1515
Annons

Lägre omsättning och resultat för Kebni

Antennbolaget Kebni redovisar en omsättning på 8,1 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2020 (10,4). Rörelseresultatet, på ebitda-nivå, blev -2,7 miljoner kronor (0,4).

Nettoresultat summerades till -5,4 miljoner kronor (-1,2).

Under kvartalets gång fick Kebni en förväntad beställning om 2 miljoner kronor från Saab för vidareutveckling av den tröghetssensor som är kundanpassad för Saab Dynamics NLAW-produkt, noterar tillförordnade vd Erik Wiberg i rapporten, och tillägger att bolaget nu är på ”god” väg in i nästa fas i utvecklingsprogrammet. 

Vidare noterar den tillförordnade chefen att bolaget ytterligare stärker sin närvaro i Saudi Arabien genom att bolaget mottagit en uppföljningsbeställning 1,3 miljoner kronor från dess kund för Kebnis Satmission SMP 155DA antennsystem.

”Dessutom färdigställdes våra nya strömlinjeformade Satmission SMP 175DA antennsystem för att testas hos kunder”, skriver tillförordnade vd.

Bolagets leveransprojekt, avseende dess kund i Israel, fortgår men på grund av en andra nedstängning i landet har reseförbudet inneburit att acceptanstester som måste genomföras med fysisk närvaro med kund inte varit möjliga.

”Konsekvensen av detta var att förväntade intäkter senarelagts och för att lindra de ekonomiska följderna tecknades ett brygglån på 12,6 miljoner kronor av bolaget. Samtliga brygglån har återbetalats till fullo under det fjärde kvartalet 2020, samtidigt som den då utförda företrädesemissionen inbringade cirka 45 miljoner kronor före emissionskostnader till företagets kassa”, skriver Erik Wiberg i kvartalsrapporten. 


Midsummer minskade resultatförlusten tredje kvartalet

Foto:Oskar Omne

Solenergiföretaget Midsummer redovisar ett resultat efter skatt på -18,8 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2021 (-37,1). Resultatet per aktie uppgick till -0:32 kronor (-1:19).

Ebitda-resultatet blev -5,3 miljoner kronor (-24,0).

Nettoomsättningen uppgick till 58,2 miljoner kronor (3,5).

Efterfrågan är fortsatt mycket stor på bolagets solcellstak och orderingången överträffade enligt vd Sven Lindström bolagets ”redan högt ställda förväntningar”.

Orderingången för produktlinjen solcellstak i kvartalet summerade till 23,2 miljoner kronor, vilket är 500 procent högre än motsvarande kvartal föregående år. Kapaciteten utgör dock en flaskhals.  

”Vi har nu en utmaning att möta upp den stora efterfrågan på solcellstak med såväl tillverknings- som installationskapacitet. Vi har idag för långa leveranstider och särskilt för vår produkt Slim där kötiden nu är över ett år”, skriver vd Sven Lindström i rapporten.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?