1515

Larmskandalen: "Väldigt mycket har gått fel"

Det var den mänskliga faktorn som låg bakom att Hesa Fredriks signal gick ut skarpt. SOS Alarm tar på sig ansvaret och flera myndigheter pudlar över hur de hanterade händelsen.

"Vi har brustit i våra rutiner", säger Linda Bengtsson, presschef på SOS Alarm.

Inrikesminister Anders Ygeman meddelar att Myndigheten för samhällsskydd och beredskap ska utreda händelsen.

Det var i samband med ett rutintest som larmet Hesa Fredrik gick ut över Stockholmsområdet vid 22-tiden på söndagen.

"Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att det blev som det blev", säger Bengtsson.

Det dröjde över tio minuter från att signalen startade till att Krisinformation.se, en hemsida som drivs av Myndigheten för samhällsskyd och beredskap (MSB), meddelade på Twitter att det var falskt alarm.

"Så här ville vi inte att det skulle bli. Någonstans har det brustit i rutinerna", säger MSB:s vikarierande generaldirektör Nils Svartz.

Det riktas även kritik mot att SOS, Polisens och MSB:s sajter gick ner när människor försökte söka information. Många vände sig dit – trots att det inte är rätt väg, enligt Svartz.

"Vi kan konstatera att kunskapen är för dåligt spridd och där måste vi bli bättre, framför allt nu i ett annat säkerhetspolitiskt läge. Vi beklagar att vi inte har rustat bättre", säger han.

Enligt Svartz finns det mycket att lära av gårdagens händelse inför framtiden.

"Vi måste förstärka vår hemsida så att den håller i sådana här lägen, och se över våra rutiner tillsammans med de andra inblandade. Vi måste också se över hur vi ska ge ut den informationen på bästa sätt i dag så att vi kan nå så många som möjligt."

I en skriftlig kommentar säger inrikesminister Anders Yegman att regeringen ser mycket allvarligt på händelsen.

"Det är oerhört viktigt att det finns fungerande rutiner för detta. Regeringen kommer därför att ge ett uppdrag till MSB om att redovisa och utvärdera omständigheterna kring felaktig VMA-signal i Stockholm den 9 juli", säger Anders Ygeman.

Efter det felaktiga larmet skickades ingen "faran över"-signal, vilket bland annat finanslandstingsrådet Iréne Svenonius (M), formellt ansvarig för landstingets krisberedskap i Stockholm, är kritisk till.

"Väldigt mycket har gått fel. "Faran över" ska blåsas efter ett felaktigt larm", säger hon till Dagens Nyheter.

Men enligt SOS Alarm är det osäkert om en "faran över" ska skickas efter ett falskt alarm, som också undersöker vad som gick fel.

Vid krissituationer är det MSB:s sajt Krisinformation.se och Sveriges Radios P4 som allmänheten ska vända sig till. Men de fick informationen om att det inte var någon fara först när SOS Alarm meddelade det på Twitter.

"Det var en kollega som jobbade och så fort det började larma så ringde alla. Tidningar, tv, polis, räddningstjänst, alltså alla, så det blev väldigt kaosigt där några minuter", säger Love Bergström på Sveriges Radios sändningsledning.

"Vi skickar bara ut på uppdrag av polis eller räddningsledare, men eftersom det var ett test hade vi ingen information kopplad till testet. Det tog också några minuter innan vi fick indikationer på att det gick ut skarpt", säger Linda Bengtsson på SOS Alarm.


Innehåll från Mercedes-BenzAnnons

Större, starkare och smartare – detta är nya S-Klass

Komfort. Kvalitet. Och tekniska innovationer.

I snart 50 år har Mercedes-Benz S-Klass varit en föregångare i bilvärlden.

Och när den sjunde generationen av modellen nu finns i Sverige är detta tydligare än någonsin.

Se bilderna på nya smarta Mercedes-Benz S-Klass. 

1972 var året då Mercedes-Benz S-Klass blev ett begrepp. Lyx, kvalitet och ny teknik har alltid varit ledstjärnor för den tyska biltillverkaren, men den första generationen av S-Klass markerar en ny nivå. Och genom åren har varje generation av modellen satt ribban allt högre med bättre komfort, högre säkerhet och nya tekniska innovationer.

Lyser upp fotgängare

Den sjunde generationen av världens mest sålda lyxsedan finns nu i Sverige, och den frångår inte traditionen i något avseende. Nivån för komfort och säkerhet har höjts ytterligare och modellen visar upp flera nya funktioner. Vad sägs till exempel om att strålkastarna kan projicera bilder på vägbanan, för att informera både förare och medtrafikanter? Om bilen till exempel närmar sig ett vägarbete visas en grävmaskin, och om en fotgängare närmar sig kan personen lysas upp extra med riktad strålkastare.

Implementerad AR-teknik

Head up-display i vindrutan har många bilar numera, men i nya S-Klass kan den kombineras med så kallad augmented reality (AR). Föraren får vägledning, inte bara om att det är dags att svänga, utan en tydlig anvisning exakt var i korsningen eller vilket körfält som bör väljas. Det sker med pilar som pekar på den verkliga vägbanan.

En del i bilens aktiva säkerhetssystem är att karossen höjs med upp till åtta centimeter för att minska riskerna vid en sidokollision. Om bilen drar slutsatsen att en påkörning från sidan är på väg att ske höjs fjädringen så att kollisionskraften hamnar där säkerhetsstrukturen är som starkast.

Läser av huvudrörelser och kroppsspråk

Interiören har ett starkare fokus på bekvämlighet och design än någonsin tidigare. En central del i upplevelsen är det nya infotainmentsystemet MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Det präglar den 12,8 tum stora MBUX-skärmen på mittkonsolen, men erbjuder även många funktioner som kan styras med rösten eller handrörelser. Systemet kan identifiera olika röster och anpassa bilens inställningar, men det kan även läsa av både huvudrörelser och kroppsspråk.

Förarmiljön präglas av den 12,3 tum stora instrumentskärmen med 3D-teknik. För att uppleva 3D-film i en biosalong krävs ofta speciella glasögon, men i nya Mercedes-Benz S-Klass är 3D-upplevelsen ständigt närvarande i förarens blickfång.

Att nya S-Klass dessutom har teknik för självkörande funktioner i nivå 3 (gäller till en början vissa sträckor i Tyskland), kan parkera helt utan förarens medverkan i vissa parkeringsgarage och finns i effektiva laddhybridversioner är ytterligare bevis för att ledartröjan sitter kvar. Där den suttit sedan 1972.

Nu är Mercedes-Benz S-Klass här 

 

Mer från Mercedes-Benz

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercedes-Benz och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?