1515

Lagret i vardagsrummet har växt med över 1.000 procent

BORÅS.
Tredjepartslogistik för mindre e-handelsföretag har fått Expresspack Sweden att växa med över tusen procent och är därmed årets Gasellvinnare i Västra Götalands län.

Med ett startkapital på endast 15.000 kronor har grundaren Daniel Forslund lyckats skapa 15 arbetstillfällen.

Daniel Forslund, vd och grundare av Expresspack Sweden som sysslar med tredjepartslogistik, har flyttat företaget till större lokaler för att kunna växa i takt med en ökande e-handel.
Daniel Forslund, vd och grundare av Expresspack Sweden som sysslar med tredjepartslogistik, har flyttat företaget till större lokaler för att kunna växa i takt med en ökande e-handel.Foto:Jack Mikrut

Det doftar gott när man stiger in på Expresspack Swedens stora plock- och packlager. Lokalen ligger i den expansiva företagsparken Viared väl synlig från riksväg 40 mellan Borås och Göteborg. I hyllorna finns varor inom segment som konfektion, godis, skönhetsvård och djurfoder. Här plockas och packas i dag 10.000 order i månaden.

”Inom tredjepartslogistiken är vår nisch att erbjuda mindre e-handelsbolag som växer en skalbar lösning som underlättar deras logistikhantering. Det är viktigt för oss att förstå varje varumärkes behov och då kunna hjälpa till med att slutkundens upplevelse när man får varan, den så kallade unboxing experience, alltid ska vara spännande och rolig”, säger Daniel Forslund, ägare och vd för Expresspack Sweden.

”Vi är också behjälpliga med andra tjänster såsom frakt- och tullhantering, produktfotografering och kundtjänst för de e-handlare som är i behov av det.”

Bland kunderna finns tillväxtföretag såsom A part of the Art, Eqvital, Petgood samt Monday 2 Sunday och Tweek som ägs av börsnoterade Humble Group. 

”Innan vi går in i nya samarbeten gör vi en research om tillväxtpotentialen i varumärket och personerna bakom för att hitta guldkornen. Vi vill göra en tillväxtresa tillsammans med våra kunder. Det är våra kunders framgångar som gett oss vårt resultat”, säger Daniel Forslund.

Under Gasellperioden 2017-2020 växte Expresspack Swedens omsättning med 1.120 procent och personalen ökade från en till 15 heltidsanställda, två deltidsanställda och ett par korttidsanställda vid behov. 

Enbart under pandemiåret 2020 ökade omsättningen med hela 36 procent till 28 miljoner kronor. 

Amelie Fogestedt förbereder leverans till kunder.
Amelie Fogestedt förbereder leverans till kunder.Foto:Jack Mikrut

”Godsvolymerna minskade initialt men det tog vi igen i maj, juni och juli. Då skickade vi ut nästan 70.000 order inom loppet av tre månader. Efterfrågan på våra tjänster har växt i takt med att e-handeln ökat.”

Pandemin har varit positiv för logistikbranschen på fler sätt, anser Daniel Forslund.

”Många mindre e-handlare har under pandemin insett hur sårbar man är med eget lager och personal när sjukfrånvaron ökar. Det är svårt att hinna med och det leder till minskad försäljning. Så många har sett fördelarna med att istället ha en extern partner som hjälper de med den här delen av leveranskedjan.”

Daniel Forslund har tidigare arbetat bland annat som kundserviceansvarig inom elektronikbranschen och verksamhetsutvecklare inom jordbruksmaskiner innan han startade eget e-handelsföretag för mobiltillbehör för fem år sedan. Då med lagerhyllor hemma i vardagsrummet.

”Med kunskap från elektronikbranschen visste jag att mobiltillbehör hade bra bruttomarginal så mitt startkapital på 15.000 kronor skulle ganska snabbt kunna förränta sig.” 

Så blev det men fokus skiftade dock snabbt till logistiktjänster. Han upptäckte att för en liten e-handlare som han själv var det svårt att hitta tredjepartslogistik, så kallad tpl, till rimligt pris. 

”Jag hade nytta av mina egna erfarenheter och började erbjuda skräddarsydda tpl-lösningar för uppstartsföretag, något som då saknades på marknaden.”

När efterfrågan ökade stängde han den egna e-handeln. Och 2018 bytte bolaget namn till Expresspack Sweden och lanserade en priskalkylator på hemsidan.

”Med vårt kalkylverktyg kan en e-handlare enkelt mata in sina värden och snabbt få ett utgångspris på hur mycket det kostar att skicka ett visst antal order i månaden. Den transparensen är vi ensamma om och det har bidragit till vår tillväxt”, säger Daniel Forslund. 

Dessutom flyttade den växande verksamheten från Borås till Hyssna och lagerlokaler på 2.000 kvadratmeter. Och lagerchefen Sofia Marö anställdes för att få ett bättre flöde på lagret.

”Jag hade för många hattar. När jag kunde släppa ansvaret för lagerhållningen hade jag mer tid att lägga på försäljningen och bolagets tillväxt.”

Och för drygt ett år sedan var det återigen dags att flytta. Då gick flytten hit till Viared och lokaler på 4.000 kvadratmeter. Men man är snart trångbodd igen. Planen är att fortsätta växa, nästa steg är därför att hitta och flytta till nya lokaler på runt 10.000 kvadratmeter.

”Större yta än så vill vi inte ha för jag vill behålla familjeföretagskänslan där samtliga anställda arbetar, äter och fikar runt samma bord.”

Linnea Ask plockar och packar en leverans.
Linnea Ask plockar och packar en leverans.Foto:Jack Mikrut

Bolaget fortsätter växa under 2021 om än lite långsammare. Omsättningsprognosen är 30-32 Mkr.

”I år har vi gjort stora investeringar i lager som kommer ge utväxling de kommande åren. Dessutom har vi tagit två steg tillbaka och ändrat fokus. Vi ska inte hantera skrymmande varor utan vårt fokus framåt ska vara på snabbrörliga konsumtionsvaror.”

En lönsam tillväxt med god likviditet är viktigt för Daniel Forslund men de stigande energi- och fraktpriserna börjar påverka marginalerna.

”Billiga fartygsfrakter är ett minne blott, andra transportslag kommer nog bli mer konkurrenskraftiga framöver. Och handlarna måste våga ta betalt eller höja priserna när kostnader för frakterna stiger.”

I nästa vecka är det Black Week och Black Friday, hur viktigt är det för Expresspack?
”Orderingången ser ut att fördubblas och det är en viktig period för alla våra kunder. Stor del av dem produkterna vi lagrar är inte så säsongsberoende vilket ger oss ett jämnt flöde under hela året.”

Hur ser Expresspack Sweden ut om tre år?
”Då har vi flyttat till större lokaler och börjat automatisera delar av vårt flöde. Omsättning ligger på 50-55 Mkr”, säger Daniel Forslund.

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?