Lego planerar att mer än fördubbla butiksantal i Kina

Kinas tillväxtproblem verkar inte synas när det gäller suget efter färgglada plastleksaker. Den privatägda danska leksakstillverkaren Lego planerar att mer än fördubbla antalet butiker i Kina i år till 140 stycken.

Siktet är inställt på 80 nya butiker, som ska ge butiksnärvaro i 30 olika kinesiska städer.

Många av satsningar görs tillsammans med den kinesiska näthandelsjätten Tencent

Satsningen görs samtidigt som Legos försäljning i USA och Västeuropa stagnerar.

"Jag ser faktiskt inte någon stagnation på den kinesiska leksaksmarknaden just nu", säger Legos vd Niels B Christiansen till Reuters på en leksaksmässa i Nürnberg, Tyskland.

Kinas leksaksmarknad beräknas ha ett värde på 31 miljarder dollar per år och för Legos del har bolaget i dagsläget tio procent av sina försäljningsintäkter därifrån.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?