1515
Annons

Lång väg kvar att vandra – men Åkerström tror på förbättring

Handelsbanken är på rätt väg, enligt vd:n Carina Åkerström. Men onsdagens rapport visar också att det är långt kvar att vandra till tidigare lönsamhetsnivå.

”Det finns potential att bli bättre, det är ingen tvekan om det”, säger Carina Åkerström till Di.

Carina Åkerström
Carina ÅkerströmFoto:Jack Mikrut

Handelsbanken SHB A -0,20% Dagens utveckling fick en flygande start i Stockholmsbörsens onsdagshandel efter sin rapport för årets första kvartal och var som mest upp nästan 3 procent. Vid en första anblick är det inte svårt varför.

Rörelseresultatet på 5,6 miljarder kronor var 10 procent över analytikerkårens förväntningar samtidigt som Handelsbanken hittills inte riktigt hängt med i årets stora bankrally.

Men ju djupare in i siffrorna som placerarna trängde, och ju fler frågor som ledningen tvingades svara på, desto mer föll aktien. 

Handelsbanken är just nu en bank under omvandling, där en viktig del är den omstrukturering som pågår av den svenska verksamheten som bland annat ska banta bort nästan halva kontorsnätet. Därmed är det också en bank som präglas av osäkerhet, och den finns kvar även efter onsdagens rapport.

Vad den svenska omstruktureringen innebär för bankens kundrelationer och den viktiga bolåneaffären återstår att se, men klart är att Handelsbanken inte klarar att försvara sin marknadsandel i nyutlåningen i det svenska boprisrally som pågår.

”Det är en affär som våra konkurrenter använder som inkörsport till andra affärer, inte minst kapitalförvaltningen, så vi ska definitivt vara med som en spelare här och det jobbar vi väldigt intensivt med på olika sätt”, säger Carina Åkerström till Di.

Hur viktigt är det för er att hålla marknadsandelen jämfört med att inte ge er in ett priskrig?
”Jag tycker kanske inte att priskrig i sig är något som vi ska hänfalla åt, men marknaden styr väldigt mycket och vi vill med här och också se att andra affärer växer, så anpassar vi oss”, säger Carina Åkerström.

Bankens avkastning på eget kapital uppgick under kvartalet till 10,6 procent, vilket är under vad SEB och Swedbank väntas presentera – trots att det ligger omfattande kreditförluster i de två sistnämnda prognoserna, medan Handelsbanken tvärtom redovisade nettopositiva kreditförluster på grund av återvinningar.

”Vi gör de affärer vi vill göra och vi fortsätter naturligtvis göra affärer där vi ser att vi kan öka tillväxten så både lönsamhet och kostnadseffektivitet fortsätter upp. Relativt sett tycker jag ändå att det är okej.”

Finns det några skäl till att Handelsbanken inte ska vara lika lönsam som de andra två svenska storbankerna?
”Precis som jag sa – vår ambition är att öka hela vår affär, tillväxt och effektivitet och så vidare för att åstadkomma det vi pratar om med en hög effektivitet och att skapa mervärde för våra aktieägare”

Du har tidigare uttalat en ambition om att stärka er investmentbank. Hur tycker du att det går, givet att ni bara gjort en börsnotering i år?
”Att bygga en investmentbank för framtiden, och inte se hur den såg ut 2010, har varit och är fortsatt ambitionen. Jag tycker vi har kommit en bra bit på vägen, och tittar man i flera transaktionsmarknaden – inte minst den svenska – så är vi faktiskt en ganska betydande aktör. I de transaktioner du pratar om har vi också ett bra inflöde och en bra pipeline.”

Ytterligare ett frågetecken är verksamheten i Storbritannien, som är det näst största segmentet efter Sverige och som ska omstruktureras på samma sätt som den svenska. Här föll intäkterna med 13 procent i kvartalet.

”Underliggande ser det bättre ut än vad man just kan utläsa i siffrorna”, säger Carina Åkerström.

 

 


Desenio ökade försäljningen med 125 procent – aktien upp 7 procent

First North-listade Posterbolaget Desenio ökade nettoförsäljningen med 125 procent i första kvartalet jämfört med motsvarande kvartal i fjol till 402 miljoner kronor. ”Första kvartalet har överträffat våra förväntningar”, kommenterar vd:n Fredrik Palm. Aktien lyfter nästan 7 procent på onsdagsmorgonen. 

Desenios vd Fredrik Palm.
Desenios vd Fredrik Palm.Foto:Joey Abrait

Den organiska försäljningen, som exkluderar Poster Store som bolaget förvärvade under fjärde kvartalet, stod för 61 procent av tillväxten. 

Rörelseresultatet landade på 67,4 miljoner kronor, motsvarande en bruttomarginal på 16,8 procent. 

Tillväxt är ett ledord för Desenio, och under kvartalet ökade antalet aktiva konsumenter mer än 97 procent jämfört med första kvartalet 2019 till 3,5 miljoner kunder. 

Integrationen med förvärvade Poster Store fortlöper enligt plan där Fredrik Palm och Desenio räknar med årliga synergieffekter på 50 miljoner kronor. Under 2021 beräknas 25 miljoner kronor kunna sparas in, och 2 miljoner kronor har förverkligats under första kvartalet. 

Under pågående kvartal förväntas tuffare jämförelsetal och en negativ organisk tillväxt, på grund av den pandemiboom som rådde under andra kvartalet i fjol. Målet att öka nettoförsäljningen med 35 till 40 procent under 2021 är dock intakt. 

Desenio finns nu på 35 marknader och tittar på nya landvinningar. 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?