1515
Annons

Lättnad i Norge – nu ökar gränshandeln igen

Reglerna har nu lättats för fullvaccinerade norrmän som vill resa in i Sverige. Och genast började det åter komma kunder till svenska shoppingcenter nära gränsen.

Till shoppingcentret Nordby utanför Strömstad kom i går många fler norska kunder än förra fredagen då kravet på negativt covid-test även för fullvaccinerade fortfarande gällde.

”Grov sett kan man säga att i går, jämfört med förra fredagen, var det sex till sju gånger så många besökare”, säger Ulf Palm, som är vd för shoppingcenterägaren Orvelin, till TT.

Men även om besökspilarna vänder uppåt nu är det fortfarande långt ifrån hur det såg ut före pandemin.

”Jämfört med motsvarande dag före pandemin så hade vi ungefär hälften så många besökare”, säger Ulf Palm. 

Under pandemin har Nordby legat på omkring fem procent av det tidigare antalet besökare och är nu upp någonstans kring 40-45 procent. Men trots att det ännu är en lång väg kvar till de prepandemiska glansdagarna var gårdagens besökssiffror förstås en välkommen ljusning.

”Det är klart det är bättre och på något sätt trevligt att se folk under dagen. Men det är en bra bit kvar innan det drar sig mot normaliserat”, säger Ulf Palm.

NRK besökte på fredagen Godishuset i Svinesund där det för första gången på flera veckor var en jämn ström av kunder som kom in i butiken.

”Det är ovanligt många här så här tidigt. Det känns fantastiskt, nästan lite overkligt”, sade butikschefen Mathias Knutsson till det norska public servicebolaget. 

Norskan Hanna Rise, som före pandemin brukade resa över gränsen för att handla ungefär två gånger i månaden, var glad att åter kunna handla billigare på den svenska sidan

”Det är jättehärligt att vara tillbaka. Det är mycket bättre priser här än i Norge”, sade hon till NRK.

Enligt branschorganisationen Svensk handel spenderade norska besökare 27,9 miljarder kronor i den svenska detaljhandeln 2019 och bidrog till att skapa 7.200 arbetstillfällen i Sverige.


Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.

Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs HamnFoto:Press / TT

”Den kris i den internationella varu- och logistikförsörjningen som startade i samband med pandemin ser tyvärr inte ut att lätta. Tvärtom har nya hårda nedstängningar på grund av covidutbrott i Kina lett till att problemen tagit förnyad fart. Och det får nu utan tvekan globala följdeffekter”, säger Elvir Dzanic.

Som vd för Göteborgs hamn har han en god inblick i läget för de globala transporterna, som är så viktiga för bland annat den utrikeshandelsberoende svenska ekonomin och många svenska företag.

”Störningar. förseningar, fördyringar och andra problem i varuförsörjningen är tyvärr det nya normala. Och min bedömning är att företagen måste ställa in sig på att den här väldigt besvärliga situationen kommer att fortsätta, sannolikt åtminstone hela det här året”, säger Elvir Dzanic. 

Men i Göteborgs hamn fortsätter utvecklingen att se desto ljusare ut. Det visar en ny sammanställning för det första kvartalet 2022. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (s k TEU) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.

”Det är helt fantastiskt. Det återspeglar dels svensk tillväxt. Men i stor utsträckning beror ökningarna också på att Göteborgs hamn tar marknadsandelar, både från andra hamnar i Sverige och Europa”, säger Elvir Dzanic.

Hur kommer det sig?

”Det är ett resultat av många åtgärder som gjort att vi återvunnit förtroendet som var naggat efter bland annat tidigare konflikter”, säger Elvir Dzanic.

”Att vi haft ledig kapacitet och en välfungerande hamn av dock av central betydelse. Det är oerhört attraktivt för rederier och varuägare i ett läge där containerfartyg i många hamnar i Europa och USA tvingas vänta i många dagar på grund av köer och trängsel.”

Ett tecken på den stärkta konkurrenskraften är att Göteborgs hamn nyligen fick en ny direktlinje för containertransporter till USA. 

”Den har fått en mycket stark start. Bland annat ser vi att fordonsindustrin använder den för att flytta över inköp av viktiga komponenter från Kina till USA”, säger Elvir Dzanic.  

Volymerna ökade även inom roro och energi. På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent under första kvartalet. Det var ändå inte nära ett normalläge, enligt Göteborgs hamn. Till skillnad från alla andra kategorier minskade transporterna av nya bilar i hamnen. Totalt hanterades 67 000 bilar under årets första kvartal, vilket var 7 procent färre jämfört med samma kvartal i fjol.

”Det hänger samman med den minskade produktionen av nya bilar vi sett på grund av komponentbristen. I ett historiskt perspektiv är det ändå en mycket bra volym”, säger Elvir Dzanic. 

Kriget i Ukraina uppges inte haft inneburit någon negativ påverkan på volymerna.

”Det hänger samman med att den ryska handeln via Göteborgs hamn även historiskt sett varit mycket liten. Under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd”, säger Elvir Dzanic. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?