Annons

Lättnad i London – analytiker vädrar morgonluft: Vi kommer studsa upp

LONDON. Både Londonbörsen och pundet stärktes på fredagen efter Boris Johnsons övertygande valseger.

”Den största risken, att Storbritannien lämnar EU utan tillfredställande handelsavtal, kan dock dyka upp mot slutet av 2020”, varnar Adrian Hilton, valutachef på förmögenhetsförvaltaren CTI.

Foto:Chris J. Ratcliffe

Marknaden andas ut efter bakslaget för Labour, som backade från 262 till 191 mandat, och partiledaren Jeremy Corbyns besked att han avgår.

”Labours valmanifest innehöll högre offentliga utgifter, högre bolagsskatt och nationaliseringar. Folk var dessutom oroliga för att Jeremy Corbyn skulle införa valutarestriktioner som på 1970-talet för att stoppa utflöde av kapital”, säger Adrian Hilton, chef för valutor på Columbia Threadneedle, CTI.

CTI:s brittiska portföljförvaltare James Thorne räknar med ett större inflöde till den brittiska kapitalmarknaden efter valresultatet.

”Inhemska cykliska aktier värderas som att vi är på väg mot en recession. Vi kommer absolut att se dem studsa upp”, säger James Thorne.

Han säger att det finns ett stort uppdämt intresse för brittiska tillgångar.

”Efter brexitoron värderas de 20–25 procent under övriga världen. De är defensiva vilket är bra om konjunkturen saktar in. Och internationella investerare har undervikt här på grund av brexitoron.”

Flera andra analytiker delar bedömningen. Bank of America Merrill Lynch tror att storbolagsindex FTSE 100 stiger 6 procent på tre månaders sikt.

Dessutom kan brittiska börsintroduktioner ta fart, efter att ha varit på rekordlåg nivå de senaste två åren, tror CTI.

Klarhet om brexit tar också bort osäkerhetsstämpeln på den brittiska valutan.

”Vi får se en korrigering av pundkursen med i alla fall 5 procent. Då hamnar den närmare var den borde vara”, säger James Thorne.

Valresultatet innebär i första hand att Boris Johnson kan infria sitt löfte att lämna EU den 31 januari.

”Tories stora majoritet låter Boris Johnson få parlamentets ja till utträdesavtalet och säkrar att förhandlingarna med EU om handelsförhållandet blir rätlinjiga. Han behöver inte heller stöd från de mest euroskeptiska bråkmakarna i ERG”, säger Adrian Hilton.

Men brexit ger större osäkerhet än att stanna kvar i EU. Det kan också bli svårt att få ett handelsavtal med EU färdigt till december, varnar han.

”Den största risken, att Storbritannien lämnar EU utan tillfredställande handelsavtal, kan dyka upp mot slutet av 2020.”

Adrian Hilton ser bara gradvisa effekter av brexit på ekonomin om den inte blir okontrollerad och plötslig.

”Det kommer att handla om att hyvla bort 0,5 procentenheter av tillväxten under en längre period. Det är väldigt svårt för marknaden att prisa in.”

CTI räknar med att årets brittiska tillväxt blir 1,2 procent, trots ett svagt fjärde kvartal.

”Första halvåret var ovanligt starkt eftersom företag byggde upp lager inför brexit som aldrig kom. Det var alltså en artificiell tillväxt. Intressant nog såg vi inte det vid oktobers deadline. Företagen lärde sig uppenbarligen”, säger Adrian Hilton.

Konsumenterna har varit oväntat optimistiska tack vare en stark arbetsmarknad. Nu ser antalet lediga jobb ut att minska vilket skulle ändra arbetsmarknaden i ett läge när företagens förtroende sjunker.

”Det bådar illa för nästa år”, säger Adrian Hilton.

Nästa år väntas BNP bara växa med 0,9 procent

”Jag hoppas att regeringens stimulanser kan öka den siffran något. Tories program kan ge 0,3-0,4 procents stimulans till BNP det första året, därefter inte så mycket”, säger Adrian Hilton.

Efter brexit återtar Skottland, där 62 procent för tre år sedan röstade för att stanna i EU, rollen som brittiskt orosmoln.

Nationalistpartiet SNP gjorde ett superstarkt val och tog 48 av Skottlands 55 mandat i parlamentet. Det stärker krav på en andra folkomröstning om självständighet.

”En andra skotsk folkomröstning skulle straffa den brittiska marknaden med ny osäkerhet”, säger Adrian Hilton.


Innehåll från EdmoLiftAnnons

De lyfter fordonsindustrins produktivitet till nästa nivå

EdmoLift levererar smarta materialhanteringslösningar till Volvo, senast i ett projekt för Volvo Cars i Olofström.
EdmoLift levererar smarta materialhanteringslösningar till Volvo, senast i ett projekt för Volvo Cars i Olofström.

När alla överflödiga moment, rörelser och andra slöserier kan skalas bort från produktionslinorna ökar produktiviteten markant – och på köpet kan man även skapa en bättre ergonomi för sina anställda. Detta menar företaget EdmoLift som erbjuder konkreta lösningar för att aktörer inom industrin ska uppnå just detta. 

Fordonsindustrin har länge varit föregångare när det kommer till effektiv produktion och internlogistik. Målet har varit att maximera produktiviteten med hjälp av Lean Production, en utvecklingsstrategi med ursprung i Toyotas produktionssystem (TPS). Lean Production har från fordonsindustrin sedan spridit sig till övriga segment inom industrisektorn, men det finns fortfarande förbättringar att göra när det gäller materialhantering. Här kan EdmoLifts produkter hjälpa till att göra stor skillnad. 

I över 50 år har EdmoLift levererat lyftbord till industriföretag både i Sverige och utomlands. Ett lyftbord är ett bord eller en plattform som kan höjas och sänkas, och används som ett hjälpmedel för materialhantering inomhus eller vid lastkaj. I dag har EdmoLift en bred portfölj av materialhanteringsutrustning – allt från lyftbord, lyftvagnar till elektriska dragare. Den elektriska dragaren är ett intressant alternativ till gaffeltrucken då den är både är betydligt mer effektiv och billigare, men även säkrare.

– Här handlar det om lösningar för internlogistiken som sparar på tid och människor samtidigt. Ökad produktivitet leder i det här fallet till bättre ergonomi, säger Mikael Fernlund, försäljningschef för den nordiska marknaden på EdmoLift.

Fler företag investerar i produktionshöjande åtgärder

Nyckeln till framgång, förutom effektiva produktionslinor, är att implementera rätt lyfthjälpmedel som till exempel armlyftar eller lyftbord i de delar av verksamheten där medarbetare ska hantera material. Detta för att minimera onödiga lyft och rörelser, och därmed skapa en så bra ergonomiskt anpassad arbetsplats som möjligt.  

– Vi ser en ökande trend där allt fler företag förutom att investera i produktivitetshöjande åtgärder lägger ett ökat fokus på personalens hälsa, säger Mikael Fernlund. 

I juni levererade EdmoLift de sista av 48 specialdesignade armlyftar till Volvo Cars fabrik i Olofström i Blekinge. Ett stort och utmanade projekt där EdmoLifts helhetslösningslösning förbättrade materialhanteringsprocessen markant. En extra stor utmaning här var att hela produktionslinan och alla maskiner redan var på plats och i drift, och att den ergonomiska lösningen fick anpassas till detta. 

Lyckad speciallösning till Volvo Cars

– Vanligtvis kopplas vi in i uppstarten av ett projekt och kan då bidra med vår expertis redan i planeringen av fabrikens layout och flöden. Men även som i fallet med Volvo Cars där vi kom in sent i processen kunde vi vara med och ta fram en speciallösning helt anpassad till deras produktionslina, vilket visar på vår styrka i större projekt, säger Mikael Fernlund.

En investering i en materialhanteringslösning från EdmoLift är enkel att räkna hem, menar Mikael Fernlund. För att en investering på exempelvis 25 000 kronor ska bli lönsam, krävs det bara en effektivitetsökning med 10 kronor per dag. Detta räknat med en normal kalkylmässig livslängd på lyftbordet.

Fakta om EdmoLift

EdmoLift är en av Europas största tillverkare och leverantörer av saxlyftbord, pallhanteringsprodukter och hjälpmedel för materialhantering. EdmoLift har med framgång installerat utrustning i företag av alla storlekar och industrisektorer som verkstad, tillverkning, förpackning, förädling, sjukvård och forskning i över 50 år.

Vill du veta mer om hur EdmoLift kan öka produktiviteten och förbättra ergonomin på ditt företag? Läs vidare här: https://www.edmolift.se/sv/hem 

 

Mer från EdmoLift

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EdmoLift och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?