ANNONS:
Till Di.se
START DI TV BÖRS BEVAKNINGAR
ANNONS
Här kan du läsa allt om Di Gasell 2017

Lampfabriken går för högvarv – visar högsta tillväxten sedan första världskriget

2012 klev Katarina Skantze in i sin make Valdemars lampfabrik. Då tog det rejäl fart.
”Populärversionen är att jag klev in och att det började gå bra, men det finns fler aspekter”, säger hon.

Karlskrona Lampfabrik grundades redan 1884, en tid då den svenska försvarsmakten och järnvägen efterfrågade svenskproducerad fotogenbelysning. Men det har inte alltid varit en enkel resa.

”Att driva en småskalig industriell tillverkning i Sverige har varit tufft under många år genom historien”, säger Katarina Skantze och fortsätter:

”Vi tror att vår historia som familjeföretag har hjälpt oss att överleva. Man kämpar lite extra, särskilt när man har passerat den magiska tredje generationen.”

2006 tog Valdemar Skantze över rodret för lampfabriken efter sin pappa Patrik. Han blev då den femte generationens lampfabrikör.

”Valdemar var ensam och drev företaget när hans pappa klev tillbaka. Det är tufft att driva ett företag ensam”, säger Valdemars hustru Katarina Skantze.

Sex år senare klev hon själv in i bolaget och sedan dess har det mesta pekat uppåt.

”Valdemar är den kreativa hjärnan som är skicklig på formgivning och produktion. Han behövde däremot hjälp med marknadssidan och personaladministration, det kunde jag.”

Företaget har inte haft en sådan tillväxt sedan första världskriget. Då tillverkades – förutom lampor – också krigsmateriel som patronhylsor och torpeddelar i fabriken.

Lyftet förklarar Katarina Skantze bland annat med ett starkt intresse för svensktillverkade produkter.

”Inredningstrenden har också gått lite från det vita och supermoderna till mer ombonade och varma miljöer. Dessutom har det betydelse för många att det är en produkt med en historia.”

För tillfället pågår en totalrenovering av företagets lokaler som är byggda 1899. En butik har också öppnats i anslutning till fabriken.

”Vi använder inga moderna maskiner och har ett högt hantverksinnehåll i produktionen. Tanken är att det ska bli ett besöksmål, vi har en stolt industrihistoria som vi vill kunna visa upp”, säger Katarina Skantze.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies