1515
Annons

Lägre auktionsomsättning tyngde Lauritz

Auktionshuset Lauritz.com, listat på First North, hade en auktionsomsättning på 190 miljoner danska kronor, motsvarande en nedgång på 21 procent jämfört med motsvarande period i fjol.

Bolagets intäkter uppgick till 29,0 miljoner danska kronor (47,6). Minskningen beror främst på avyttringen av Fine Art-verksamheten och att det inte blev några intäkter från nya partneravtal. Vidare minskade intäkterna på grund av lägre auktionsomsättning och en svagare svensk krona.

Ebitda-resultat uppgick till 1,4 miljoner danska kronor (12,8). 

Nettoresultatet blev minus 4,2 miljoner kronor (plus 5,1) och vinst per aktie blev minus 0:10 (plus 0:13).

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Läcka på Nord Streams gasledning i Östersjön

En gasläcka har upptäckts på ledningen till Nord Stream 2 utanför Bornholm. Läckaget innebär en fara för sjöfarten i området.

Läckaget upptäcktes efter ett plötsligt tryckfall i ledningen som är dragen i Östersjön från Ryssland till Tysklands norra kust, rapporterar den danska nyhetsbyrån Ritzau.

Trycket föll från 105 bar till 7 bar.

Den danska sjöfartsmyndigheten Søfartsstyrelsen meddelade senare att ett misstänkt läckage upptäckts utanför den danska ön. Danska energistyrelsen bekräftar läckaget som ska ha inträffat sydöst om Dueodde på södra delen av Bornholm.

Varken svenska Kustbevakningen eller Sjöfartsverket jobbar med insatsen, men övervakar händelsen.

– Vi har skickat ut en navigationsvarning för handelsfartygen att man ska hålla sig undan området, säger Sjöfartsverkets kommunikatör Fredrik Strömbäck till TT.

Fartyg måste hålla ett avstånd på minst fem sjömil, motsvarande knappt tio kilometer, från läckaget.

– Det är vad jag förstått gas i ledningen som är brandfarlig, då vill man inte vara i närheten med ett fartyg, säger Strömbäck.

Gasrörledningen är i princip färdigbyggd, men dess kranar i tyska staden Greifswalds kuststräcka har inte öppnats, bland annat på grund av politiska ställningstaganden efter ett politiskt beslut till följd av Rysslands utropande av Donetsk och Luhansk som självständiga republiker och det påföljande ryska invasionskriget i Ukraina i februari.

Rysk export av gas via gasledningen Nord Stream 1 har stoppats med hänvisning till tekniska problem, enligt ryska myndigheter. Orsaken ifrågasätts av Tyskland.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera