1515

Lagändring möjlig efter hamnkonflikten

Regeringen öppnar för att begränsa konflikträtten bland annat med anledning av konflikten i Göteborgs hamn. Enligt arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) ska en utredning tillsättas inom kort.

Ylva Johansson på torsdagens presskonferens.
Ylva Johansson på torsdagens presskonferens.Bild:Marko Säävälä

Konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals i Göteborgs containerhamn har pågått en längre tid, med en rad olika blockader och punktstrejker under det senaste året. Saken kompliceras bland annat av att det redan finns ett kollektivavtal i hamnen, men bara med Transport.

Det är med anledning av det som regeringen nu vill se över lagstiftningen och, eventuellt, begränsa konflikträtten.

"Det ska utredas relativt smalt och handla om situationer där stridsåtgärder vidtas i annat syfte än att uppnå kollektivavtal, och frågor där det finns konkurrens mellan kollektivavtal och där parterna inte lyckas komma överens", säger Ylva Johansson.

"Det kan handla om inskränkningar i konflikträtten för att den svenska modellen ska fungera fullt ut och då är jag bereda att göra det."

Målsättningen är att utredningen ska tillsättas inom kort och att processen ska gå relativt fort. Därför handlar det också om en begränsad del av lagstiftningen som ska ses över.

"Man ska vara försiktig med att ge sig in i något som fungerar väl", säger Ylva Johansson.

"Men det vi kan se just nu med konflikten i Göteborgs hamn, är ett väldigt besvärligt läge i att arbetsgivaren har tecknat kollektivavtal men ändå utsätts för stridsåtgärder."

Enligt APM Terminals har hamnen det senaste året haft 14 blockader och 9 strejkdagar från fackets sida.

Senast i förra veckan trädde två nya stridsåtgärder i kraft. Dels en blockad från fackets sida, dels en lockout från arbetsgivaren. Tillsammans gör stridsåtgärderna att containerhamnens kapacitet är nere på omkring 4.000 containrar i veckan mot normala omkring 10.000.

I fredags eftermiddag, bara timmar innan arbetsgivarens lockout skulle träda i kraft, hölls ett sista möte i jakt på en kompromiss.

Men inte heller den här gången kom parterna överens.

Enligt Johan Trouvé, vd för Västsvenska handelskammaren, är konflikten i hamnen oerhört allvarlig för hela näringslivet.

"Jag får samtal varje dag av företagare som är förtvivlade", säger han.


Innehåll från PayerAnnons

Så minskade ekonomiavdelningen sin tid för betalningsprocesser med 80% tack vare Payer

2019 valde United Spaces att skriva avtal med Payer, en startup inom B2B-betalningar, för att lösa betalningar för sina medlemmar på coworking-kontor i Sverige. Nu expanderar United Spaces med fem nya kontor i landet och i centrum finns en betalningslösning som kraftigt har reducerat kostnaderna för finansavdelningen.

Samarbetet mellan de två bolagen startade när United Spaces sonderade marknaden för en partner som både kunde designa men också processa betalningsflöden inom B2B. Kravet var att göra kundupplevelsen riktigt bra för sina medlemmar men också att lösa den manuella hanteringen av fakturering på ekonomiavdelningen.

Den tekniska lösningen var en integration av Payers API-plattform med United Spaces mobila medlemsapp men också med deras bokföringssystem Fortnox. Resultatet efter ett års samarbete överraskade Joakim Helbig, CFO på United Spaces.

– Det fanns en tid innan och efter Payer. Resultatet efter att vi implementerade Payers plattform har varit fantastiskt för ekonomiavdelningen. Vi spenderar nu 80% mindre tid på betalningshantering och inkassering. Utöver det betalas fakturor av våra medlemmar 30% fortare. Det är ett klart bevis att vi har lyckats lyfta betalningsupplevelsen till en riktigt hög nivå, säger han.

Blir långsiktig partner

Nu när United Spaces expanderar över landet, från fyra till totalt nio kontor har, de valt Payer som en långsiktig partner. Det tionde coworkingstället öppnar under hösten.

– Jag tror att det här systemet som vi har byggt tillsammans med Payer kan fungera som en mall för framtidens finansavdelning. Digitalisering och automatisering är menat att göra arbetslivet enklare och effektivt. Vi har uppnått just det och mycket mer med Payer. Det finns ingen anledning att hålla fast vid manuella processer för att fakturera, monitorera och bokföra när det kan skötas helt automatiskt. Nu när vi expanderar vill vi fortsätta resan med Payer, säger Joakim Helbig.

Peder Berge är VD och grundare av Payer.

– Vi är förstås otroligt glada att vi har fått utökat förtroende av United Spaces i deras fortsatta expansion. Vi har jobbat hårt för att få till detaljerna i betalningslösningen och det har burit frukt. Magi skapas genom hårt arbete och resultaten som vi har uppnått med United Spaces talar för sig själv. Vi ser fram emot att hjälpa flera svenska bolag att bli mer effektiva, få bättre kassaflöde och få högre marginaler, säger han. 

 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?