1515

Lägre resultat från VBG – föreslår utdelning

Verkstadsbolaget VBG redovisar ett resultat efter skatt på 50,9 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2020 (53,6). Resultatet per aktie uppgick till 2,04 kronor (2,15).

Nettoomsättningen uppgick till 760 miljoner kronor (847). Den faktiska organiska tillväxten var negativ med 2,5 procent.

Rörelseresultatet blev 86,2 miljoner kronor (66,8) och rörelsemarginalen var 11,3 procent (7,9).

Styrelsen föreslår en utdelning om 4,50 kronor per aktie för helåret (0,00).

Verkstadsbolagets vd Anders Birgersson beskriver bolaget som finansiellt starkt med bra kassaflöde och flaggar för att det är redo för framtidsinriktade investeringar och förvärv.

Jag är ödmjukt förväntansfull kring att vi kommer kunna fortsätta expandera koncernen. Efter förvärvet av Mobile Climate Control har vi vuxit in i vår nya kostym och är nu mogna att växa igen, främst inom Truck & Trailer Equipment och Ringfeder Power Transmissions affärsområden”, skriver han i bokslutsrapporten.

Anders Birgersson uppger vidare att han är ”mycket nöjd” med VBG VBG B +1,74% Dagens utveckling Groups resultat för fjärde kvartalet. Trots att världen under kvartalet drabbades av en kraftig andra virusvåg kunde VBG redovisa ett rörelseresultat som ökade till 86,2 miljoner kronor (66,8) med en marginal på 11,3 procent.

”Truck & Trailer Equipment gör ett av sina bästa fjärde kvartal genom tiderna, om man ser till ebita-marginalen. Efterfrågan på produkterna har varit god, trots pandemin. Divisionen har visat prov på robusthet och levererat med hög kundnöjdhet, samtidigt som man lyckats hålla nere omkostnaderna”, skriver han.

Ringfeder Power Transmission levererar också ett högre resultat, tack vare en gynnsam produktmix och god kostnadskontroll.

Mobile Climate Control är den division som drabbats hårdast av pandemin. Kollektivtrafiken i Nordamerika har minskat drastiskt under året, vilket inneburit ett reducerat nyttjande av den samlade bussflottan, heter det i rapporten.

”Man har vidare under fjärde kvartalet valt att ta en del omkostnader av engångskaraktär för att vara bättre rustade för framtiden. Arbetet med att strukturera om Mobile Climate Control för ökad lönsamhet fortsätter”, skriver Anders Birgersson.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?