ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Lekplatsbolaget trotsar storpolitiken – ökar försäljningen till öst

  • Johanna Ikäheimo. Foto: Jack Mikrut

De senaste årens konflikt mellan Ryssland och EU har skapat stora problem för finländska företag.

Lek- och sportplatsföretaget Lappset hänger dock kvar – och ökar försäljningen till grannen i öst.

Handeln minskade drastiskt efter att Ryssland annekterade Krimhalvön i mars 2014 och EU svarade med sanktioner, som fortfarande är kvar.

”De första åren minskade försäljningen till Ryssland med 70-80 procent. Sedan var det dött ett tag innan det tog fart för två tre år sedan. En del ryska städer vill modernisera sig. Det tog fart inför Fotbolls-VM i fjol, och fortsätter att växa”, säger Johanna Ikäheimo, chef för Lappset med säte i jultomtsstaden Rovaniemi i norra Finland.

Det gör att Ryssland fortfarande den största marknaden för bolaget, följt av Nederländerna och USA. Däremot är det svårare att sälja i Tyskland, normalt Finlands största exportmarknad.

”Vi har varit på plats sedan tidigt 1990-tal, men det är väldigt svårt att sälja där. Marknaden är väldigt fragmenterad.”

Märker ni av någon kris?
”Det enda land som vi ser någon nedgång i är Sverige. Det verkar som om de svenska kommunerna börjar spara rejält på lekplatser, och främst drar ned på installationer.”

Har ni märkt någon arbetskraftsbrist?
”I Rovaniemi, där vi har huvudfabriken, har vi haft lätt att hitta personal under sommaren. Nu inför vintern blir det besvärligare. Svårast är det dock i Estland, både med arbetare och tjänstemän, vilket bromsar vår tillväxt.”

Lappset, med 450 anställda, omsatte i fjol 63 miljoner euro, 670 Mkr, och gjorde en vinst på 50 Mkr.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies