1515
Annons

Lägsta dödstalet i New York på två veckor

Delstaten New York med officiellt nästan 13.400 döda till följd av coronaviruset har blivit USA:s epicentrum för pandemin. Men en liten ljusning kan – kanske – anas.

Foto:John Minchillo

Guvernören Andrew Cuomo har under sina dagliga presskonferenser sett alltmer plågad ut. Men på lördagen fanns en antydan till försiktig optimism hos honom. 

Enligt den officiella statistiken har 540 människor rapporterats ha avlidit till följd av viruset det senaste dygnet, vilket är den lägsta siffran på två veckor. Cuomo hoppas att kulmen över antalet döda per dygn kan ha nåtts i delstaten som har cirka 20 miljoner invånare.

”Vi är inte på platån längre, men vi är fortfarande inte i ett bra läge”, varnade han dock, och påminde om att mer än 2.000 människor det senaste dygnet lagts in för sjukhusvård på grund av coronaviruset.

I delstaten råder bland annat en stanna hemmaregel fram till den 15 maj.

De senaste dagarna har Cuomo skarpt kritiserat president Donald Trump för dennes olika uttalanden om hur restriktioner kopplade till pandemin ska hanteras av delstaterna.

Men på lördagens pressträff var tonen mer försonlig.

”Nu är det inte tid för politik”, sade Cuomo, som är demokrat medan Trump är republikan.

”Hur kan en situation som är illa snabbt bli värre? Jo, genom att politisera alla känslor. Dit ska vi inte gå. Låt oss hålla ihop. Och låt oss arbeta oss igenom detta.”

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Covid-lättnad i megastad där Volvo Cars tillverkar

Från och med måndag släpper den kinesiska mångmiljonstaden Chengdu på de covidrestriktioner som infördes den 1 september. 

Invånare måste dock fortfarande ta ett covid-test varje vecka och uppvisa ett negativt resultat om man vill besöka offentliga byggnader eller åka med stadens kollektivtrafik.

Foto:Karin Olander/TT

Chengdu med 21 miljoner invånare är den största staden i Kina att införa en total nedstängning sedan Shanghai gjorde detsamma tidigare i år. Beskedet betyder nu att till exempel skolor, restauranger och museum kan öppna igen.

Volvo Cars tillverkaren sin bästsäljande modell XC60 i Chengdu, men har sedan tidigare kunnat starta sin produktion igen genom en så kallad fabriksbubbla där de anställda bor på hotell.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera