1515
Annons

Lämnade toppjobb för enkelt campingliv

SKULEBERGET, DOCKSTA

Han var hyllad global marknadschef på Fjällräven. Men Jerry Engström saknade livsstilen han ständigt marknadsförde men alltmer sällan själv hann uppleva.

”Till slut sa jag upp mig och köpte en camping.”

Jerry Engström lämnade jobbet som hyllad global marknadschef på Fjällräven, för att istället driva Friluftsbyn på Skuleberget, Höga kusten.
Jerry Engström lämnade jobbet som hyllad global marknadschef på Fjällräven, för att istället driva Friluftsbyn på Skuleberget, Höga kusten.Foto:Jack Mikrut

Friluftsbyn på Skuleberget på Höga kusten är i dag både en camping, ett äventyrscentrum, evenemangsplats och konferensanläggning.

Hela området är ombyggt och stilen är modern, många detaljer sticker ut jämfört med en traditionell campinganläggning. Samtidigt som det enkla livet nära naturen fortfarande står i fokus.

”Det var intensiva och roliga år på Fjällräven, vi gick in i Asien och Nordamerika under den perioden och jag reste enormt mycket. Platser som Kinesiska muren, bergen kring Utah och så vidare. Men varje gång jag kom hem till Höga kusten så kände jag att vi hade lika mycket att erbjuda som många andra”, säger Jerry Engström.

”Jag funderade mycket på varför ingen satsade ordentligt på en verksamhet här, mitt i Världsarvet. Sedan insåg jag att det kanske var jag som skulle göra det.”

2013 sa han upp sig från Fjällräven.

”Jag hade insett att jag satt mer och pratade om naturen och visade bilder på den än vad jag var ute och upplevde den.”

Att återvända hem till Höga kusten blev naturligt för Jerry Engström som är uppvuxen i Örnsköldsvik. Han hade redan från början en relativt tydlig bild av vad han ville skapa.

”Jag har velat utmana friluftslivets ramar. Friluftsliv kan vara så mycket mer än att ta sig från A till B!”

Att han slutade på toppjobbet väckte viss uppståndelse i branschen.

”Många var frågande till mitt val Men jag kände att jag ville leva lite enklare. Och idag får jag en enorm tillfredsställelse av att få ge människor de här upplevelserna.”

Friluftsbyn arrangerar i dag några av Europas största friluftsfestivaler. En av dessa är Höga kusten hike som pågår under denna vecka. De 400 vandrarna ger sig ut tillsammans och på kvällarna hålls seminarier och ”after hike” med underhållning och mat.

”Det jag velat uppnå är att erbjuda människor genuina upplevelser i naturen. På något sätt upplever jag att mötena blir mer äkta här ute. Jag tror vi behöver det.”, säger Jerry Engström.

Och idéer är det gott om.

Om någon vecka arrangeras en cocktailtävling med efterföljande fest i skogen.

”Då kommer några av världens bästa bartenders som får i uppdrag att blanda drinkar med ingredienser från skogen.”

Friluftsbyn rullar på – förra året omsatte företaget runt sju miljoner kronor – och Jerry Engström säger att han aldrig har ångrat sitt beslut att lämna toppjobbet som global marknadschef.

”Man kan göra en livsstilsförändring, välja landsbygden och få ett bra, roligt och varierande liv. Jag önskar att fler skulle förstå det.”, säger han.

Att hitta spännande mixer mellan friluftsliv, möten, mat och dryck har hela tiden varit en viktig ambition.

”Landsbygden skulle kunna bli intressant för fler om man bara paketerar om den så den blir lite attraktivare.”

Kombinationen av det traditionella friluftslivet och nytänkandet tror Jerry Engström på, inte minst nu när den aktiva trenden bara blir starkare för varje år samtidigt som allt fler börjar intressera sig för var maten vi äter kommer ifrån.

”Ur-hipstern bor ju faktiskt här ute, på landsbygden har man genom alla tider bakat sitt eget bröd och använt egenodlat.”

”Det är på tiden att bilden av landsbygden uppdateras. Det finns jättemycket levande här ute!”

Jerry gör dock tydligt att det behövs stöd från bygden och de boende i omgivningen.

”Här har man varit positiva genom hela resan. Det betyder mycket.”

Lågsäsongen ägnar Jerry till att föreläsa för att inspirera fler runt om i landet att våga tänka lite nytt och se potentialen i det som finns runt omkring.

”Om vi vill att hela Sverige ska leva så måste vi hjälpas åt!”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?