1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Landskronaföretag vill sprida kaffedoften norrut

Med utgångspunkt från ett gammalt sädesmagasin riktar Walters kaffe blickarna norrut. Målet är att fyrdubbla försäljningen på fem år. – Vi ska göra det vi är bra på. Vi har en jätteresa framför oss, säger vd David Vrabl, kaffeentusiast med 35 år i branschen.

Foto:Christine Olsson/TT

Landskronaföretaget som rostar sina centralamerikanska kaffebönor i Danmark, vilar på en mer än 60-årig tradition.

Och vissa saker har inte förändrats sedan nu 96-årige Walter Eriksson startade företaget i Malmö 1958.

”Vi har fortfarande samma leverantörer av kaffe som Walter hade när han började. Vi importerar kaffebönor från centralamerikanska gårdar och betalar oerhört mycket pengar för det”, berättar David Vrabl.

”När jag träffade Walter för 30 år sedan hade han ett kaffe, Walters kaffe lyxblandning, som han sålde till restauranger.”

Sedan dess har de varit vänner och 2012 köpte han företaget som då gick under namnet Kaffemagasinet.

”2012 flyttade vi hit och påbörjade en resa där vi plockade fram nya kaffesorter”, berättar David Vrabl när vi besöker företaget som huserar i ett gammalt sädesmagasin som ligger granne med västkustbanan.

”Jag är ju uppvuxen där borta i Örja och sprang här som barn och klinkade rutor”, berättar han.

I de nya lokalerna var Landskronakaffet först ut och året därpå kom jubileumskaffet med anledning av stadens 600-årsjubileum 2013.

Idag är företaget inriktat på att sprida den skånska kaffedoften norrut. Rikstäckande säljföretag och grossister ska bidra till att sätta företaget på Sverigekartan.

”Vi känner att det finns efterfrågan även uppåt landet”, säger René Krogh, styrelseordförande i företaget.

Åren i Landskrona har inte varit problemfria. Tanken var egentligen att företaget skulle bygga nytt i Kronans företagspark, öster om E6, som en del i det tänkta livsmedelsklustret.

”Vi hade paxat 5.000 kvadratmeter mark vid sidan av Oatly och en investeringsgrupp var villig att gå in och investera 45–50 miljoner kronor. Men tomtköpet drog ut på tiden så vi miste det hela och investerarna drog sig ur”, berättar David Vrabl.

I stället fick man upp ögonen för det tomma sädesmagasinet och rustade upp det med planer på att även rosta kaffet på hemmaplan. Men det blev nej, av brandskyddsskäl. I stället finns här huvudkontor, utbildningslokaler och ett litet museum i företagets kaffehistoria.

Myndigheternas nej var då en stor besvikelse.

”Men egentligen var det nog mina drömmar som jag ville ha här. Rent ekonomiskt, med facit i hand, är detta nej det bästa som har hänt”, säger han i dag.

I stället kommer kaffet från grannlandet i väst, där Frellsen choklad och kaffe i Roskilde rostar det skånska kaffet.

”Jag har lärt danskarna att rosta ett riktigt bra kaffe medan det här har blivit ett lager”, förklarar David Vrabl.

De bjuder på kaffe och en lektion i konsten att krama ur det bästa ur bönan.

”Kaffebönan är en av de fetaste bönorna som finns, många som dricker mycket kaffe blir sur i magen och får halsbränna. Det är egentligen en effekt av att när man brygger kaffe, och det finns fett kvar i kaffebönan, så börjar det härskna redan efter några minuter när det kommer i kontakt med värme och syre”, berättar René Krogh.

Och tillägger:

”Vi har en speciell rostningsmetod där vi väljer att rosta bort så mycket fett som möjligt ur bönan, innan den mals till kaffe”, förklarar René.

David Vrabl upprepar hur viktigt det är att hålla en jämn kvalitet.

Därför tar han själv alltid stickprov på sändningarna från Danmark.

”Jag maler och testdricker kaffet innan vi skickar det vidare.”

Kaffet finns inte på butikshyllan. Företaget säljer till restauranger, hotell och kaféer samt företag. Landskrona stad och logistikjätten DSV med stor terminal i Landskrona är två av kunderna.

Walters kaffe rostar i dag cirka 50 ton kaffe per år med målsättningen att nå 100 ton under nästa år.

Förutom en expansion uppåt landet sneglar företaget på den nordiska exportmarknaden.

Går planerna i lås väntar väsentlig försäljningsökning med målsättningen att omsätta 20 miljoner kronor om fem år.

Då ska också företagets fyra bryggkaffesorter ha fått sällskap av en helt igenom ekologisk kaffesort. I takt med att efterfrågan på ekologiska produkter ökar arbetar man med att ta fram både hela och malda bönor med inriktningen hundra procent ekologiskt.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?