Annons

Lågt grundvatten på många håll i landet

Grundvattennivåerna är låga på många håll i landet. Fjolårets varma sommar följdes av en torr höst, men framförallt har nederbörden varit för liten sedan en längre tid tillbaka.

”Det är läge att vara vaksam”, säger Bo Thunholm på Sveriges geologiska undersökning (SGU).

Foto:Ingemar D Kristiansen

I de små grundvattenmagasinen, som främst försörjer dem med egen brunn, har man kunnat se en viss återhämtning den senaste månaden efter väldigt låga nivåer i höstas. Men för de större magasinen, som står för den kommunala vattenförsörjningen, är läget mer bekymmersamt.

”Vi har mycket låga grundvattennivåer i de östra delarna av Svealand och nordöstra delarna av Götaland. På en del håll ligger vi nära bottennotering sedan vi började mäta för 50 år sedan”, säger Bo Thunholm, grundvattenexpert på SGU.

På dessa platser behövs nederbörd betydligt över det normala under flera månaders tid för att man ska vara på den säkra sidan. Fjolårets varma och torra sommar har spelat en viss roll, men inte så stor som man skulle kunna tro — problemen beror i stället på att det under ett par års tid varit för lite nederbörd generellt.

”Läget är inte alarmerande, men det finns anledning till vaksamhet och att ha beredskap”, säger Bo Thunholm.

Även i delar av mellersta Norrland är vattennivåerna under det normala. Vissa områden, framförallt de kustnära, är också alltid känsligare än andra.

”Det handlar exempelvis om Gotland och Stockholms skärgård, där man kan få problem även en normal sommar. Här är grundvattnet alltid lågt av naturliga orsaker, det är svårare att magasinera vatten och till det kommer befolkningstryck i form av turism.”

Och om även årets sommar skulle visa sig bli torr och varm är risken stor för att vi får se en repris på fjolårets situation, då många kommuner införde bevattningsförbud och uppmanade allmänheten att spara på dropparna.

”Det kan vi räkna med på många håll i landet. Men det beror också på hur kommunerna har löst vattenförsörjningen lokalt och hur känslig man är för låga nivåer.”

Innehåll från &franklyAnnons

Här är verktyget som skapar engagemang på arbetsplatsen

Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.
Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.Foto:Foto (t.v) Johanna Fond.

Genom att regelbundet mäta, analysera och agera på aktuell feedback från medarbetare kan en organisation styras mot högt medarbetarengagemang och därmed bättre resultat.

Det gjorde företaget PayEx – och nu belönas man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild”.

– Det känns fantastiskt, säger Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.

Företag som har engagerade medarbetare är mer produktiva, mer lönsamma och presterar med bättre kvalitet, enligt olika studier. Engagerade medarbetare bidrar också till nöjdare kunder och en lägre sjukfrånvaro.

HR-tech företaget Simployer tillhandahåller pulsmätningsverktyget &frankly som är ett digitalt verktyg för att mäta engagemang och andra känslor och uppfattningar bland medarbetarna på en arbetsplats. 

Med de insikter som skapas kan ledningen snabbt få veta om något inte är bra för att kunna vidta åtgärder och därmed driva organisationen i rätt riktning. 

Dessa pulsmätningar når regelbundet hundratusentals användare, fördelade i Norden, inom och utanför Europa. En av användarna är företaget PayEx.

PayEx arbetar med betallösningar och har cirka 850 anställda i fyra länder varav cirka 600 i Sverige. Från att tidigare gjort mer traditionella årliga medarbetarundersökningar tog man för fyra år sedan in lösningen från &frankly.

– Vi valde &frankly för att de var tidigt ute på marknaden med pulsmätningar och för att de hela tiden utvecklas. Det har fortsatt att passa oss bra i takt med att vi själva utvecklas, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly är smidigt att använda

Rent praktiskt får medarbetarna genom &franklys verktyg svara på ett antal frågor, antingen fördefinierade av &franklys HR-experter eller formulerade av företaget självt. Man svarar på webben eller i en app i mobilen. Resultaten sammanställs och presenteras för ledningen som kan agera på insikterna.

Genom en målmedveten satsning på verktyget har man på PayEx en ständigt hög svarsfrekvens på 90 procent.

Vägen dit har varit att inte genomföra mätningarna för ofta då det kan trötta ut medarbetarna, men också ställa bra frågor. 

– Vi jobbar aktivt med frågeställningarna så att de är relevanta i rätt tid och vi ger också våra ledare förutsättningar att följa upp på resultatet från mätningarna, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly skapar en bättre organisation

Nyligen belönades man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild” i tävlingen Engagement Award 2022. I nomineringen skriver juryn bland annat att PayEx ”skapar mängder av egna frågor och cheferna jobbar nära sina team med egna pulsar. På så vis blir mätningarna relevanta – för alla”. 

– När våra medarbetare utmanar och vågar så kan vi göra saker bättre. Engagemang är grunden för att vi ska kunna vara ett företag som inte bara levererar utan också utvecklas varje dag. Verktygen från &frankly hjälper oss att uppnå detta, avslutar Jenny Slotte Hassel.

Läs mer på www.andfrankly.se 

 

Mer från &frankly

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med &frankly och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera