Landsbygdens egna mobilitetstjänst tar inspiration av Airbnb

Med inspiration från Airbnb och intresset för hållbarhet var Tobias Forngren med och startade den digitala delningstjänsten Freelway. Efter ett antal år av utvecklingsprojekt visar nu bolaget svarta siffror.

Freelway har hjälpt till att ta fram en tjänst för transporter i Södra Årefjällen – bla
Freelway har hjälpt till att ta fram en tjänst för transporter i Södra Årefjällen – blaFoto:Anette Andersson

Många av mobilitet som tjänst-lösningarn riktar in sig på medelstora- och stora städer i Sverige, men Strängnäsbolaget Freelway har tagit en annan riktning mot förorter och landsbygd. Det började som en digital delningstjänst för transporter av varor, men breddades för ett par år sedan till att också handla om persontransporter.

”Sverige ser väldigt olika ut och det är inte ‘one size fits all’ i städer och på landsbygden. Behoven och förutsättningarna skiljer sig också enormt över landet”, säger Tobias Forngren, medgrundare tillsammans med sex andra och största delägare samt vd för Freelway.

Bolaget startades 2014 och de första åren genomförde man testbäddar med olika kommuner.

”Vi tittade på Airbnb och den kategorin av bolag och förstod vad man kunde göra, men ville skapa en tjänst som gav mer och också kom samhället och befintliga företag till nytta”.

Tobias Forngren, medgrundare tillsammans med sex andra och största delägare samt vd för Freelway.
Tobias Forngren, medgrundare tillsammans med sex andra och största delägare samt vd för Freelway.

Freelways mål är att samordna transporter och man riktar sig till andra företag och organisationer. Det kan handla om att spara pengar på tjänsteresor eller erbjuda samåkning till anställda, vilket också minskar behovet av parkeringsplatser.

I dag har även hållbarhetsaspekten av tjänsten börjat bli säljbar, även om den inte står för sig själv.

”Kan du få ett avtryck i att du minskar koldioxidutsläpp genom att samordna transporter och tjänster är det något företagen ser en dubbel nytta i”, säger Tobias Forngren.

Läs mer: Oprövade samarbeten ska få folk att fimpa bilen

En av kunderna är Södra Årefjällens ekonomiska förening, som tillsammans med Freelway har tagit fram en tjänst för turister och boende i Södra Årefjällen. Det är ett turistområde som inte är lika känt som Åre, men som har tre skidorter – Trillevallen, Edsåsdalen och Vålådalens Fjällstation. För att komma dit tar man ofta tåg till Undersåker, men därifrån är det glest med transporter. Det finns även permanentboenden som har behov av att kunna styra transportbehoven mer.

”Tipset var att ta sig till Åre och boka taxi därifrån, men det gick ibland inte ens att få tag på. Då löste hotellen det så att de hämtade turister med egna minibussar”, säger Tobias Forngren.

MER FRÅN MOBILITY INSIGHTS:
Di Mobilitets nya trendrapport tar tempen på hajpad tjänst
Oprövade samarbeten ska få folk att fimpa bilen
Mobilitetschefen i Linköping: ”Vi vill att 40 procent ska cykla”
Boendet där alla har tillgång till bil – utan att äga en
Dottern fick lyxbilssäljaren att sadla om och bli grön
Därför kan möbeljätten Ikea få fart på MaaS

Men bussarna kördes ofta med få passagerare, och kostade pengar att både använda och när de stod stilla. Aktörerna i Södra Årefjällen räknade på det och kom fram till att man kan kunde anlita ett privat bussbolag och använder numera Freelways tjänst för att samordna transporterna. Där kan turister och boende boka en plats, vilket gör att turisttransfers kompletterar kollektivtrafikens mer sporadiska avgångar.

”Innan kunde man bli sittande i Undersåker i 4-5 timmar om man kom med fel tåg. Det kan också vara tryggt att kunna skicka sitt barn på träning i Åre och veta att det går en transport tillbaka”, säger Tobias Forngren.

I samma gränssnitt går det även att boka hemleveranser så att de boende som sitter hemma och jobbar i området kan få varor och post levererat.

”Kärnan i vår MaaS-tjänst är att titta på vilka transportresurser som redan finns i området som man kan synliggöra och samordna. Det kan ge en ‘win win’ på så många ställen”, säger han.

Det innebär att det lokala bussbolaget kan få en intäktsström, hotellen kan erbjuda bättre service och privatpersoner har bättre rörlighet. 

”Om man börjar någonstans kan det bli självspelande”, säger Tobias Forngren.

Freelways affärsmodell ser olika ut beroende på kund. Det kan handla om månadsbaserade driftsintäkter eller intäkt per såld biljett. De har även SJ med sig i fjällen, som tipsar om att boka transfer i Freelway-appen. 

Bolagets omsättning har gått från 250.000 kronor under 2018 till 1,6 miljoner kronor i fjol. 

”I år är första gången vi kommer att visa svarta siffror”.

 


Innehåll från Nexer GroupAnnons

Kan AI ge oss evigt liv inom 50 år?

Närmare 8 av 10 svenskar tror att teknik bidrar till en bättre framtid, enligt framtidsrapporten Tomorrow Report* från Nexer (fd Sigma IT). I den medverkar flera IT-profiler, bland andra Microsofts Sverigechef Hélène Barnekow och Nexers vd Lars Kry.

Den nya rapporten visar bland annat att svenskarnas ”digitala självförtroende” ökat det senaste året, där kvinnor står för den största ökningen. Enligt Hélène Barnekow kan en förklaring vara den snabba omställningen till digitalt distansarbete med nya krav på ledarskapet – där kvinnor, enligt andra rapporter, är bättre än män i att leda på distans.

Sverige lyfts ofta fram som ett digitalt föregångsland och enligt Hélène Barnekow är detta sant, men också i behov av nyansering.

– Vi är uppkopplade, har fått tillgång till innovativa lösningar som förenklar våra liv och är på vissa områden ledande både inom innovations- och startup-ekonomin. Samtidigt har Sverige hamnat på efterkälken på vissa områden, framför allt inom offentlig sektor, säger Hélène Barnekow.

I den senaste OECD-undersökningen, hamnar Sverige sist på listan över hur långt länder kommit i sin digitala förvaltning. Där behöver Sverige göra mer på en rad områden – teknik, kunskap och nya riktlinjer, men också modernisera lagstiftningen för att underlätta för beslutsfattare att digitalisera den offentliga sektorn. Hélène Barnekow vill även se fler samarbeten inom utbildning och IT-kompetens. Som exempel nämner hon Microsofts eget samarbete med Nexer för att höja unga talangers kompetens inom cybersäkerhet och AI.

Var går gränserna?

I ”Tomorrow Report” har Kantar Sifo undersökt svenskarnas inställning till ny teknik. Bland annat tror 12 procent av de tillfrågade att vi har evigt liv inom 50 år. Vidare säger 30 procent att de skulle välja att leva för evigt redan idag om det gick. Enligt Lars Kry, vd för Nexer, sätter det fingret på de etiska frågorna.

– Tekniken kan förbättra våra liv, men vi behöver även diskutera var gränserna går mellan möjlighet, risk och fara. Vi välkomnar en dialog och kommer initiera en sådan både internt och externt, säger Lars Kry.

Nexers vision är ”Promising Future” och man har en tydlig ambition att göra skillnad. Bland annat har bolaget under coronapandemin levererat IT-kompetens för vaccinproduktion och tekniklösningar för vaccinationsbokning. Men också AI-lösningar för förebyggande underhåll och förbättrad kvalitetskontroll, vilket ger företagen en mer hållbar resursanvändning. På frågan vad som är viktigast för att få välfungerande AI-lösningar lyfter Lars Kry tillgången på stora mängder data av hög kvalitet. Oavsett om datamaterialet är bilder, ljud, text eller affärstransaktioner.

Nexer är ett svenskt techbolag inom Danir-koncernen, med ledande kompetens inom strategi, teknik och kommunikation, 1600 experter i 9 länder och över 30 års erfarenhet inom digitalisering, AI, IT och R&D. 

*Läs Tomorrow Report

 

Mer från Nexer Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexer Group och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?