1515

Lågprishandeln rusar – sätter press på köpcentrum

Mitt under rådande strukturomvandling har lågprishandeln aldrig gått bättre, enligt HUI.

Utvecklingen kan ske på bekostnad av större handelsplatser.

Lågpriskedjan Rusta.
Lågpriskedjan Rusta.Foto:Joey Abrait

”Trots en avtagande utveckling inom den fysiska sällanköpshandeln ser vi en stark tillväxttakt inom lågprissegmentet”, säger Rickard Johansson, detaljhandelsanalytiker på HUI.

Med aktörer som Rusta och Dollarstore i spetsen går lågprissegmentet på många sätt tvärt emot sällanköpshandelns övriga utveckling, enligt Rickard Johansson. 

Tillväxten inom sällanköpshandeln har under lång tid skett i regionala handelsdestinationer medan handeln på mindre orter stått still. Men vissa lågprisaktörer etablerar sig i högre utsträckning just på mindre orter, som därmed kan ta tillbaka en del av köpkraften, enligt Rickard Johansson.

”Det är ett intressant fenomen. Lågprissegmentet växer visserligen överallt men effekten blir större på mindre orter där sällanköpshandeln länge har varit sämre än befolkningsunderlaget motiverar”, säger han.

Med sitt breda sortiment konkurrerar lågpriskedjorna delvis med de stora regionala handelsdestinationerna som på sikt pressas allt mer av e-handeln, enligt Rickard Johansson.

”På mindre orter blir de ett närliggande alternativ till handelsklustrena. Resan har gått väldigt snabbt så det är för tidigt att säga hur mycket det påverkar, men generellt måste de stora handelsplatserna jobba hårdare framöver för att få konsumenterna att sätta sig och åka en halvtimme med bilen för att handla”, säger Rickard Johansson.

2018 var det andra året i rad som all tillväxt i den fysiska handeln skedde inom dagligvarusegmentet, enligt HUI. 

”Det är nu tydligt att det rör sig om ett strukturellt skifte. Det kommer att bli allt svårare för sällanköpshandeln i butik om man inte har en uppdaterad strategi för framtiden”, säger Rickard Johansson.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?