1515
Annons

Legendariska skivbutiken fyller 40: ”Ny generation som köper cd”

Det har funnits dubbla anledningar att fira på Skånegatan på Södermalm i Stockholm. Först blev restaurang Symbios utnämnd till Årets affärskrog 2019 av Di Weekend. Kort därefter firade den legendariska skivbutiken Pet Sounds sitt 40-årsjubileum.

Den anrika butiken Pet Sounds fyller 40 år. Grundaren Stefan Jakobsson står och diskuterar skivor med Niklas Berg.
Den anrika butiken Pet Sounds fyller 40 år. Grundaren Stefan Jakobsson står och diskuterar skivor med Niklas Berg.Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut
Foto:Jack Mikrut

Till saken hör att den restauranglokal som Symbios ligger i tidigare hette Pet Sounds Bar. Rent formellt var det inte skivbutiken utan Pet Sounds grundare och huvudägare, Stefan Jakobsson, som var delägare i restaurangen. I praktiken hade det ingen betydelse, för som Stefan Jakobsson konstaterar:

”Jag är ju Pet Sounds.”

Kock och senare restaurangchef var Niklas Berg, som i dag återfinns bakom disken på skivbutiken. Han har utsetts till kronprins och kommer att ta över den dag som Stefan Jakobsson, som i dagarna fyllt 66 år, lägger av.

”Han är född samma år som Pet Sounds, det är symboliskt”, säger Stefan Jakobsson, som håller på att trappa ned och jobbar tre dagar i veckan.

Det var i slutet av november 1979 som Pet Sounds öppnade på Jakobsbergsgatan nära Biblioteksgatan i kvarter som i dag räknas till de exklusivaste i huvudstaden. Sedan dess har alla skivbutiker i Stockholm, utom Pet Sounds och Bengans på Drottninggatan, försvunnit när musiklyssnandet digitaliserats. Alla som i första hand är inriktade på nyförsäljning vill säga, utbudet på begagnatmarknaden är starkt med flera välsorterade butiker. 

På Pet Sounds består cirka 75 procent av vinylförsäljningen nyutgivna plattor medan en fjärdedel är begagnat. I antal skivor är förhållandet jämnare, de nyutgivna är ju överlag dyrare än de begagnade. 

I förhållande till den utrotningshotade cd-skivan står vinylen för 80 procent av Pet Sounds försäljning, vilket återspeglar sig i hur det ser ut i butiken.

”Jag har jobbat här i drygt sju år. När jag började var det precis tvärtom mot hur det är nu. Då var det lilla rummet vikt för vinylskivor och resten av butiken var cd”, säger Niklas Berg.

Enligt officiell branschstatistik har cd-skivans andel av musikförsäljningen sjunkit till endast 5 procent. Stefan Jakobsson, med ett helt yrkesliv i bakom skivdisken, vill trots det inte dödförklara cd:n.

”Det finns en ny generation, tro det eller ej, 20-åringar, som kommer in och köper cd”, säger han.

Hur länge måste jag vänta innan en sådan kund dyker upp?
”Du har en där”, säger Niklas Berg och pekar mot en ung kille som faktiskt står och plockar på sig cd-skivor i det lilla rummet i butikens innersta. 

Men det går trots allt inte att komma ifrån att kundkretsen starkt domineras av medelålders män, även om det under Di:s besök också dyker upp ett par småbarnsmammor som baxar in sina barnvagnar.

På omslaget till Beach Boys klassiska album Pet Sounds från 1966 matar popgruppens medlemmar getter. Skivbutiken med samma namn påminner mer om katten, som sägs ha nio liv. Den har genomlevt flera kriser, inte minst lanseringen av Spotify 2008 som fick omsättningen att rasa. I dag har Pet Sounds lärt sig att leva med de strömmade musiktjänster som helt dominerar marknaden med 90 procent av försäljningen.

”Det är en värld för sig. Vi står inte här och pratat om vad Spotify sysslar med”, säger Stefan Jakobsson.

”Förr kunde man bli irriterad när skivbolagen lade upp en skiva på Spotify en dag innan den fysiska skivan släpptes. I dag lägger skivbolagen upp album två-tre månader innan de släpps fysiskt. Ett bra exempel på det är Tallest Man on Earth”.

Pet Sounds omsättning har stabiliserat sig kring 5,5 miljoner kronor. Efter sex år på raken med förluster har butiken de senaste två åren gått med ett litet plus. Att verksamheten fått relativt fast mark under fötterna kan man alltså tacka vinylskivans återkomst för. 

2011 gick East Capitals grundare Peter Elam Håkansson in som delägare samtidigt med Per Brilioth på Vostok. De äger 14 procent vardera medan Stefan Jakobsson är i majoritet med 58 procent. Därtill finns fyra delägare med småposter. Peter Elam Håkanssons musikintresse avspeglar sig också i att han är styrelseordförande i Swedish Music Hall of Fame. 

Vid sidan av butiksdöd har nedläggningshot mot konsertscener i Stockholm skapat rubriker. Som ett motdrag har Pet Sounds och bryggerijätten Carlsberg inlett ett samarbete under namnet Pet Sounds Sessions, där man arrangerar spelningar framför allt i den egna skivbutiken, framträdanden som filmas och streamas via Pet Sounds hemsida. Där finns också en podcast och Pet Sounds Radio som exempel på hur butiken försöker hänga med i tiden och förbli relevant. 


Innehåll från ZiccumAnnons

Knäcker kostsam kylkedja

Göran Conradson, vd på Ziccum.
Göran Conradson, vd på Ziccum.

Vaccinbolaget Ziccum har utvecklat en teknologi som kan knäcka den kostsamma kylkedjan som i dag fungerar som en bromskloss för vaccinering i låginkomstländer. Vd:n Göran Conradson berättar om innovationen som syftar till att tillgängliggöra covid-19-vaccin till fler – och till en lägre kostnad.

Enligt Världshälsoorganisationen, WHO, hade enbart 6,5 procent av befolkningen i låginkomstländer fått sin första vaccindos mot covid-19 i slutet av 2021. Den låga vaccinationsgraden ger fritt spelrum för nya virusvarianter. 

En stor del av problemet är att de vaccin som används i dag måste transporteras i en obruten kylkedja. I vissa låginkomstländer innebär detta att logistiken blir närmast omöjlig. Men vaccinbolaget Ziccum har tagit fram en teknologi, LaminarPace, som kan förändra distributionen i grunden. 

Stor potential för tekniken

– Genom att separera vatten från den aktiva ingrediensen i vaccinet ökar stabiliteten. Ett termostabilt vaccin kan lagras och transporteras utanför kylkedjan, förklarar Göran Conradson, vd på Ziccum, och fortsätter: 

– Nya testresultat visar att vår lufttorkningsteknologi kan användas för att producera termostabila torrpulvervacciner på fyra stora vaccinplattformar. 70 procent av de godkända covid-19-vaccinen och 67 procent av vaccinkandidaterna som genomgår kliniska studier använder en av dessa plattformar. 

Mindre kostsam transport

Att transportera pulvervaccin som behåller sina egenskaper utanför ett kylskåp är inte bara mindre komplicerat, utan också betydligt mindre kostsamt. Här finns alltså möjligheter för att vaccinera fler, till ett lägre pris. 

Enligt Göran Conradson är det stora krafter i rullning för att komma bort från kylkedjan. Vaccinjättarna har börjat undersöka om mindre förpackningar som kräver färre kylskåp kan underlätta processen.

– Problemet är att de fortfarande använder samma grundteknologi för sin vaccintillverkning. Vi kan likna det med det som händer inom bilbranschen, där tillverkare genom olika metoder försöker minska utsläppen från bensin- och dieselbilar. Mitt i detta kommer elbilarna och slår igenom med full kraft. Vi ser att Ziccum kan fylla samma funktion på vaccinsidan, säger han. 

Lever upp till flera hållbarhetsmål

Ziccum jobbar aktivt med flera av FN:s globala hållbarhetsmål där företaget har möjlighet att göra skillnad med sin teknologi. Detta är en viktig nyckel för att positionera sig som en lösning på ett globalt problem, och för att attrahera vaccintillverkare och investerare som kan hjälpa bolaget framåt. 

– Vi är väldigt optimistiska om att vi kommer att nå den kommersiella marknaden. Det är egentligen bara en fråga om när, säger Göran Conradson. 

Om Ziccum
Ziccum utvecklar och kommersialiserar LaminarPace, som är en patenterad teknologi för framställning av torra och stabila formuleringar av världens mest behövda vacciner. Sedan starten har bolaget arbetat för att tillgängliggöra barnvacciner, men fokuserar numera också på vaccin mot covid-19. 

Läs mer på www.ziccum.com 

 

Mer från Ziccum

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ziccum och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?