Läkemedelsbrist hotar Sverige efter brexit

En brittisk krasch ut ur EU den 29 mars, utan utträdesavtal, kan leda till att ett 30-tal läkemedel inte längre går att få tag på i EU-länder som Sverige.

Ansvariga myndigheter vill inte avslöja vilka.

Foto:Kallestad, Gorm

För ett halvår sedan varnade EU:s läkemedelsmyndighet EMA för att 108 viktiga läkemedel som produceras i Storbritannien inte längre skulle kunna säljas i EU till följd av brexit. Efter att ha stämt av med nationella läkemedelsmyndigheter och tillverkare och undersökt alternativa behandlingar har antalet nu minskat till ett 30-tal, enligt Marie Gårdmark, direktör för verksamhetsområdet tillstånd på Läkemedelsverket.

Det handlar både om läkemedel för människor och för djur.

Exakt vilka preparat det handlar om vill varken EMA eller Läkemedelsverket berätta. Arbetet pågår och listan är inte slutgiltig, är beskedet. Men det rör sig dock om viktiga produkter som är auktoriserade på EU-nivå.

Gårdmark utesluter inte att den situation som är på väg att uppstå, om det blir brexit utan avtal, kan göra att det av patientsäkerhetsskäl blir aktuellt att från svensk sida säkra tillgången till specifika läkemedel med hjälp av svenska beslut om undantag från gällande regelverk.

"Det är klart att vi någonstans kan agera om vi ser att vi kommer till ett kritiskt läge och det inte finns läkemedel till patienter som är svårt sjuka. Men vi hoppas fortfarande att vi kan lösa detta på ett EU-gemensamt sätt", säger hon.

Bland läkemedelsföretagen i Sverige är svensk-brittiska Astra Zeneca AZN +0,27% Dagens utveckling mest exponerat mot Storbritannien.

"De har lagt ned motsvarande en halv miljard kronor på att förbereda sig på brexit, säger Jonas Vikman, samhällspolitisk chef på Lif, de forskande läkemedelsföretagens branschförening.

Han tillägger att de problem som trots alla förberedelser kvarstår inför den 29 mars i första hand är politiska, inte av industriell karaktär.

"Ett läkemedel som produceras och distribueras i mars är ju lika säkert i april. Så det är inga problem med läkemedlen. Det som är oklart är hur regelverket kommer att bli", säger Vikman.

"Vi är snart i mitten av januari och beslutet är inte fattat ännu, så vi vet ju inte riktigt vilket regelverk som styr från 29 mars och framåt. Det är kort om tid", tillägger han.

Den stora omställningen till följd av brexit kommer samtidigt som EU:s läkemedelsmyndighet EMA går på sparlåga. Myndigheten har flyttats från London till Amsterdam, vilket lett till ett stort antal personalavhopp. EMA räknar med att vara i full gång i Amsterdam först i sommar.

EMA-flytten och förlusten av den brittiska läkemedelsmyndigheten i gruppen har gjort att nationella läkemedelsmyndigheter i EU har fått betydligt mer att göra. Bland annat tar de över en del av de tillsynsärenden som tidigare hanterades i Storbritannien.

Läkemedelsverket i Uppsala har, för att lösa den ökade arbetsbördan till följd av brexit, fått ett extra budgettillskott på 21,5 miljoner 2018 och 13,4 miljoner i år.

Att beloppet minskar i år handlar enligt Gårdmark om att man från och med i år antas börja dra in intäkter från den ökade tillsynsverksamhet som Läkemedelsverket får till följd av brexit.

"Från och med 2019 räknar vi med att också börja få in brittiska ärenden och då får vi intäkter och nettokostnaden blir mindre."

Lageruppbyggnad är ett sätt att hantera problemen som befaras och den brittiska regeringen har uppmanat branschen att öka sina lager av läkemedel för att täcka ytterligare sex veckors konsumtion. Några sådana påbud finns inte på EU-sidan eller i Sverige.

Den brittiska regeringen har även öppnat för att landet ensidigt kan komma att godkänna läkemedel som testats och godkänts i EU. Inte heller på den fronten har EU eller Sverige följt efter.


Innehåll från Range RoverAnnons

Laddad för långresor

Laddhybriderna har tagit ett stabilt grepp om den svenska bilmarknaden.

Ett av de bilmärken som ligger långt framme är brittiska Land Rover.

2020 är året när laddbara bilar på allvar började breda ut sig på de svenska vägarna. Hittills i år har 77 000 laddbara bilar registrerats, vilket gör att andelen nyregistrerade laddhybrider ökat med hela 158 procent jämfört med 2019. 

Enbart under november månad motsvarade hybridmodellerna 38,7 procent av samtliga nyregistreringar av personbilar i Sverige. Det visar att försäljningen av laddbara bilar nu är större än både bensin- och dieselbilar.

Tweed och teknologi

Det brittiska bilmärket Land Rover står med bakhjulen fast förankrade i en tradition där bra komfort och trygg fyrhjulsdrift alltid har varit en framgångssaga.

Samtidigt snurrar framhjulen nyfiket mot den nya tidens smarta och säkra suv, klädd i lika delar elegant brittisk tweed och teknologi.

Den snabba och stora efterfrågan på laddhybrider gör nu att hela bilmärkets Range Rover-familj i dag även finns med förfinad elkraft.  En av modellerna är Range Rover Evoque, som med sina läckra linjer blivit en ständigt återkommande prisvinnare sedan den första gången introducerades för exakt tio år sedan.

Modellen som gillar både stad och landsbygd

Hybridversionen Range Rover Evoque PHEV lanserades tidigare under året. Med den här plug in-hybriden går det att rulla upp till 55 kilometer på ren eldrift. 30 minuter tar det sedan för att ladda batteriet upp till 80 procent med hjälp av en DC-snabbladdare. 

Allt om Range Rovers elkraft här 

Genom att kombinera den klassiska förbränningsmotorn med en modern elmotor skapas en dynamik ur det bästa av två olika tekniker. I standardkörläget kombineras bensin- och eldrift. I EV-läget rullar Range Rovern på ren eldrift. Övergången mellan motorerna sker i det närmaste sömlöst – och gör att Range Rover Evoque PHEV med sin fyrhjulsdrift glider fram på både snöfria stadsgator och över decimeterdjupa vita vintervidder. Alldeles oavsett om du väljer att köra mer eller mindre ljudlöst.

Land Rover erbjuder en mängd olika alternativ för laddning, antingen om du parkerar hemmavid eller är på väg runt riket. Med en mode 2-laddkabel görs den längre fulladdningen över natten, och med en installerad laddbox därhemma nås full laddning efter bara drygt två timmar.

Vanliga frågor och svar om hybridbilar 

Sofistikerat kraftfull

När det kommer till kombinationen kraftfullhet och nyskapande har Range Rover Sport blivit en ikonisk modell ända sedan lanseringen för 16 år sedan. 2018 rullade den första gången ännu tydligare mot framtiden som plug-in hybrid. 

Innanför ett sofistikerat yttre väntar 404 hästkrafter i ett sportigt paket – fördelade på bensinmotorns 300 hk i kombination med en elmotor på 85 kW. Elmotorn ger upp till 51 kilometer utsläppsfri bilkörning. 

I standardutrustningen på hybridmodellen av Range Rover Sport ingår bland annat ett Drive-paket som innehåller en rad funktioner för att göra vinterresan både tryggare och säkrare; som trötthetsvarnare, övervakning av döda vinkeln och avläsare av vägskyltar. 

Uppvärmd framruta och uppvärmd ratt är några andra detaljer som är med och skapar den ombonade känsla det är att ta plats och sjunka ner i förarsätet på väg mot ännu en resa.

Komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper genomsyrar både Range Rover Sport PHEV och Range Rover Evoque PHEV. Just nu erbjuds många specialpaketerade Signature-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen här för privatpersoner 

Mer om kampanjen här för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?