1515
Annons

Lång väntan på ny bil: "Aldrig upplevt detta"

På jakt efter ny bil?

Då kan du få vänta extra länge nu. Halvledarbrist och produktionsstörningar gör att leveranstiderna blir extra långa för bilsugna kunder.

Foto:Patrik olsson

På Olofsson bil i Haninge utanför Stockholm blir de fördröjda leveranstiderna extra synliga. På parkeringen där nylevererade bilar från fabrikerna står brukar det vara ungefär 100 stycken, i dag är det bara 35.

”Man säger att det här kommer att vara ett problem året ut och kanske även under första halvan av nästa år också, men vi vet inte säkert”, säger Patrik Gabrielsson, som är märkeschef för Volkswagen på Olofsson bil.

Bilspekulanten Stefan Hagelin är i bilhallen för att se ut en ny tjänstebil. Han är medveten om halvledarbristen, som drabbar de flesta bilmärken, däribland Volkswagen.

”Är det allt för långa leveranstider måste jag nog börja leta någon annanstans”, säger han.

Problemet i branschen är väldigt omfattande. Just fordonsindustrin har drabbats särskilt av den brist på halvledare, en komponent som är helt avgörande vid tillverkningen.

En av världens största biltillverkare, japanska Toyota, meddelade för ett par veckor sedan att man drar ner produktionen i september med 40 procent jämfört med tidigare prognos som konsekvens av halvledarbrist samt utökad smittspridning av covid-19.

Volvo Cars VOLCAR B +1,43% Dagens utveckling meddelade nyligen att man förlänger sitt produktionsstopp, som dessutom nu innefattar fabrikerna i Olofström och Skövde.

Per Avander, vd för börsnoterade Bilia BILI A -0,76% Dagens utveckling , Nordens största bilkedja, säger att han inte har upplevt något liknande under sina drygt 35 år i branschen.

”Det kan ha hänt att det är någon brist på en enstaka bilmodell, men den här situationen... det slår i stort över alla varumärken, något jag aldrig har varit med om tidigare.”

Per Avander beskriver en situation som började uppträda under våren och därefter har eskalerat under sommaren.

”Konsekvensen blir att kunder får vänta mycket längre på sina bilar. Ibland kan vi inte ens tala om när de får sina bilar och ibland får vi till och med ”sälja om” bilarna.”

Med detta avser Per Avander att kunden och säljaren under försäljningens gång enas om att ta bort någon specialbeställning gällande fordonet för att därmed få ned leveranstiden.

Men det ger också andra effekter för branschen:

”Kunden lämnar inte in sin bil vilket ger små begagnat-lager, vilket gör att priserna sticker upp. Vi kan heller inte byta ut demobilar eller hyrbilar i samma omfattning som tidigare.”

TT: Hur lång leveranstid talar vi nu om?
”Jag törs inte ge mig in på det. Någon modell kanske vi har i lager, men ska kunden ”bygga” en bil utifrån sina specifikationer är leveranstiden i vanliga fall två månader. Det är betydligt längre nu men alla famlar i mörkret just nu.”

Gunilla Ahlqvist, försäljningschef vid Bilbolagets anläggning i Luleå, tecknar en liknande bild:

”Många modeller kan inte levereras förrän i slutet av januari nästa år, sedan finns några man kan få i november. När det är riktigt bra läge så är det kanske sex–åtta veckor om det kan vara riktigt gynnsamma tider.”

Maria Olofsson, koncernchef och vd för Olofsson bil i Stockholm, beskriver situationen som väldigt tuff. De har haft leveransproblem med de allra flesta bilmodeller, med vissa undantag.

För vissa modeller kan det dröja så länge som till nästa sommar för leverans, men att inte ens det är säkert:

”Det påverkar oss jättemycket såklart. Risken är att vi måste permittera och minska antalet medarbetare, om vi inte kan leverera får vi inte heller några intäkter.”

Hur länge halvledarbrist och logistikproblemen kommer att kvarstå är det nu ingen som exakt vet. Lastbilstillverkaren Scania har till exempel flaggat för att det kan fortgå under hela 2022 och Per Avander medger att det ger utmaningar för Bilia:

”Man säger till alla säljare, ”tappa inte modet utan sälj bilar och bygg en orderstock”. Alla konkurrenter har nu samma bekymmer, men det är klart att kortsiktigt så slår det på fakturering av nya bilar och blir det brist på begagnade bilar kan det bli lite jobbigare där också.”


Kräver svar om elsparkcyklarna: Hur ska ni fixa 12.000 parkeringsplatser?

Från och med 1 september råder parkeringsförbud för elsparkcyklar på gator och trottoarer. Nu kräver oppositionen i Stockholm att stadsledningen presenterar en plan för hur de ska ordna 12.000 uppställningsplatser till dess. 

Foto:Christine Olsson/TT

I mitten på juni klubbade regeringen en förordningsändring som innebär ett generellt parkeringsförbud för elsparkcyklar på både gång- och cykelbanor från och med 1 september i höst. Då får de omdebatterade fordonen enbart parkeras i cykelställ eller i andra av kommunen angivna parkeringszoner.

Som mest får totalt 12.000 elsparkcyklar
ställas ut i Stockholm. Var ska alla dessa parkeras från den 1 september, undrar Socialdemokraterna i Stockholm i en skrivelse som på onsdagen lades fram i kommunstyrelsen i Stockholm. I den kräver oppositionen svar på en rad frågor kring från stadsledningen, och då främst finansborgarrådet Anna König Jerlmyr (M).

Senast den 24 augusti vill Socialdemokraterna att König Jerlmyr kan presentera svar på följande frågor inför kommunstyrelsen:

”1. Var ska 12.000 elsparkcyklar parkeras från den 1 september 2022 när det idag saknas cykelställ för alla dessa?

2. Hur ska staden kunna flytta de tusentals elsparkcyklar som dagligen felparkeras på trottoarerna?

3. Hur ska staden hinna utbilda hundratals parkeringsvakter så att de har behörighet att flytta felparkerade cyklar enligt lagen om felparkerade fordon?

4. När kommer lånecyklarna att fungera i Stockholm i enlighet med den omfattande upphandling som har genomförts?”

Dagens industri har sökt Anna König Jerlmyr för en kommentar. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?