1515

Lager på hög höjd

När det behövs en paus i skidåkningen finns det en bar uppe på fjällkrönet.

På drygt 1.000 meters höjd ligger Lofsdalens Skybar, med whiskey som specialitet.

Högst upp på fjället Hovärken ligger en skybar med whiskyprofil som sticker ut från den i övrigt barnvänliga profilen i Lofsdalen. Det här är ett litet andningshål för maltintresserade vuxna (det är 12-årsgräns i lokalen) som vill njuta av lite stillhet en stund.

Med högtflygande planer skissade Ola Andersson och hans pappa Jan Andersson våren 2014 på en udda placering och whiskylokal som svenska Mackmyra whisky nappade på.

”De sa ’kan ni sälja 75 fat så är vi med’ när de fick se skisserna”, berättar Ola Andersson. ”Vi sålde 150 fat på två månader, innan vi ens fått bygglov, så intresset var väldigt stort.”

I december 2015 invigdes så skybaren med invigningstal av landshövdingen Jöran Hägglund.

Genom glasrutan i golvet kan besökaren se rader av klassiska bourbonfat, fat av svensk ek och mer traditionellt lagrad whisky på sherryfat och romfat. Tunnor med 30 liter 63-procentig whisky, som kostar cirka 20.000 kronor styck exklusive alkoholskatt och moms. Alla transporterade upp med hjälp av bandvagn.

Av de 400 faten har de flesta en personlig ägare, uppmärkta med mässingsplakett. Det finns alltid några extra som kan ’adopteras’ på plats för den som får en oemotståndlig känsla av att äga ett eget fat när han eller hon står där i baren.

Om den dricks upp på plats får man vara en frekvent besökare, men för de allra flesta fatägare ska innehållet efter valfritt antal år tappas på flaskor. Någon speciell höghöjdskaraktär i smak blir det inte om någon trodde det, känslan av 1125-meters-whisky är mer emotionell.

Lokalen är inte bara till för whiskylagring i källaren (den har ändå kostat över tio miljoner att bygga) så en dagsöppen bar, konferens, luncher och förstås bröllop är populära event med den här utsikten.

Det enkla med ett besök är att helt bli betagen av utsikten. Det svåra är ofta att ta sig ned – om man tittat för djupt i sin tunna.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?