Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Landskronaföretag ställer om – tillverkar 150.000 skyddsvisir om dagen

När många industriföretag drar ner på produktionen växlar Treform Packaging upp.

Företaget har delvis ställt om från förpackningsindustrin till att tillverka mellan 100.000-150.000 skyddsvisir om dagen. Och tagit in extrapersonal.

Foto:Mikael Fritzon/TT

I 50 års tid har Treform Packaging, med säte i Landskrona, i huvudsak tillverkat förpackningar till livsmedelsindustrin. I samband med att Covid-19 dragit fram över världen har den marknaden delvis minskat.

När bolagets största kund, salladsleverantören Picadeli, började minska sina behov i slutet mars dalade volymerna ordentligt. Förpackningar till färdigrätter och kakor har istället ökat.

”I Tyskland och Frankrike stängde man ner tidigare. Normalt börjar volymerna öka så här års, med varmare väder, men i just Tyskland och Frankrike är det tvärstopp. I Sverige kör man på, men på en extremt låg nivå”, säger vd Thomas Olsson.

Precis som många andra företag korttidspermitterades medarbetarna i början av pandemin. Men redan efter någon vecka fick samtliga anställda komma tillbaka på heltid. Och extrapersonal har kallats in.

Pandemin fick företaget att tänka om och också börja tillverka skyddsvisir till sjukvården. Bland annat till Region Skånes verksamheter, i detta fall till Skånes universitetssjukhus. En verktygstillverkare som gör verktyg till Treform Packaging gjorde en 3D-modell av bågen till skyddsvisiret. Ett annat företag producerar formsprutade bågar som sedan transporteras till Landskrona där skyddsvisiret tillverkas och monteras ihop.

Region Skåne hörde av sig till Treform Packaging med en önskan om 10.000 skyddsvisir om dagen. Dessutom levereras skyddsvisir till många andra regioner.

Veckan före påsk ställde företaget om produktionen. Skyddsvisir, produceras i materialet APET, ett material som tillverkas av samarbetspartnern Scanfill AB i Ystad.

”Vi monterar visiret här. Monteringen sker manuellt och är både tids- och personalkrävande”, säger Thomas Olsson.

Själva visiret körs i företagets maskiner, totalt kommer det att tillverkas cirka 100.000-150.000 dagligen.

”Vi har fått förfrågning från andra regioner också och i takt med att efterfrågan ökar kommer vi öka vår produktion.”

Han tror också att sjukvården kommer ha en annan syn på smittskyddsutrustning i framtiden och använda det mer frekvent än tidigare. Därför tror han att det kan bli en mer långsiktighet, vilket kan innebära att Landskronaföretaget behåller en mindre produktion av skyddsvisir även i framtiden.

”Normalt upphandlas saker, men det här har gått så fort, den tiden har inte funnits. Det är svårt att veta hur regionerna tänker om det blir ett mer permanent läge”, säger Thomas Olsson och tror också att eftersom mycket skyddsutrustning tidigare kommit från Kina, att man nu tänker om och handlar lokalt och säkrar upp sina leveranser.

Kravet från Region Skånes håll, för att få tillverka skyddsvisiren, var att tillverkningen var livsmedelsgodkända.

”Jag frågade om de hade ytterligare krav men det hade de inte.”

Thomas Olsson upplever det som svårt att komma i kontakt med rätt person och nå fram när de från företagets håll har försökt att nå ut till regioner och kommuner.

”Alla pratar om att det är brist på skyddsmaterial, men det finns, vi kan öka vår produktion och det finns fler än vi som kan göra det vi gör, säger han, men upplever ett glapp i kontakten med de beslutande instanserna.”

Region Skånes jobbar med såväl befintliga leverantörer av skyddsutrustning, som med nya leverantörer som regionen tidigare inte haft avtal med och med företag som ställt om sin produktion för att stötta vårdens behov.

”Inköpsavdelningen jobbar aktivt med att kontakta leverantörer som man vet har skyddsprodukter och tecknar avtal med dem. Det har också kommit tips om leverantörer från andra håll eller företag som själva har hört av sig”, säger Region Skånes inköpschef Ingrid Bergman.

För tillfället får Region Skåne leveranser från fyra sydsvenska företags som ställt om sin produktion och som i normalfallet inte producerar skyddsutrustning.

Dessa är Trioplast i Landskrona som gör långärmade skyddsförkläden, Marka Pac i Markaryd som gör visir, textilföretaget ACG-gruppen i Borås som syr långärmade skyddsrockar och Perstorp som gör handsprit.

Totalt jobbar Regionen mot ett 40-tal leverantörer. Varav 25 är nya leverantörer och fyra är företag som ställt om sin produktion.

Skyddsvisiren som Treform Packaging gör i Landskrona är en direktleverans till Skånes universitetssjukhus och är ett eget inköp från Sus sida.

”Vi är ett komplement och en del av Region Skåne och när vi såg problemet med skyddsutrustning tog vi tag i det, i dialog med inköpsavdelningen på regionen. Här behöver vi jobba med alla kanaler för att få in skyddsutrusning och då satte vi igång en organisation av materialförsörjning på Sus”, förklarar Frida Lindkvist, ekonomichef på Sus.

Sus får, enligt Frida Lindkvist, majoriteten av sitt skyddsmaterial via regionens inköpsavdelning.

