Lagren svämmar över när pandemin ökar trycket

Logistikfastigheter stärker sin position som de hetaste objekten i sektorn. E-handelsexplosionen i coronakrisens spår bäddar för nya rekord.  

Coronakrisen har ytterligare eldat på den redan stekheta logistiksektorn. Pandemin har riktat ljuset mot riskerna i nuvarande leveranskedjestrukturer. På sikt kan dessa ökade risker i försörjningskedjorna översättas till en högre efterfrågan på alla former av logistikanläggningar, distributionsnav och lager, konstaterar fastighetskonsultbolaget CBRE i en rapport om logistiksektorn i spåren av covid-19.

Dessutom har pandemin inneburit en närmast explosionsartad ökning av e-handeln, en redan stark trend som därmed förstärkts ytterligare under det senaste året. 

Handelsbanken skriver i sin färska fastighetsrapport om starkt ökad efterfrågan på nya och moderna logistik- och lagerlokaler, en trend som pågått de senaste åren. Den kraftigt ökade e-handeln anges som en av de starkaste drivkrafterna, och efterfrågan på snabba hemleveranser för med sig ett växande behov av lagerytor och mer terminalkapacitet. Kraven på snabba leveranser av e-handelsvaror leder också till att det byggs allt mer i stadsnära lägen, såsom Stockholm och Göteborg, enligt Handelsbankens rapport.

Denna effekt med strukturellt ökad e-handel har också resulterat i att börsens premievärderingar på fastighetsbolag med logistikfokus det senaste året blivit ännu större än de redan höga värderingarna vi blivit vana vid, fortsätter banken vidare. 

E-handeln har haft en tillväxt på 39 procent tredje kvartalet och 49 procent andra kvartalet i år. För helåret ligger prognosen på 33 procents tillväxt enligt Svensk Digital Handel.

När vi samtidigt kan konstatera att e-handel kräver mer än tre gånger så mycket logistikutrymme som fysiska butiker, allt enligt internationella logistikfastighetsbolaget Prologis, så är det lätt att förstå den urstarka trenden för logistikfastigheter.

Enligt statistik från affärstidningen Intelligent Logistik kommer nu totalt ett 25-tal storlager på sammanlagt drygt 700.000 kvadratmeter att byggas i Sverige under nästa år, vilket i så fall blir ett rekordår i branschen.

Den förstärkta trenden mot ökad e-handel minskar samtidigt efterfrågan för den fysiska handeln och sätter press på detaljhandelsfastigheter. 

Prologis har i en färsk rapport analyserat trenden där den krisande detaljhandeln leder till att butiksfastigheter, framför allt större köpcenter, nu omvandlas till logistiklokaler. Rapporten fokuserar på USA-marknaden, men de trender som identifierades i studien kommer antagligen även att bli verklighet i olika utsträckning i Europa, konstaterar Prologis.

 


Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?