1515

Landslagssimmarna rullar ut svenska simlinor i Tokyo och USA

ÅHUS

En sista container med simlinor är skickad till OS i Tokyo.

I sommar sjösätter Malmsten samtidigt en exportoffensiv med egen tillverkning i USA – med två tidigare elitsimmare på startpallen.

Eva-Marie Håkansson är exportchef och tidigare landslagssimmare. Här tillsammans med Malmstens vd Marcus Malmsten.
Eva-Marie Håkansson är exportchef och tidigare landslagssimmare. Här tillsammans med Malmstens vd Marcus Malmsten.Foto:Björn Solfors

Tommy Malmsten, som under 1970-talet började utveckla de nu världsberömda simlinorna, var också tränare för det svenska simlandslaget. Samarbetet med landslagssimmaren Eva-Marie Håkansson, som bland annat tävlat i fem finaler i två OS, fortsatte senare även i företagsvärlden. I dag är hon exportchef för Malmstens produkter till världens simhallar och stora tävlingsevent.

”Det finns bara 300–400 bassänger i Sverige, och som ett litet och nischat företag måste vi exportera. Våra produkter används i dag i större delen av världen”, säger hon.

Världsmarknaden servas från huvudkontoret i Åhus, där simlinorna tillverkas av en specialutvecklad robot. En större satsning i USA, en av världens största simnationer, har länge varit en våt dröm.

”Med 300.000 offentliga bassänger är den marknaden enorm för oss. Tanken föddes första gången redan på 1980-talet, men tiden har inte varit riktigt mogen”, säger Marcus Malmsten, delägare i andra generationen och vd för familjeföretaget sedan 2016.

Det visade sig vara ytterligare en tidigare landslagssimmare – även han med Tommy Malmsten som tränare – som fick den inställningen att ändras. Mikael Örn, som simmade tredjesträckan i bronslaget i OS i Los Angeles 1984, är sedan länge bosatt i USA med en framgångsrik chefskarriär på IBM i bagaget.

”Mikael var hemma i Åhus och hälsade på för två år sedan. Vi slängde ur oss tanken på USA, och han ville direkt hoppa på det projektet. Sedan dess har vi jobbat stenhårt med att förbereda en amerikansk etablering”, säger Eva-Marie Håkansson.

Nu är det amerikanska dotterbolaget Malmsten Inc. bildat, en container med råmaterial är på plats och i juli inleds simlineproduktionen i Arizona. En stor arktitektbyrå i USA som designar simbassänger har bearbetats i många år, mässor har besökts och nyckelåterförsäljare kontaktats. Lagom till USA-premiären lanseras också en uppdaterad simlina som en stor branschnyhet.

”Vi har tagit hjälp av en professor på KTH, och gjort mängder av mätningar och tester både på konkurrenternas linor och vår. Genom att kunna konkurrera prismässigt, men med bättre funktion och bättre hållbarhet, kommer vi förhoppningsvis att vinna mark”, säger Marcus Malmsten.

”I simsporten handlar det om att slå rekord, och vår målsättning är att bidra med det bästa verktyget för det”, säger Eva-Marie Håkansson.

Den skånska simlinan har hittills använts i nio OS och ett 50-tal VM och EM. Men det är ändå ingen enkel match som väntar i de amerikanska bassängerna.

”Simmarna och simförbunden känner till oss från alla internationella tävlingar, men hos badmästarna ute på baden är vi nog inte så kända. Där, och hos de stora återförsäljarna, måste vi lägga krutet och visa att vi finns”, säger Eva-Maria Håkansson.

Med Tokyo-OS 2020 var ett tionde OS inbokat för det skånska familjeföretaget. Två containrar hade redan skickats när det stod klart att OS flyttades fram. Nu har den tredje och sista containern skeppats – men osäkerheten består.

”Det har ju varit osäkert om OS verkligen blir av i år”, säger hon. ”Vi har fått en specialinbjudan från Tokyo-OS, flygbiljetter och boende är bokat, men hårda restriktioner kommer att gälla för vår personal på plats.”

Foto:Björn Solfors

Osäkerhet är å andra sidan något som präglat verksamheten ända sedan pandemin slog till. Efter ett år av inställda tävlingar och besöksrestriktioner på badhusen, brottas företaget nu med kraftigt höjda frakt- och råvarupriser.

”Plastleverantörerna drog ner produktionen när pandemin slog till för att de väntade sig minskad efterfrågan. Så nu får vi bara en liten del av det vi beställer, och priset på råmaterialet har gått upp 100 procent på ett år”, säger Marcus Malmsten.

Men koncernen har många ben att stå på: vid sidan av monterbara simglasögon, flytleksaker, vattenrutschbanor och utrustning för vattenpolo har höj- och sänkbara bassängbottnar blivit en framgång i Sverige och Europa. Företaget används också som konsulter när det gäller renoveringar och nybyggnationer av badhus – men i USA är det fullt fokus på simlinorna som gäller.

”Ja, linorna blir dragloket i USA och vi räknar med break-even inom 2–3 år. Vi vill ha en lönsam lintillverkning innan vi kompletterar med andra nyckelprodukter. På sikt tror vi att höj- och sänkbara bassängbottnar blir en jätteintressant produkt även för den nordamerikanska marknaden”, säger Eva-Marie Håkansson.

Efter många års tvekan är USA-drömmen nu förverkligad. Varför känns det rätt just den här gången?
”Alla analyser vi har gjort mynnar ut i samma sak. Man måste ha rätt samarbetspartner på plats för att lyckas, som talar samma språk och som förstår vad vi tillsammans kan åstadkomma. Med Mikael Örn hittade vi till slut hundra procent rätt”, säger Marcus Malmsten.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?