Annons

Läkaren som blev vårdens största serieentreprenör

Han är en av den svenska vårdsektorns mest passionerade återfallsentreprenörer. ”Min roll är att ta de första stegen, när ingen annan törs”, förklarar läkaren Rickard Lagerqvist som på drygt fem år startat tre företag i hälsovårdssektorn och brutit ny mark med digitala lösningar i fokus.

Rickard Lagerqvist
Rickard LagerqvistFoto:Joey Abrait

”Vårdtrycket bara ökar men intäkterna som samhället har för att täcka kostnaderna för det ökar ju inte alls i samma utsträckning, så vi är tvungna att titta på nya sätt att använda de pengar som finns så att de räcker till så många som möjligt. Där är digitaliseringen en viktig del, om än inte den enda”, slår Rickard Lagerqvist fast.

Han är hemma och ”lite småkrasslig” när vi når honom på telefon.

”Jag gjorde ett snabbtest men det var negativt. Det känns som jag är den sista i bekantskapskretsen och företaget som inte smittats av corona, tyvärr.”

Just provtagning för covid-19 är kanske det som i dag de flesta förknippar med Rickard Lagerqvists förstfödda bolag, Werlabs. Företaget erbjuder hälsokontroller genom blodprov och var i våras bland de första att erbjuda masstestning för covid-19.

Werlabs drog han igång helt på egen hand 2013 med 20.000 kronor i startkapital samtidigt som han fortsatte arbeta som läkare. 

”Jag älskar att jobba som distriktsläkare och träffa och skapa relation till patienter men jag älskar också entreprenörskapet, innovation och att förändra gamla strukturer.”

Entreprenörskapet har han i blodet, uppväxt i en restaurangfamilj och drev själv restaurang tidigt liksom säljbolag och musikförlag. 

”Jag hade också ett gravt missbruk som jag länge tampades med samtidigt som jag gjorde allt detta.”

Lösningen blev självrehabilitering med ”något riktigt svårt och utmanande så jag måste skärpa till mig” vilket fick bli läkarstudier.

Men inte förrän sista terminen på läkarlinjen kapitulerade han och insåg att han behövde professionell hjälp och är sedan dess nykter alkoholist.

”Jag upplever att jag fått en ny chans i livet efter att faktiskt haft döden flämtandes i nacken. Inget känns längre särskilt farligt för mig. Den erfarenheten är tacksam att ha som entreprenör, jag har inte så mycket rädslor i mig. Min roll är att ta de första stegen, när ingen annan törs.” 

Efter att ha lämnat Werlabs startade han Colivia, en digital bemanningsplattform för sjukvårdspersonal.

”Jag har ganska dåligt självförtroende när det kommer till hur man bygger en organisation, skalar upp ett företag. Det finns många andra som kan det mycket bättre.”

Senast i raden av bolag han startat är Mindler, en digital psykologtjänst.

Rickard Lagerqvist har dock skaffat sig en hel del värdefulla erfarenheter på vägen efter tre startup-resor.

”Med Werlabs lärde jag mig att lita på mina egna idéer. Vilka personer och vilken typ av kompetens som är viktiga om man ska ta något från en idé till ett riktigt bolag. När man gör oprövade saker handlar det också om att göra mer rätt än fel. Man gör ju mängder av misstag.”

Vården är också en speciell bransch med rigorösa regulatoriska begränsningar och hög säkerhet. 

”Vilket det ska vara. Det måste finnas en evidens bakom, ett vetenskapligt perspektiv som gör att inte alltför utflippade idéer får fäste. Därför underlättar det väsentligt att ha läkarbakgrund och kunna ta avstamp i en klinisk verklighet.”

Just nu är det psykisk ohälsa som vårdmässigt ligger honom varmast om hjärtat.

”Psykologin har länge varit en ganska flummig vetenskap. Men med Mindler, där vi har hundratals möten varje dag, får vi möjligheter att med tiden göra studier på ett otroligt effektivt sätt och ta psykologin från vetenskapens bakgård och göra den mer datadriven och jämställd med all annan medicinsk vetenskap.”

Men det kliar också i innovatören Rickard Lagerqvist att komma vidare.

”Nu har det varit mycket kring videomöten och chattar, nu måste vi få in mer innovation”, konstaterar han och erkänner att han har huvudet fullt av nya idéer.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera