Annons

Lågprisjättarna vinnare i coronakrisen

Sveriges många lågprisvaruhus har nästan utan undantag gjort sina grundare rika med stabila placeringar på Sveriges miljardärslista. Coronakrisen innebär att de kan flytta fram positionerna ytterligare.

Flera lågprisbolag har gjort stora vinster på hamstringsvågen i början på coronakrisen.
Flera lågprisbolag har gjort stora vinster på hamstringsvågen i början på coronakrisen.Foto:LEIF R JANSSON / TT

Medan största delen av detaljhandeln blöder och där de konkursade butikskedjorna redan räknas i tresiffriga tal finns vid sidan av dagligvaruhandeln ytterligare en vinnarkategori, lågprisvaruhusen. 

De sju ledande svenska aktörerna har långt över 800 varuhus med en total försäljning på dryga 40 miljarder kronor. Och det är siffror som med all säkerhet kommer att skjuta i höjden. En rad av coronakrisens effekter spelar nämligen lågprisladorna rakt i händerna. 

Vi rycktes ju med i hamstringsvågen för några veckor sedan när det blev väldigt mycket försäljning av tvål, toalettpapper och handsprit vilket gav hysteriska indextal mot föregående år”, berättar Göran Westerberg, vd på Rusta.

”Någon vecka senare svängde det över mer mot träningsutrustning, målarfärg, heminredning och så vidare. Hela vår affär handlar ju om hemmet, och folk är mer hemma i dag. Så vi ser en fortsatt kraftigt ökad försäljning jämfört med samma period ifjol.”

Julas vd Joachim Frykberg vittnar om liknande utveckling.

”När resor och andra aktiviteter inte finns tillgängligt på samma sätt, ser vi att många kunder valt att påbörja projekt i hemmet eller i trädgården. Vi ser också en god tillväxt i vår e-handel och B2B på samtliga marknader. Detta är en trend som vi tror kommer att fortsätta, även efter att vi gått igenom coronaperioden”, förklarar han.

Men även lågprishandlarna har delvis tvingats anpassa sig till nya förutsättningar. Som hos Biltema.  

”Handeln i varuhusen ökar, men det mest intressanta är utvecklingen i användandet av vår köp och hämta-tjänst som vi kompletterade med en drive in-lösning för alla varuhus i Norden. I och med det exploderade omsättningen online. Den feedback vi får är fantastisk – i många avseende rena kärleksförklaringar. Inte minst från de riskgrupper som inte har möjlighet att besöka våra varuhus”, förklarar Johan Gerdevåg, Biltemas marknadschef.

Lika lyckosamt är det inte i Ullared där lågpristemplet Gekås tappat 60 procent av försäljningen hittills under krisen. Och värre kan det bli. Gekås, med sitt enda, 37 fotbollsplaner stora varuhus, är lika mycket resmål som turistattraktion och lockar besökare från hela Europa. Så när turistbussarna slutat rulla ekar det ödsligt tomt i den halländska köpladan.

Rustas Göran Westerberg är inte heller han odelat optimistisk om framtiden.

”Att vi kommer att få en konkursvåg inom detaljhandeln, den saken är klar. Men det här kommer också slå mot produktionskedjorna. Mängder med leverantörer får nu inte betalt, kunder tar inte ut sitt gods så det kommer att bli omfattande kedjereaktioner som gör att leveransstörningar kommer att vara vårt största problem inom kort.” 

Försäljningsmässigt ser han dock ljust även på den närmaste framtiden.

”Det kommer att bli färre utlandssemestrar, många boar in sig och spenderar mer tid hemma än man har varit van vid samtidigt som den ekonomiska osäkerheten med varsel, permitteringar och konkurser också betyder att många ser över sin ekonomi och tittar en extra gång på prislappen, vilket gynnar lågprishandeln.”

Optimismen finns också hos Biltemas Johan Gerdevåg. Han lägger dock in en brasklapp.

”Vi ser väldigt ljust på framtiden, men samtidigt är vi väldigt ödmjuka för det krisen med covid-19 lär oss. Världen som vi känner den kan förändras på ett ögonblick, och vi måste alltid vara förberedda på att förändras med den.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?