringen dominerar näringslivet. ”Det är säkert en och annan som skrockar när vi kommer på tal”, säger grundaren Markus Lemke.
EGEN VÄG. Som konceptdrivet företag är Lemmelkaffe ett lite udda inslag i Gällivare, där gruvnäringen dominerar näringslivet. ”Det är säkert en och annan som skrockar när vi kommer på tal”, säger grundaren Markus Lemke.Bild:Jens Kärrman

Markus Lemke hämtar några torra vedklabbar och gör upp en liten eld på stranden till sjön Harrträsk, ett populärt fiskevatten vid Dundrets fot några kilometer utanför Gällivare.

När vattnet i pannan är varmt häller han omsorgsfullt i kaffepulvret och strör lite salt över. Att ta salt i kaffet är en vana som har historiska rötter och är precis som i mat en smakförhöjare.

”Jag har alltid druckit kokkaffe och gör det hemma på spisen också. Inte bara i skogen”, säger Markus Lemke, grundare och delägare av Lemmelkaffe.

Men att han skulle leva på kokkaffe fanns inte på kartan när han kom till Norrbotten från Östersund för några år sedan. Markus Lemke hade en bakgrund som entreprenör i snowboardbranschen, där han importerade kläder och prylar. Tillsammans med kompisen Rolf Nylinder började han 2013 sälja kokkaffe via nätet. Från början var det bara en kul grej, men projektet växte snabbt.

”Många människor har starka känslor för kokkaffe. Man förknippar det med doften av öppen eld och att vara ute i naturen. Och rent affärsmässigt fanns det inget mörkrostat kokkaffe på marknaden”, säger Markus Lemke.

Från första början var varumärkesarbetet en betydande del av verksamheten. Markus Lemke och Rolf Nylinder, som i dag arbetar åt företaget från Umeå, hittade på en fantastisk historia om sitt kaffe.

Den går ut på att de mytomspunna lämmeltågen i fjällen egentligen handlar om att lämlarna vandrar till Etiopien för att hämta hem kaffebönor till fjällen.

Grundarna gjorde en rad filmer om sitt kaffe som snabbt spreds bland friluftsmänniskor. Företaget lyckades också skicka upp ett kaffepaket i rymden, som sedan såldes i 100-gramspåsar som ”rymdkaffe”.

”Numera får jag en hel del förfrågningar om att föreläsa om så kallad corporate storytelling. Det är roligt, även om det kan känns lite mysko för en gammal snowboardåkare att prata varumärkesarbete för ett gäng direktörer”, säger Markus Lemke och skrattar.

I stället för via Ica eller Coop säljs kaffet hos butiker inriktade på fjällvandrare, sportfiskare och jägare.

”Hittills har vi valt att säga nej till de stora kedjorna eftersom vi vill samarbeta med återförsäljare som vill jobba aktivt med vårt varumärke. Då tror vi mer på friluftsbutiker, lanthandlare och fä-bodar”, säger Markus Lemke.

Företagets kokkaffe går också på export till flera länder, bland annat Norge, Holland och Japan.

”Det är väldigt mycket jobb att sälja utomlands. Samtidigt är det väldigt roligt att sprida skandinavisk kaffekultur. Vi är väldigt bra på att importera andra länders kaffekultur medan vår egen fallit i glömska”, säger Markus Lemke.

Sedan killarna började satsa helhjärtat på Lemmelkaffe har utbudet vuxit från kaffe till ett helt sortiment av produkter knutna till varumärket. Det handlar om kepsar, tröjor, mössor, skinnpåsar och affischer.

Markus Lemke tror att företaget under 2017 kommer att sälja nästan lika mycket prylar som kaffe.

”Det är bökigt att fixa kokkaffe i storstaden, man måste lämna stan. Då är det lättare att köpa en keps”, säger han.

Framgångarna med de egna filmerna har inneburit att Lemmelkaffe även gör en del pr-jobb åt externa kunder, framför allt turistnäringen i Norr- och Västerbotten.

”När vi dök upp frågade folk vilken pr-byrå vi hade, men vi svarade att vi gjorde allt själva. Vi har lagt ned väldigt mycket tid på våra filmer. På den vägen är det.”

Även för pr-verksamheten skapades ett påhittat koncept, byn Pattisjoki som enligt Markus Lemke spelar på klichébilden av en avfolkad by Lapplands inland.

”Sågverket har lagt ned och alla har flyttat utom pr-byrån”, säger han.

Hittills har företaget fördubblat sin omsättning varje år. Förra året blev det knappt två miljoner kronor, en summa företaget, enligt Markus Lemke, kommer att nå redan vid halvårsskiftet i år.

Lemmelkaffe har just flyttat in i en ny lokal i Gällivare där det finns plats för fler medarbetare.

”Det är lättare att växa med en ordentlig lokal, men risken är att lokalen blir för liten snart. Samtidigt vill vi inte stressa fram en expansion utan vi gör det i vår takt”, säger Markus Lemke.

”Så länge det är roligt fortsätter vi.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Visiba CareAnnons

Digitala vårdmöten är här för att stanna

Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 
Med hjälp av AI-teknik guidar Visiba Cares tjänst Red Robin patienter och vårdpersonal. 

Behovet och användandet av digitala lösningar inom vården har ökat drastiskt under coronapandemin. Dessa lösningar kommer fortsätta att nyttjas även efter krisen, menar Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care, och pekar på mer patienttid för vårdgivaren som en av många fördelar. 

Efter coronavirusets utbrott har vården tagit stor plats i debatter och på nyhetssidor. Vårdpersonal är hårt belastad och vård som inte är kopplad till pandemin har skjutits upp. 

- Det kommer inte bli en tydlig avslutning på covid-19 i Sverige inom förutsebar tid, utan vi kommer förmodligen behöva leva med pandemin länge. Samtidigt finns det ett stort behov att börja beta av den vård som blivit uppskjuten. Då är digitala lösningar ett viktigt stöd för att kunna hantera en längre period av en pandemi och samtidigt få den övriga verksamheten att fungera, säger Peter Tyreholt, produktchef på Visiba Care.

Dramatisk ökning av digitala vårdmöten under coronakrisen

Visiba Care grundades 2014 och har sedan dess gett vården möjlighet att möta patienter digitalt, antingen via videosamtal eller chatt beroende på ärende. Behovet av digitala vårdmöten har skjutit i höjden under rådande kris – sedan 11 mars har volymen av digitala möten per dag ökat med 660 procent. 

- Vi har haft en del att göra, milt uttryck. Många av våra befintliga kunder har varit oerhört flexibla i sina arbetssätt och flera av dem ställde om på dagen, säger Peter Tyreholt. 

EXTERN LÄNK: Så funkar Visiba Cares lösning  

Lätt för vårdorganisationer att anpassa sitt vårdutbud med plattformen

Bolaget riktar sig främst till stora vårdorganisationer – som regioner, kommuner eller större privata vårdgivare – till vilka de levererar en skalbar digital plattform under organisationens eget varumärke där de kan öppna en eller flera digitala mottagningar och anpassa sina erbjudanden. Detta har många också gjort under våren. Peter Tyreholt berättar:

- Ett exempel är vårdcentralerna Bra Liv, som är Jönköpings primärvård. De har flera gånger konfigurerat sina vårderbjudanden för att anpassa sig efter händelseutvecklingen av viruset, till exempel att patienter med luftvägssymtom först tas emot digitalt och nu senast för att hantera det utökade uppdraget runt provtagning.

EXTERN LÄNK: Läs hur Visiba Care med hjälp av AI-teknik guidar patienter till rätt plats i vårdkedjan

Peter Tyreholt tror inte att svensk sjukvård kommer att återgå till det normala när väl pandemin har lagt sig. Undersökningar visar exempelvis att både patienter och vårdutövare ställer sig positiva till digitala möten efter att ha provat dem.

- Det har också pratats länge om att flytta point of care, alltså var du behandlas, så nära hemmet som möjligt. Detta kommer nu att öka kraftigt eftersom det blivit tydligare än kanske någonsin att centrala samlingsplatser är sårbara när något är smittosamt, säger han och avslutar:

- Digitalisering erbjuder helt nya sätt att organisera vården och den möjliggör att man kan automatisera många processer, vilket frigör livsviktig tid som vårdgivarna kan lägga på sina patienter istället. 

Fakta Visiba Care
Visiba Care lanserades 2014 och är idag Nordens ledande plattform för digitala vårdbesök. Plattformen används av över hälften av Sveriges regioner, på över 1 500 mottagningar och inom en stor bredd av vårdverksamheter, både inom hemsjukvård, primärvård och specialistvård. Visiba Care har stor erfarenhet av att hjälpa vårdgivare att komma igång och framgångsrikt införa digitala vårdmöten.
Läs mer på www.visibacare.com 

Mer från Visiba Care

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visiba Care och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?