ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

De vinner varumärkestvist kring ”Foppatoffeln”

Lågprisbolaget ÖoB vinner varumärkestvisten mot Crocs kring ”Foppatoffeln”. Patent- och marknadsdomstolen upphäver nu varumärkesregistreringen av skon.

Den amerikanska skotillverkaren Crocs har menat att ÖoB begått varumärkesintrång genom att under åren 2014–2015 sälja billigare kopior av deras ”Crocs Classic”. ÖoB har i sin tur hävdat att Crocs aldrig borde ha fått varumärket registrerat och har begärt att varumärkesregistreringen ska upphävas.

Domstolen går nu på ÖoB:s linje och menar att det aktuella varumärket endast består av själva utstyrseln av skon. Färg och materialval återgavs exempelvis inte i varumärket. Följden blir att varumärket ska hävas, enligt ett pressmeddelande.

”Det faktum att den aktuella skon har blivit en mycket känd produkt påverkar inte domstolens ställningstagande, eftersom de aktuella bristerna i varumärket är ursprungliga och inte kan läkas”, skriver Patent- och marknadsdomstolen.

Hockeylegendaren Peter Forsberg var med och lanserade Crocs tofflor i Sverige och syntes ofta i marknadsföringen för dem, därav smeknamnet ”Foppatoffeln”.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies