1515
Annons

Långt stopp i tunnelbanan – fortfarande ingen prognos

Det råder fortsatt stopp på tunnelbanans gröna linje i Stockholm och någon prognos för när problemet kan vara löst finns inte i sikte. Exakt vad som orsakat problemet är oklart.

Foto:FREDRIK SANDBERG / TT

”Det är fortfarande stopp på samma sträcka och felsökningen fortsätter. Vi har resurser med understöd från Tyskland på plats, eftersom det här Siemens som har levererat signalsystemet”, säger Helene Jacobsson, presstalesperson på SL, vid 13.30-tiden på lördagen.

Problemen började strax före klockan 15 under fredagseftermiddagen och beror på fel i ställverk på sträckan mellan Gullmarsplan och T-centralen.

”Ett fel i de här ställverken innebär att vi inte kan kontrollera växelrörelserna och därav är det inte säkert att bedriva trafik.”

TT: Rör det sig om ett nytt typ av fel med tanke på att stoppet pågått så pass länge?
”Eftersom vi fortfarande felsöker kan man inte säga exakt vad det är som är orsaken och då kan man inte heller se i historiken om man har stött på den här typen av fel sedan tidigare”, säger Helene Jacobsson.

SL har satt in ett begränsat antal ersättningsbussar på sträckan, men hänvisar i första hand till alternativa resvägar.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Återförsäljare sågar Husqvarnas leveranser

Missnöjet bland återförsäljarna pyr när Husqvarna får allt större problem med leveranserna av trädgårdsmaskiner.

Nu finns det risk för att konkurrenterna ska ta marknadsandelar.

”När Husqvarna inte finns på hyllan säljs andra märken in”, säger återförsäljaren Jonas Bergqvist i Enköping.

Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.
Husqvarna-återförsäljaren Jonas Bergkvist är övertygad om att bolaget tappar mark när produkterna inte kommer i tid.Foto:Evelina Carborn

Husqvarna, som kontrolleras av finansfamiljerna Wallenberg och Lundberg, har backat nästan 7 procent på Stockholmsbörsen sedan den senaste kvartalsrapporten släpptes för snart en månad sedan – samtidigt som börsindex har stigit. Räknat från årsskiftet ligger nedgången på nästan 50 procent.

I rapporten framgick att försäljningen av trädgårdsmaskiner fortsätter att hämmas av den globala komponentbristen. Värst drabbad är produktkategorin robotgräsklippare för privatmarknaden – en av Husqvarnas största kommersiella framgångar någonsin. Försäljningen landade på betydligt lägre nivåer under årets andra kvartal jämfört med i fjol.

I augusti är samtliga 13 produkter i kategorin robotgräsklippare på Husqvarnas hemsida klassade som ”tillfälligt slut”. Robotgräsklipparna är en ytterst viktig produkt för Husqvarnas resultat. Av de sju mer konventionella typerna av gräsklippare som säljs på hemsidan är fyra slut. Inom kategorin motorsågar kan bara strax över hälften av produkterna beställas.

Hos återförsäljarna växer nu missnöjet med Husqvarna. Vissa anser att bolagets leveranser är mer bristfälliga än konkurrenternas, samtidigt som andra är av uppfattningen att alla leverantörer uppvisar samma problem.

Jonas Bergqvist driver bolaget Enköpings Skog och Trädgård, som bland annat säljer gräsklippare och motorsågar. Han berättar att han gjorde en försäsongsbeställning på robotgräsklippare från Husqvarna i november förra året, men att leveransen fortfarande inte har fullföljts.

”Jag har fått hem tre stycken och väntar fortfarande på 16-17 stycken. Nu säger de att planerat avsändningsdatum är i oktober, men då är ju säsongen slut.”

Förra året såldes Jonas Bergqvist 36 robotgräsklippare. I år ligger den siffran på tre.

”Kunderna vill handla och de flesta produkterna som är på väg hit är bokade.” 

Företagaren berättar att många kunder fortfarande är tålmodiga, men att vissa söker sig till näthandlare som ofta kan köpa upp större mängder och därför befinner sig i en bättre position. Konsekvensen av leveransproblemen är minskad försäljning och en förväntad lägre omsättning.

”Kunderna börjar tappa tålamodet. Jag har dock betydligt mer jobb i verkstaden, eftersom många lagar gamla grejer i stället för att köpa nytt.”

Gällande leveranserna av robotgräsklippare är alla leverantörer i princip lika problemtyngda som Husqvarna, enligt Jonas Bergqvist. När det kommer till motorsågar, röjsågar och andra liknande produkter fungerar det något bättre hos andra leverantörer. Gällande batteridrivna produkter är skillnaden betydligt större, säger han. 

Företagaren tror att Husqvarna riskerar att tappa marknadsandelar till följd av problemen.

”Det tror jag alldeles säkert”, säger han och förklarar att andra märken säljs in när Husqvarnas produkter inte finns på hyllan.

En återförsäljare i en annan del av landet, som vill vara anonym, berättar att det förvisso kommer enstaka produkter från Husqvarna – men att leveranserna av robotgräsklippare i princip har avstannat helt. Nyligen annullerade återförsäljaren en order som skulle ha levererats i våras.

”Det påverkar inte vår verksamhet särskilt mycket, men de andra stora leverantörerna jublar såklart”, säger en företrädare för bolaget.

Tror du att den här utvecklingen kan vara skadlig för Husqvarna på sikt?
”Ja, självklart. Det är tydligt på robotmarknaden. Där kommer den tyska konkurrenten Stihl som ett ostoppbart ånglok.”

Återförsäljaren medger att även konkurrenterna har problem med leveranserna, men hävdar att Husqvarnas bekymmer är mycket större. 

”Stihl har haft svårt att konkurrera med Husqvarna tidigare, men nu har Husqvarna haft problem med robotgräsklipparna i flera år. Stihl kan leverera på ett annat sätt. Det är klart att det kommer att påverka marknaden.”

Pontus Widell är ägare och vd för Vemdalen Experience i Härjedalen. Bortsett från uthyrningen av snöskotrar och fyrhjulingar driver företaget en stor butik med bland annat trädgårdsmaskiner.

”Robotgräsklipparna, som är väldigt populära hos kunderna, är det vi saknar mest när det gäller Husqvarnas leveranser”, säger han.

Ägaren anser dock inte att Husqvarna presterar sämre än någon annan. Han menar att problemet är utbrett och att den ansträngda situationen präglar samtliga leverantörer. 

”Vi tappar väldigt många affärer på leveranssituationen. Det gäller att man är ute i oerhört god tid. Vi förlorar kunderna som vill handla direkt”, säger Pontus Widell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera