1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Läkemedelsbolag får klartecken i Kina – bäddar för kraftigt vinstlyft

Läkemedelsbolaget Cernelle i Ängelholm har fått grönt ljus av kinesiska myndigheter för lansering av pollenbaserade läkemedel mot prostatabesvär. Med kommande försäljning i Kina räknar bolaget med en fördubblad produktion, nyanställningar och kraftig vinstökning.

Ken Tinebo, vd för Cernelle.
Ken Tinebo, vd för Cernelle.Foto:Niklas Gustavsson.

För drygt två år sedan tecknade Cernelle ett samarbetsavtal med det kinesiska läkemedelsföretaget Mei Rui, för att tillsammans lansera ett växtbaserat läkemedel i Kina för godartade prostatasjukdomar. Parterna sökte kommersiellt tillstånd hos kinesiska myndigheter för ett par läkemedelsingredienser som Ängelholmsföretaget har utvecklat från pollenextrakt. Och nu har de kinesiska myndigheterna gett tummen upp för den gemensamma ansökningen. Försäljningsstart för medicinen i Kina är planerad till senast början av nästa år.

”Det här är enormt stort för oss, en fantastisk möjlighet och väldigt bra för hela regionen”, säger Ken Tinebo, vd för Cernelle.

I dag tillverkar Cernelle årligen cirka 250 miljoner tabletter som innehåller extrakt av pollen från råg, timotej och majs. Tabletterna är godkända av Läkemedelsverket och klassas som receptfritt läkemedel.

Förra året genererade verksamheten en omsättning på drygt 70 miljoner kronor fördelat på nästan 40 anställda vid anläggningen strax utanför Ängelholm. Det är en halv miljon kronor mer jämfört med 2019, medan vinsten efter finansnetto ökade med över tre miljoner till 5,7 miljoner kronor.  

Bolaget har försäljning i Japan, Sverige, Korea, Tyskland, Frankrike och Österrike. Och när nu dörren till den kinesiska marknaden står vidöppen finns det mer att hämta. I Kina uppges 280 miljoner män med godartade prostatasjukdomar vara i behov av behandling. 

”De närmaste fem åren räknar vi med 150-200 miljoner kronor i omsättning, det är fullt nåbart. Den skalbarhet vi har innebär också att lönsamheten kommer att öka avsevärt. Målsättningen är att lyfta bolaget till en världsledande position inom pollenextraktion och produkter för medicinskt bruk med fokus på godartade prostatasjukdomar”, säger Ken Tinebo.

2005 köptes Cernelle av utvecklingsbolaget Backahill som kontrolleras av familjen Erik Paulsson, med resurser att finansiera läkemedelsbolagets fortsatta utveckling. Sedan ett par år tillbaka pågår det olika projekt i Ängelholmsfabriken för att öka möjligheterna att växa i Sverige, samt på nya marknader i Asien och Europa.

”Vi håller på att göra en uppgradering i produktionen, men vi måste också göra en nyinvestering för att öka kapaciteten ytterligare. Det här innebär flera nyrekryteringar framöver; produktionspersonal, samt ökad ingenjörskompetens för uppskalning och installering av nya produktionslinjer för läkemedelstillverkning”, säger Ken Tinebo som inte kan svara på hur många nya arbetstillfällen det rör sig om:

”För tillfället gör vi en noggrann studie med inhyrda konsulter som ska komma fram till vilket personalbehov vi har.”

Enligt Ken Tinebo handlar ändringarna i fabriken om investeringar på totalt cirka 100 miljoner kronor. Men pengarna ska inte bara tillgodose bolagets ökade produktionsvolymer de kommande fem åren. Satsningen tar höjd för att fabriken ska kunna serva successivt ökade läkemedelsvolymer tio år framåt, kanske även med tillverkning inom ytterligare sjukdomsområden. 

I nuläget har Cernelle dock fortsatt fokus på godartade prostatasjukdomar. Här driver bolaget bland annat en ny registreringsprocess i Sydostasien för sitt växtbaserade läkemedel, med Sydkorea som första marknad ut. 

”Vi har samarbete med ett företag i Korea där vi inom de närmaste åren räknar med att få ett godkännande och registrering av våra produkter för kommersiell lansering. Vi har även andra registreringar på gång i Europa med stort fokus på kronisk prostatit”, säger Ken Tinebo.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?