1515

Lättade munskyddsrestriktioner delar företag

Personer som är vaccinerade kan slänga munskyddet.

Så enkelt är det dock inte för stora amerikanska företag. De nya rekommendationerna från USA:s smittskyddsmyndighet splittrar tunga arbetsgivare.

Foto:Johan Nilsson/TT

Under gårdagen kom beskedet från CDC, USA:s smittskyddsmyndighet. En uppdatering av virusrekommendationerna betyder att de personer som är vaccinerade inte längre uppmanas att bära munskydd.

”Den som är fullvaccinerad kan delta i inomhus- och utomhusaktiviteter, stora som små”, var budskapet.

I USA, där nu mer än en tredjedel (36 procent av befolkningen) är helt vaccinerade, har beskedet enormt stor betydelse. President Joe Biden kallar det en ”milstolpe”.

Det är dock inte helt okomplicerat. Detaljhandelsjätten Walmart med totalt 1,6 miljoner anställda i USA meddelade genast att såväl anställda som kunder som är vaccinerade kan slopa munskydden från och med den 18 maj. Dessutom får alla anställda som vaccinerat sig 75 dollar i en lönebonus. Konkurrenten Kroger, som är störst inom snabbköpssektorn, meddelar däremot att man håller fast vid sin tidigare linje kring att bära munskydd.

Detsamma gör även stora biltillverkare som General Motors och Toyota, där anställda av naturliga skäl vistas nära varandra vid produktionsbanden. Även flera stora livsmedelstillverkare – som General Mills och Kellogg, mest kända för sina frukostflingor – vidhåller samma linje.

Branschorganisationen Retail Industry Leaders Association påpekar att CDC:s nya rekommendationer i vissa fall kolliderar med rekommendationer på delstatsnivå och uppmanar därför kunder att att handla via nätet och undvika att besöka butiker.

”Butiker kommer fortsätta att prioritera säkerheten för deras anställda först och främst. Vi uppmanar alla kunder att följa säkerhetsprotokollen och använda munskydd samt hålla avstånd”, säger organisationens vd Lisa LaBruno i ett uttalande, enligt tidningen Wall Street Journal. 

För restaurangbranschen som har splittrats mellan att å ena sidan öka tillgängligheten för kunder, å andra sidan tillhandahålla en säker miljö, är det fortfarande oklart hur man ska hantera den nya situationen. Branschorganisationen National Restaurant Association har valt att inte göra någon omedelbar uppdatering av sina rekommendationer.

För vissa branscher, som exempelvis nöjesparkerna, är beskedet dock extremt välkommet. Precis som i Sverige har pandemin slagit hårt och exempelvis Walt Disney vågar nu se med lite förhoppning på sommaren, bland annat när det gäller verksamheten i Florida i södra USA.

”Det är stora nyheter för oss. Alla som varit i Florida mitt i sommaren med en ansiktsmask vet att det kan vara rätt utmanande”, sade vd:n Bob Chapek i samband med att bolaget i veckan släppte nya delårssiffror.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?