”Vi behöver inte vara självförsörjande på skyddsmaterial. Och det här inköpet av visir gör vi för Region Skåne. De volymerna är inte bara till oss utan kan fördelas i regionen om så behövs”, säger hon.

Som läget är nu täcker skyddsutrustning behovet som finns.

”Just nu har vi en stabil nivå. Vi kan skydda både personal och patienter”, säger Ingrid Bergman, men utesluter inte att kontakt med fler leverantörer kan komma att bli aktuellt.

”Vi identifierar behov av produkter hela tiden, både nya men också andra som är kritiska och som vi på grund av världsläget inte kan få den vanliga leveransvägen.”

”Vi är mycket intresserade av att komma i kontakt med företag och är oerhört tacksamma för de som har hört av sig. Vi jobbar hårt med att kontakta tillbaka och det kan vara så att vi inte når alla eftersom det är en stor mängd. Vi tittar också på vad vi har brist på och riktar in oss på det”, säger hon.

På Region Skånes hemsida finns det en länk som heter ”Vill du hjälpa till”. Där kan man som företag fylla i kontaktuppgifter och information kring vilka tjänster eller produkter man kan bidra med

För tillverkning av skyddsutrustning ställs samma kvalitetskrav på såväl nya leverantörer som de som ställer om. Produkterna ska vara godkända både vårdhygieniskt och arbetsmiljömässigt; är det säkert för personalen, håller produkten?

”Vi gör en kontroll av både företaget och produkten”, säger Ingrid Bergman.

Tror du att ni kommer tänka annorlunda kring skyddsutrustning senare, när det här viruset har lagt sig, och säkra upp leveranser på ett annat sätt?
”Man lär sig av allt. Självklart kan vi dra mycket lärdom av den här perioden och ta med oss in i framtiden. En sådan lärdom är behovet av någon from av lager av olika skyddsprodukter. Framöver behöver vi någon from av lager, det tror jag blir tydligt”, säger Ingrid Bergman.


Innehåll från AccountorAnnons

Life science-bolag behöver ha koll på sina siffror

Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.
Kling i Nasdaq-kockan. Yilmaz Mahshid, CFO på Pledpharma med Anders Larsson och Malin Wikstrand från Accountor i samband med Pledpharmas notering på Nasdaq 31 oktober 2019.

Rätt ekonomisk information i rätt tid är viktigt inom Life Science för att dessa bolag ska kunna gå ut med denna till investerare och på marknaden. Noterade bolag har i tillägg specifika regler och rapporteringstider att följa. 

– Det är extra roligt att jobba med life science- och utvecklingsbolag just för att de är så intresserade av sina siffror, säger Malin Wikstrand, redovisningskonsult på Accountor. 

Malin Wikstrand sitter på Accountors Lundakontor i Medicon Village Science Park. Accountor har haft kontor där sedan 2012 då Medicon Village startade upp, idag en nätverksmiljö med 150 företag och organisationer med tillsammans 2200 medarbetare. Det är en intressant miljö att finnas i och Accountor har life science samt forsknings- och innovationsföretag härifrån som kunder. Hon tycker det är inspirerande att sitta nära kunder. 

– Det är roligt att man kan stöta på varandra, ta en kaffe eller lunch och lyssna på hur det går för deras projekt. Det är en häftig miljö att sitta i, säger Malin Wikstrand. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountors samarbete med Life Science-bolag. 

Börsnotering ställer fler krav

Malin Wikstrand tycker om att jobba med bolag som har tydliga rutiner. Att sätta upp rutiner och att arbeta helt digitalt är hennes vardag. Är bolagen börsnoterade har de fler krav på sin ekonomiska information och på transparens. 

– Det är roligt att vara med i den processen, säger Malin Wikstrand. 

Effektiviserar och professionaliserar

Ett bolag hon jobbar med, Pledpharma, noterades på Nasdaq förra året.  

– Sedan vi började jobba med Accountor har vi gått över från mycket manuell hantering av ekonomiarbetet till helt digitalt arbete. Utöver att digitaliseringen har effektiviserat ekonomiarbetet ger den också en skalbarhet. Vi kan växa utan något större merarbete. Arbetet flyter dessutom på obehindrat oavsett var i världen vi är samtidigt som vi samarbetar med Malin Wikstrand i Lund och Peter Einarsson, senior advisor på Accountor, i Stockholm, säger Yilmaz Mahshid, PhD, CFO på Pledpharma. Han fortsätter:

– Övergången till Nasdaq med rapportering enligt IFRS gör att det behöver vara bra kvalitet på rapporteringen samt att vi är mer pålästa då vi genomgår granskning från många håll. Processerna och arbetet inom ekonomi har professionaliserats till en helt annan nivå och Accountor har varit en del utav den professionaliseringen. 

Fakta Accountor 

Accountor är en del av Accountor Group, en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. Accountor hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare personalprocesser.

I Sverige är de 300 anställda, varav 270 konsulter på 8 orter. Accountor Group har över 100 kontor i sju länder: Sverige, Finland, Norge, Danmark, Nederländerna, Ryssland och Ukraina. De drivs av en passion att uppnå resultat och att sträva mot framgång tillsammans med sina kunder. 

EXTERN LÄNK: Läs mer om Accountor här. 

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?