1515
Annons

Lägst boprisutveckling vid hav och fjäll

En fjällkommun och en kustkommun. Där har priserna på lägenheter respektive villor stigit minst de senaste tio åren, enligt en undersökning från Svensk Fastighetsförmedling.

Jämtländska Åre är den kommun i Sverige där priserna på bostadsrätter gått upp minst under den senaste tioårsperioden, enligt fastighetsmäklarföretaget. Trots den kanske mindre smickrande förstaplatsen har prisökningen varit 47 procent. På andra plats kommer Helsingborg med 59 procents prisökning under perioden, följt av Malmö på 61 procent.

"Det beror sannolikt på att priserna i Åre hade ett högt utgångsläge, för att vara en fjälldestination, redan när den här expansiva perioden började. Åres attraktion beror inte minst på att det är enkelt att ta sig dit med bra kommunikationer", säger Tanja Ilic, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Enligt Ilic finns motsvarande förklaring till att Helsingborg ligger där den gör på listan. Staden har länge varit regionalt attraktiv med ett relativt högt prisläge.

När det gäller villor har den minsta prisuppgången varit i Ronneby. Där har uppgången stannat vid 26 procent för de senaste tio åren. Blekingekommunen följs tätt av de två Skånekommunerna Åstorp, plus 27 procent, och Höör, plus 28 procent.

"Ronneby är en ort där infrastrukturen behöver utvecklas för att underlätta pendling. Att det är olika orter som figurerar när det gäller villor och bostadsrätter beror generellt på det låga utbudet av villor i attraktiva lägen. Det byggs villor och radhus men inte i så stor grad som skulle önskas", säger Ilic.

Den kommun där bostadsrättspriserna stigit mest de senaste tio åren är Borlänge. Där har priserna hoppat upp 369 procent. När det gäller villapriser har den största ökningen, plus 115 procent, ägt rum i Danderyd.


Höganäs bygger lager inför ”en perfekt storm”

Höganäs lider av den osäkra energisituationen i södra Sverige som riskerar att hota metallpulverjättens konkurrenskraft och även omställning mot att bli fossilfritt. 

Det säger bolagets vd Fredrik Emilson. 

”Läget är utmanande, om prisskillnaden mot andra regioner håller i sig slår det hårt mot oss.”

Vd Fredrik Emilson.
Vd Fredrik Emilson.Foto:Lars Jansson

Höganäs AB är världsledande på marknaden för metallpulver. För tillverkningsindustrin har det i flera decennier varit ett alternativ till stål som, rätt använt, kan ge lättare och hållbarare produkter. Inte minst har metallpulver blivit standard för många mekaniska komponenter i bilar. 

Insatsvaror för metallpulver är skrot och järnmalm, som med olika metoder mals till pulver. Tillverkningsprocessen är extremt energiberoende vilket gör Höganäs till ett av Sveriges mest känsliga verkstadsbolag för prisutvecklingen naturgas, el och grön energi. 

”Dagens höga energipriser är utmanande och gör det ännu mer angeläget att vi snabbt ställer om och når vårt mål att bli världens första fossilfria metallpulverföretag. Vi investerar därför i vindkraft, solkraft och även bioråvaror som kan ersätta fossil gas samt kol. Men vi försöker också påverka svenska politiker att ge rätt förutsättningar för en fungerande energimarknad”, säger Höganäs vd Fredrik Emilson när Di träffar honom på huvudkontoret i den skånska kustorten. 

Här finns bolagets klart största produktionsanläggning på 80 hektar klassisk industrimark med anor från slutet av 1700-talet där det bland annat tillverkats keramik, tegel och kakel, innan metallpulver tog över för 100 år sedan. Bolaget har 17 fabriker i världen där de två svenska anläggningarna, i Höganäs och Halmstad, står för runt två tredjedelar av den totala produktionen. 

”Vi vill att Sverige ska fortsätta vara viktigt för oss men just nu känner vi en frustration över inte minst elpriset där vi i södra Sverige ibland betalar fem gånger högre pris än i norr. Skillnaderna mellan olika regioner globalt är ett ännu större problem. När vi måste betala ett högre energipris än till exempel våra konkurrenter i Kina så försvagar det vår konkurrenskraft dramatiskt.”

Enligt Fredrik Emilson fattar bolaget kontinuerligt beslut att flytta produktion till anläggningar där energipriserna är konkurrenskraftiga. Höganäs har det senaste året flyttat ut produktion från Sverige. 

”Men det här handlar om justeringar på kort sikt som kan variera, den stora frågan är var vi lägger våra stora investeringar som ska leva i trettio år. Då måste vi bedöma var vi känner oss mest trygga med tillgången på energi och inte minst grön energi och tror att priserna kommer att vara konkurrenskraftiga. Det finns en risk att det inte blir i Sverige.”

V.d Fredrik Emilson
V.d Fredrik EmilsonFoto:Lars Jansson

År 2013 köptes Höganäs ut från börsen av Wallenbergfamiljens onoterade investmentbolag FAM samt av Lindéngruppen, som ägs av Jenny Lindén Urnes. Sedan dess har bolaget vuxit med i genomsnitt 6 procent årligen, med god lönsamhet. I fjol ökade omsättningen med hela 22 procent när världen öppnade efter pandemin. Omsättningen var 10,5 miljarder kronor och rörelsemarginalen ”över 10 procent”. Hittills i år ligger omsättningen på ungefär samma nivå som i fjol, men med en lägre vinstmarginal, enligt Fredrik Emilson. 

”Som många verkstadsbolag har vi som utmaning att föra över snabbt ökade kostnader på kunder. Vi har en transparent prissättning och har historiskt varit duktiga på det men det finns alltid en viss fördröjning. Dessutom har ju kostnadsökningarna varit extrema den här gången.”

Runt två tredjedelar av Höganäs försäljning är beroende av bilindustrin. Bolaget säljer till företag som nischat sig på att ta fram komponenter, baserade på metallpulver. De säljer i sin tur vidare till underleverantörer som säljer sina färdiga produkter, till exempel motorer och växellådor, till biltillverkarna. Normalt ligger Höganäs därför tre till sex månader efter bilindustrin, konjunkturmässigt. I början av året såg det lovande ut för en snabb återhämtning av bilförsäljningen. Men komponentbrist och fraktkaos har fortsatt att vara ett stort problem.

”Därtill har vi vi kriget i Ukraina och även covidsituationen i Kina som nog är det som oroar mig mest, eftersom Kina är en viktig tillväxtmarknad för Höganäs. Jag ser allt som händer nu som en perfekt storm, vilket gör framtidsutsikten svårbedömd”, säger Fredrik Emilson.

Höganäs bygger upp extra lager för att gardera sig mot framtida prisökningar, ökade problem i försörjningskedjan och för att inte riskera att stå utan metallpulver om marknaden sätter fart. 

”Många resonerar som vi. Därför tror jag att kassaflödet blir den viktigaste fråga för hela tillverkningsindustrin framöver. Om inte försäljningen tar fart kan situationen bli ansträngd.”

Ett normalt år ligger Höganäs investeringar på runt en halv miljard kronor. Enligt bolagets vd ökar siffran sannolikt på grund av den stora omställningen mot fossilfri produktion. Han säger sig vara trygg i att de två ägarna stöttar Höganäs ambitioner.

”Det handlar inte bara om hur vi producerar. En annan stor utmaning är att anpassa våra produkter till en mer hållbar värld. Potentialen finns, metallpulver har nämligen egenskaper som kan skapa förutsättningar för många branscher att ställa om.”

Den stora utmaningen nu är att anpassa sig till elektrifieringen av fordonsindustrin. I dag dominerar laminerat stål i elmotorerna och metallpulver har inte samma ställning som det har i förbränningsmotorer. Men Fredrik Emilson tror att bolagets så kallade mjukmagnetiska metallpulver på sikt kommer in i det snabbväxande segmentet. 

”Nedgången av förbränningsmotorer går i en snabbare takt än vad vi växer på elektriska motorer de närmaste åren. Det är en utmaning som vi delar med våra konkurrenter. Men på sikt är jag övertygad om att vi har en fantastisk potential här.”

Ett bekymmer är att bilindustrin är konservativ och går på existerande lösningar. Fredrik Emilson pekar också på att mjukmagnetiskt metallpulver är klart dyrare än laminerat stål. 

”Samtidigt har det en fördel att det ger mer effektiva och lätta motorer som därmed blir mer snåla och miljövänliga vilket är oerhört viktigt för elbilsföretagen. Premiummärken som AMG, Koenigsegg och Ferrari använder elmotorer som innehåller vårt metallpulver men jag är övertygad om att fler kommer att se fördelarna.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?