ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Hållbart näringsliv

Lågt förtroende för företagens hållbarhetsarbete

  • Lukas Berg. Foto: Lukas Berg

Endast var femte svensk har förtroende för företag när det kommer till utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Det visar en färsk undersökning från analysföretaget Insight Intelligence.

”Jag är inte förvånad, hållbarhet är en komplex fråga”, säger Lukas Berg, vd för Insight Intelligence.

Allt fler företag inser vikten av att profilera sig med ett långsiktigt hållbarhetsarbete, men hur väl lyckas de övertyga svenskarna om sina ambitioner?

95 procent av svenskarna tycker att hållbarhet är viktigt, men hela 77 procent tycker att det är svårt att veta om ett företag är hållbart. Endast var femte svensk har förtroende för företag när det kommer till utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle. Endast kommunerna hade ett mindre förtroende på 12 procent.

Det visar en undersökningen gjord av analys- och kommunikationsföretaget Insight Intelligence i samarbete med branschorganisationen Svensk Handel, banken SEB, hyrbilsföretaget Hertz, frukt- och grönsaksleverantören Sydgrönt, samt Mattias Höjer, professor i strategiska hållbarhetsstudier på KTH.

1.000 personer i åldrarna 16 till 70 år har deltagit i undersökningen som är rikstäckande.

”Förtroendet är litet och jag är inte förvånad, hållbarhet är en komplex fråga”, säger Lukas Berg.

Samtidigt anser 58 procent av svenskarna att ett företags hållbarhetsarbete påverkar dem i ganska eller mycket stor utsträckning, i val av produkter och tjänster. 

”Hållbarhetsarbetet är alltid unikt för varje företag. Jag tror att det handlar om att företag behöver bli bättre på att kommunicera sitt hållbarhetsarbete. De flesta företag i dag arbetar med hållbarhet på ett sätt som inte alltid syns”, säger Lukas Berg.

Han ser också att det finns skillnader mellan olika branscher.

”Företag som jobbar mot konsumenter kommunicerar oftare sitt hållbarhetsarbete än företag som inte är konsumentinriktade, som till exempel konsultföretag.”

Det låga förtroende hos svenskarna, tror han också bottnar i att det är lätt att alla företag dras över en kant, trots att förutsättningarna ser helt annorlunda ut beroende på storlek på företaget, hur företaget ser ut och vad man gör.

”Andelen svenskar som vet hur företag arbetar med hållbarhet är låg. Om man inte förstår hur något fungerar är det svårt att få förtroende för det”, säger Lukas Berg.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies