1515
Annons

Länsförsäkringar skippar krav på kontorsdagar: ”Sätt att attrahera medarbetare”

Med nytt kontor och ett tillitsmanifest ska Länsförsäkringar nylansera sig som arbetsgivare efter pandemin. I stället för riktlinjer och policyer jobbar cheferna med guidande material. 

”Man kan inte ligga på latsidan, arbetsplatsen måste hela tiden vidareutvecklas”, säger vd Fredrik Bergström. 

Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar och Ann Johansson, projektledare för aktivitetsbaserat arbete.
Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar och Ann Johansson, projektledare för aktivitetsbaserat arbete.Foto:Joey Abrait

För Länsförsäkringar AB kom coronapandemin relativt vältajmad, mitt i ett jätteprojekt där kontoret skulle byggas om och 2.500 anställda skulle vänja sig vid aktivitetsbaserat arbete. 

”Vi hade lite tur som var i planeringsfasen. Med distansarbetet lade vi till en arbetsplats – hemmet. Det fanns inte med i kartbilden tidigare”, säger Fredrik Bergström, vd Länsförsäkringar. 

Flexibilitet var visserligen en del av projektet från start men handlade främst om att kunna välja mellan olika platser och miljöer på kontoret, säger Ann Johansson, förändringsledare inom hr. 

”Att jobba hemifrån kom upp i diskussioner, men betraktades som en avvikelse. Med pandemin insåg vi att vi behövde utveckla vårt förhållningssätt till flexibilitet.”

För ett år sedan, i maj 2020, började arbetet med att vidga projektet som redan pågick till att också inkludera distansarbete. 

Företagsledningen involverades under hösten och i januari klubbades bolagets nya syn på flexibilitet igenom, där tillit är en viktig del. Man bestämde sig också för att inte ställa krav på ett visst antal kontorsdagar i veckan.

”Nummer ett är att valet av arbetsplats ska fungera för verksamheten. Men det ska även fungera bra för gruppen, din prestation och dina önskemål”, säger Ann Johansson.

I stället för riktlinjer jobbar chefer med guidande material inför återgången efter pandemin. Bland annat handlar det om hur de kan förhålla sig till olika dilemman som kan tänkas uppstå framöver, till exempel en medarbetare som vill flytta utomlands. 

”Som chef ska man känna sig 'påklädd' när man tar upp frågorna i sin grupp för att diskutera teamets utmaningar och när man behöver ses”, säger Ann Johansson.  

Det är en rätt stor kulturförflyttning från hur Länsförsäkringar fungerat tidigare som organisation. 

”Många upplever ökad flexibilitet som väldigt positivt, men alla älskar det inte. Alla är inte heller proffs på distansledarskap, men vi har blivit bättre på det”, fortsätter hon. 

Har attityderna till projektet förändrats av distansarbetet?
”Ja, det skulle jag säga. Pandemin har tvingat oss att jobba på distans – annars hade många sagt att det inte fungerar”, säger Ann Johansson. 

Kommer ni att planera om det nya kontoret nu?
”Vi tror att kontoret kommer att vara viktigt även i framtiden. Därför har vi i princip samma dimensionering som tidigare, med lika många små fokusrum som är vanligt att missa i aktivitetsbaserade kontor.”

Fredrik Bergström ser inte någon högre tröskel framför sig när det gäller att vänja sig vid det nya läget, där flexibilitet är en grundsten.

”Med tanke på hur smidigt det har gått att arbeta på distans, känner jag mig helt säker på att detta också kommer att gå smidigt. Därför är det svårt i nuläget att säga hur stor förändring det egentligen blir”, säger han.

Hur mycket är detta en rekryteringsfråga?
”Jättemycket. Det är ett sätt att både behålla och attrahera nya medarbetare. Man kan inte ligga på latsidan, arbetsplatsen måste hela tiden vidareutvecklas”, säger Fredrik Bergström. 

Arbetsgivare på kö efter ukrainska flyktingar: ”Räknar med anstormning”

Fyra bemanningsbolag går nu ihop om ett nytt jobbcenter på Spritmuseum i Stockholm för att matcha arbetsgivare med nyanlända ukrainare. Redan före öppningen hade man mottagit hundratals lediga jobb, bland annat från hotellkedjan Nordic Choice. 

”Helst hade företagen velat anställa i går”, säger Magnus Wikström, koncern-vd för Academic Work.

Fyra bemanningsbolag har gått ihop för att matcha arbetsgivare med nyanlända ukrainare. Hittills har man fått hundratals lediga tjänster. På bilden: Ukrainska flyktingar Migrationsverkets lokaler i Sundbyberg tidigare i april.
Fyra bemanningsbolag har gått ihop för att matcha arbetsgivare med nyanlända ukrainare. Hittills har man fått hundratals lediga tjänster. På bilden: Ukrainska flyktingar Migrationsverkets lokaler i Sundbyberg tidigare i april.Foto:Josefine Stenersen
Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice behöver anställda hundratals personer inför sommaren och upplever att det har blivit svårt att hitta erfaren personal.
Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice behöver anställda hundratals personer inför sommaren och upplever att det har blivit svårt att hitta erfaren personal.Foto:Jesper Frisk

På måndagen rapporterade Di om att årets säsongsjobb slår alla tidigare rekord. Sammantaget har Arbetsförmedlingen fått in cirka 100.000 jobb sedan december, varav över 43.000 fortfarande väntar på att tillsättas. 

Störst är ökningen i besöksnäringen som behöver anställa runt 25.000 personer för att fylla sommarens behov. Därutöver pågår rekryteringar till omkring 14.000 ordinarie tjänster inom branschen.

Mängder av arbetsgivare – däribland hotell och restauranger – har signalerat att ukrainska flyktingar kan bli en värdefull pusselbit i bemanningen som blir en allt större tillväxtbroms. 

Nu öppnar ett stort jobbcenter på Spritmuseum i Stockholm, som tillfälligt upplåtit sina lokaler för massrekrytering av nyanlända ukrainare. Bakom initiativet står bland annat Novare och Academic Work som finansierar satsningen i termer av projektledning och rekryterare som tillsätter tjänsterna som rullar in. 

Inflödet av jobb var stort redan innan centret hunnit öppna, uppger Magnus Wikström, koncern-vd för Academic Work. 

”Behovet är omedelbart. Helst hade företagen velat anställa igår”, kommenterar han och uppskattar att de startar med ett par hundra lediga platser. 

Det rör sig om en bredd av både säsongsjobb och roller för tillsvidareanställning inom framför allt servicesektorn. Petter Stordalens kedja Nordic Choice behöver flera hundra sommarjobbare, varav över hundra personer till hotellen i Stockholm. 

”Vi söker säsongspersonal till alla våra avdelningar – reception, städning, servering, bar och kök. Jag tror vi kan hitta en bra matchning bland ukrainska medborgare”, kommenterar Tina Tropp Jerresand, HR-chef i Sverige och tillägger att rekryteringen till sommaren började tidigt. 

Hur märker ni av yrkesbristen?
”Det har blivit svårt att hitta kvalificerad personal. Vi får fler ansökningar från personer som inte har jobbat branschen tidigare.”

Vidare finns ett 80-tal lediga skogsplanterings- och röjningsjobb. Även bolag i äldrevården har en akut bemanningssituation. Därtill söker en fabrik på Gotland montörer. Flera restauranger, bland annat Waxholms hotell som Di nyligen skrev om, söker kockar.  

”Det är mycket bulkbeställningar och stora förfrågningar”, säger Magnus Wikström och fortsätter: 

”Europa blir mer och mer rörligt, vilket underlättar. För fem år sedan var det ovanligt som restauranggäst att bli bemött på engelska. I dag är det ingen som reagerar på personal som inte pratar svenska.”

Hur snabbt räknar ni med att tillsätta tjänsterna ni får in?
”En viss uppstartstid är naturligt, men vi är ganska övertygade om att det kommer att gå snabbt. Från ukrainare som redan har fått anställning vet vi att det tar mellan två och fem arbetsdagar från kontraktskrivning till jobbstart.”

Rekryteringen görs löpande genom drop in-besök. De som befinner sig på andra orter blir intervjuade över videomöten. 

”Agendan är ganska öppen – om efterfrågan finns kan det här bli en permanent lösning. Med tanke på behovet, räknar vi med en anstormning av arbetsgivare.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera