1515

Lätt uppgång väntas på börsen

Stockholmsbörsen ser ut att inleda onsdagen med lätt stigande kurser i likhet med övriga större marknader ute i Europa. Huvuddelen av dagens svenska rapportskörd har klarats av innan börsöppning, däribland Kungsleden och Nederman.

Gårdagens USA-handel avslutades med små förändringar efter att indexen återhämtade sig från nedgången som orsakades av att president Donald Trumps son Donald Jr publicerade en e-postkonversation som visade att Ryssland haft skadlig information om motkandidaten Hillary Clinton. Den efterföljande handeln i Asien har bjudit på en blandad utveckling.

Morgonens oljenoteringar ligger kvar på den något högre nivå som etablerades under tisdagseftermiddagen och kvällen i kölvattnet av sjunkande amerikanska oljelager.

Klockan 8.35 noterades terminerna för Frankfurt och Paris 0,3-0,4 procent upp. Förhandeln i Stockholm hos IG visade på en uppgång om 0,3 procent för OMXS30-indexet.

Rapporter:

* Norska DNB är först ut bland de nordiska storbankerna och redan på fredag väntas SEB släppa sina kvartalssiffror. DNB:s rapport bjöd på en vinst före skatt på 6.819 miljoner norska kronor för det andra kvartalet. Väntat var 6.013 miljoner, enligt SME Direkt. Kreditförlusterna blev netto 597 miljoner, mot väntade 1.310 miljoner.

* Ett antal fastighetsbolag levererat delår. Kungsledens förvaltningsresultat uppgick till 250 miljoner (250), Klöverns förvaltningsresultat var 346 miljoner (304) och motsvarande resultat för Victoria Park steg 56 procent till 90 miljoner kronor.

Atrium Ljungberg redovisar ett förvaltningsresultat på 315 miljoner kronor i det andra kvartalet. Väntat var 308 miljoner, enligt SME Direkt.

* Verkstadsbolaget Nedermans kvartalsvinst efter skatt blev 38,3 miljoner kronor (43,1). Orderingången var 849 miljoner kronor (727), vilket motsvarar en organisk ökning på 13,6 procent.

* Bulten, som är underleverantör till fordonsindustrin, redovisar ett rörelseresultat om 57 miljoner kronor (54) för det andra kvartalet. Ebitda-resultatet uppgick till 76 miljoner kronor (71). Den organiska tillväxten blev -1,3 procent.

På rekommendationsfronten märks Jefferies höjning av Stora Enso, till köp från behåll, med nya riktkursen 13:50 euro.

Senare under dagen väntas delårssiffror från Itab, Proact, Xano och Bong.

I eftermiddag, klockan 14.30 svensk tid, publiceras Fed-chefen Janet Yellens anförande inför den amerikanska kongressen. I den sedvanliga halvårsvisa rapporten, där hon redogör för, och senare besvarar frågor om, det aktuella ekonomiska läget och utsikterna, väntas marknaden leta efter ytterligare indikationer om när Fed kan tänkas inleda en försiktig bantning av balansräkningen och när räntan kommer att höjas igen.


Innehåll från TeliaAnnons

Halkat efter digitalt? Expertens 3 bästa tips för att komma ifatt

Känns det krångligt med tekniken? Lägger du för mycket tid på it-strul?

De digitala klyftorna mellan svenska företag har ökat under pandemin, visar rapporten Telias digitala index 2021.

Men det finns hjälp för lågdigitala företag att komma i kapp. Här är expertens tre konkreta tips.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

Pandemin brukar beskrivas som en katalysator för digitaliseringen – men samtidigt har det digitala gapet vuxit. Andelen högdigitala svenska företag har ökat från 22 procent före pandemin till 28 procent i dag, medan de lågdigitala inte minskat i motsvarande takt.

Det visar rapporten Telias digitala index 2021, som varje år kartlägger hur långt svenska företag kommit vad gäller digitaliseringen.

Det här utmärker högdigitala företag

Större svenska företag är generellt mer digitalt mogna än mindre. De stora företagen har i högre grad automatiserat rutinuppgifter som fakturering och orderhantering. Enligt Telias digitala index har 62 procent av de största företagen automatiserade processer – jämfört med 36 procent av de minsta företagen. De större är också bättre på att samla in data om sina kunder och driva marknadsföring med träffsäkra erbjudanden.

Viktig vinst direkt: få loss tid

Maria Bygdemo är företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå och ger råd och stöd till mindre företag.

– Även om du känner dig digitalt ”vilsen” och varken är intresserad eller tycker att du har tid för teknikfrågor, kan du ganska enkelt ta stora kliv framåt. Vinsten är framför allt att du frigör tid så att du kan fokusera på din kärnverksamhet.

Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.
Maria Bygdemos, företagsrådgivare vid Telia Företagskundtjänst i Luleå.

Här är Maria Bygdemos tips för att komma i fatt:

1 Vilka är dina tidstjuvar?

Många företagare sitter med onödigt krånglig och tidsödande manuell bokföring, ofta på kvällar och helger. Här kan du frigöra massor av tid och energi genom att ställa om till ett digitalt och automatiserat flöde. Vill du inte göra det på egen hand, ta hjälp. När du tagit detta steg har du kanske tid och kraft att ta nästa – som att uppdatera företagets webb, eller lägga upp ett kundregister digitalt?

2 Prenumerera på en egen tekniker

Svenska företagare lägger i snitt sju minuter om dagen på att lösa ”it-strul”, visar en Sifo-undersökning från Telia. Räknar du ut vad det kostar i förlorad arbetstid kan det bli flera tusenlappar i månaden. Idag kan du enkelt delegera alla teknikfrågor, till exempel kan du abonnera på en personlig it-expert som lär känna dig och din verksamhet. Du får support via telefon, mejl eller fjärrstyrning av din dator. Läs mer här  

3 Samla tekniken

Att ha fyra-fem leverantörer för företagets it, uppkoppling och telefoni är inte ovanligt. Men det blir många kontaktpersoner, fakturor och avtal att hålla reda på, kostnader som kan dra i väg – och ibland tjänster och produkter som inte synkar. När problem uppstår kan det vara svårt att veta vilken supportdesk man ska kontakta – något som stjäl tid och skapar frustration. Lösningen är att samla tekniken hos en leverantör.

Att göra så är en växande trend bland svenska företag. 43 procent har redan valt en sådan helhetslösning – och ytterligare 23 procent svarar att de inte har gjort det än, men är intresserade, enligt rapporten Telias digitala index 2021.

De främsta vinsterna är tidsbesparing och lägre totalkostnad, enligt företagen i Telias digitala index.

– Många uppskattar framför allt enkelheten: att ha en kontakt att vända sig till, oavsett frågor och problem. En annan styrka är att du får en partner som kan hjälpa dig att utvecklas digitalt på lång sikt, säger Maria Bygdemo.

Samla all it och kommunikation – här kan du boka kostnadsfri rådgivning 

 

Mer från Telia

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?